Hur spänner man fast en MC i en skåpbil?

  • Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Hur skall man transportera en MC i en skåpbil eller släpvagn?
 
Skaffa två eller flera spännband från nån OK eller Statoil mack. Kostar runt 100kr för 5 metare (jag har inte hittat kortare.. dem är alltid slut).

Kör hojen längst fram så framhjulet går emot så hojen inte kan rulla framåt. Lägg samt i första växeln så är det ännu mindre chans att hojen kan rulla av, innan den ramlat.
 
Spänn i styrkronan ner mot båda främrehörnen, dra hårt!
Så hojen står rakt, sen spänner du bara i bakfälgen mot dom bakersta ögglorna =)


Den rasar aldrig, det lovar jag :mattias
 
Ja, precis, ofta så räcker det med att dra åt vid framgaffeln, hårt som fasen.

Ska det gå lite guppigt så är det bäst att dra fast bakhjulet också så att den inte hoppar omkull, och det vill du inte.

(vet en som råkat ut för det)
 
Lite regler för fastspäning.

*ALDRIG i hjulen, om du inte vill byta hjullager det första du gör
*Spara lite fjädringsväg, framförallt fram, annars får du byta packboxar
*Spänn ett band över styrkronan och ett över cutsen/sadeln.
*Dra hellre ett band över bromsen, så att hojen är bromsad, än att lägga i växel. Har hört historier om folk som knäckt växellådor när hojen stått och gungat med växel i.
*Är det en skåpbil, så ställ hojen så långt till höger det går och ställ den sen på stödet innan du börjar spänna. Då kan den inte välta. Lägg en madrass eller liknande mellan kåpa och skåp.

Bara mina små tips från dom 100000 ggr man fraktat hojar. :)
 
Ställ aldrig hojen på stödet. Då kan du knäcka det.... eller sabbar du golvet i släpet/skåpet

Jag inkl. alla som jag har lastat racehoj med spänner bara ner gafflen... Ta ett spännband på varsin sida om gafflen..(om trippelklampen)

Har kört många 100mil så utan att det har hänt något... Aldrig haft den i växel eller rört någon bromspedal.. Se till att hojen står rakt bara...

Övercutsen verkar ju inte direkt bra heller om man vill va rätt om plasten så att inte den knäcks.. hitta något ställe bak i ramen som stabiliserar den lite baktill

Men jag har inte spännt baktill någon gång.
 
Många gissningar i en sån här tråd....
Lyssna på en lastbilschaufför som aldrig vält en hoj på flaket:
Bind aldrig i följande: handtag, fotpinnar, fälg, plastdetaljer. Använd dessutom aldrig stödet i nån form.
Kör hojen längst fram. Vrid styret mot styrstoppet. Bind ett band åt vart håll från de hål i ramen som brukar finnas mitt på, ovanför fotpinnarna. Bind så att banden får en liten vinkel framåt, ca. 30 grader. Drar du åt med en brantare vinkel blir det inte stabilt, med mindre vinkel blir det vingligt. Se till att hojen står rakt, med lika spänn på båda sidor. Klart!!
 
MÅNGA "BRA" SMARTA TIPS HÄR KOMMER ETT TILL ANLITA EN SPEDITÖRSFIRMA DÅ ÄR DU HELT COVERD OM NGT SKULLE HÄNDA FÖRUTSÄTTNING ATT DU HAR RÅD GIVETVIS,DET HAR DU OM DU GER FAN O SPRINGA TILL BOLAGET VARJE FRE HÖÖÖ
MVH JORDAN
 
Hmm....
Någon som har en aning om hur och om det är möjligt att få fast hojen i ett hästsläp?... :eek: (de e ju typ de enda en annan har att tillgå än så länge..)
 
Äh, jag kör in hojen och släpper den bara, sen på med all utrustning och däck m.m. som ska med. Det ska den tåla, annars har man köpt fel cykel... :crash

Är man lite fin i kanten kan en lastspännare runt styrkronan - en åt vardera hållet - fungera. Håller även om man kör lite rally på vägen till banan (eller vart man nu ska).
 
Okej, såhär lastar jag. Det har funkat klockrent, och går snabbare än att hålla på och trä in under kåporna och upp runt gaffelkronan. Man behöver inte dra ihop gaffeln så mycket heller.

I mitten på främre väggen i bussens lastutrymme så har jag skruvat fast två korta reglar, lodräta med lagom avstånd emellan så att hojens framhjul precis får plats. (Som ett cykelställ typ).

Sedan rullar jag in hojens framhjul i "stället", och drar sedan spännband till lastöglor på golvet. Från ramen på hojen, någonstans ovanför fotpinnarna, snett frammåt/nedåt (se bild).
Dra sedan ihop så tills hojen står stadigt (krävs inte mycket).

Lätt som en plätt, och grymt stadigt!!! :tummenupp
 

Bifogat

  • lastahoj.jpg
    lastahoj.jpg
    24.8 KB · Visningar: 971
Anneli.a skrev:
Hmm....
Någon som har en aning om hur och om det är möjligt att få fast hojen i ett hästsläp?... :eek: (de e ju typ de enda en annan har att tillgå än så länge..)


gjorde de me en gsx 750. funkade bra, bara att köra in där hästen ska stå, lägga lite madrasser och shit imellan hoj+vägg och så stod den as stabilt
 
martini skrev:
gjorde de me en gsx 750. funkade bra, bara att köra in där hästen ska stå, lägga lite madrasser och shit imellan hoj+vägg och så stod den as stabilt

Ha, du heter likadant som min hoj... Martini... :tummenupp
 
BigKay skrev:
En stycken 181 kg tung FZR 600...


Är den hög/låg? för dom är ju ganska låga i tak dom där kangoo,kanske borde fixa en sprinter elle likande som har höf lastförmåga? så kan du ta massa sprit med dig och lämmna här eftersom du ändå åker förbi ;) :hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top