GSXR 750 -99, har blivit slö samt går illa under 2k varv

gixxer_karl

Get fast or die tryin'
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Gsxr 750 -00
Är inte alls lika rapp som tidigare... Toppade den i dagarna, 255km/h är inte mkt att skryta med. Någon som har nåt bra tips?
Den går även illa under 2000 varv. Vet heller inte vad detta beror på.
Tacksam för idéer och tips....

gixxer_karl skrev:
Kan tyvärr inte svara på det nu. Hur tar jag reda på om jag har det och hur vet jag om den strular?
Nej det har den inte...
Fördjävligt att puttra fram i 255 :)

TPS-vajsing, kanske. Eller osynkade spjällhus. Åk och rådfråga en verkstad.

Lyser FI-lampan? Felkoder? Hur går den på högre varv? Fullgas/ mellangas?

Kolla alla vaccumslangar och att kablarna till alla sensorer sitter på plats och är rena & hela.
Om du har vajerstyrd STPS så kolla dessa, kan vara slappa.

Din kamkedja har förmodligen hoppat ett kugg eller två. Kamkedjesträckarna på just de modellerna är värdelösa och går sönder till höger och vänster. Kör inte EN meter till förrän du har kontrollerat kamaxelinställningen och kamkedjesträckaren!

Det är heller aldrig fel att ta ett kompprov för att utesluta problem med ventiler. det kan bespara en många timmars onödig felsökning, tro mig, jag vet :)

andersbrink skrev:
Din kamkedja har förmodligen hoppat ett kugg eller två. Kamkedjesträckarna på just de modellerna är värdelösa och går sönder till höger och vänster. Kör inte EN meter till förrän du har kontrollerat kamaxelinställningen och kamkedjesträckaren!

Jepp, finns risk för det. En polare fick liknande problem med sin hoj, att den helt plötsligt började gå dåligt. Det visade sig att det kuggat över några kugg. Tyvärr så fortsatte han att köra med det varpå det blev motorras och det kostade hon ca 10.000:- i reparationer. Och då hade han ändå en jäkla tur att inte mer gick sönder vid själva raset.
Byt till en manuell sträckare när du ändå har grejerna isär, annars lär det troligen hända igen att det kuggar över.

andersbrink skrev:

Ingen varningslampa lyser och den går nog ganska jämnt över hela registret, fast illa under 2000 varv då.

Ska kolla upp detta med kamaxelinställningen. Har aldrig pillat med detta tidigare dock. Finns markeringar? Hur ska man avläsa dom om dom finns?

Tack för hjälpen. :)

andersbrink skrev:

Enligt broschyren som kom 96 så mäter datorn i hojjen av både kamaxlarnas läge och vexavelns läge för att bestämma tändpunkt... (?) Isf borde dom ha gjort så att om kamkedjan kuggar över, att en felkod visas och hojjen inte kan startas... (lätt o vara klok i efterhand)

gixxer_karl skrev:
Ingen varningslampa lyser och den går nog ganska jämnt över hela registret, fast illa under 2000 varv då.

Ska kolla upp detta med kamaxelinställningen. Har aldrig pillat med detta tidigare dock. Finns markeringar? Hur ska man avläsa dom om dom finns?

Tack för hjälpen. :)[/QUO
En liten varning, att pillra på kamaxelinställning är inget amatörjobb.
Vet du vad du gör så är det ingen fara, men annars ett klart verkstadfall.

Jag har precis bytt till en APE manuell sträckare. Inget svårt jobb, det värsta är allt som måste tas bort för att komma åt.
Vevaxel- och kammarnas märkning ska vara så här:
BT

Bifogat

• Cam Timing.jpg
    Cam Timing.jpg
    40.1 KB · Visningar: 440
Bosse Trombon skrev:
Jag har precis bytt till en APE manuell sträckare. Inget svårt jobb, det värsta är allt som måste tas bort för att komma åt.
Vevaxel- och kammarnas märkning ska vara så här:
BT

Tackar och bockar..! Ska genast ut till garaget.
Det sitter en manuell kamkedjesträckare på den nu men jag är lite osäker på hur man vet om den är lagom spänd. Har du nåt bra sätt att avgöra det på?

Tack igen.

Från APE:
"Instructions to set the tensioner adjustment:
Remove the cam cover.
Remove the cam chain guide.
Push down on the chain between the cams and screw the tensioner in until there is between 1/4" and 3/8" deflection in the cam chain.
Lock the jam nut on the tensioner.
Replace the chain guide and cover."

Spelet, som ska vara mellan 6,4 och 9,5 mm kan man kolla med en borr i rätt dimension som man lägger på kedjan mellan kammarna under en vinkelhake t.ex.

BT

Bosse Trombon skrev:
Från APE:
"Instructions to set the tensioner adjustment:
Remove the cam cover.
Remove the cam chain guide.
Push down on the chain between the cams and screw the tensioner in until there is between 1/4" and 3/8" deflection in the cam chain.
Lock the jam nut on the tensioner.
Replace the chain guide and cover."

Spelet, som ska vara mellan 6,4 och 9,5 mm kan man kolla med en borr i rätt dimension som man lägger på kedjan mellan kammarna under en vinkelhake t.ex.

BT

"avgaskamaxeln" hade kuggat över en kugg bakåt. Det är nu justerat och hojen är pånyttfödd. Måste gjort ca 20 hp. Otroligt skönt att få det fixat utan att åka till verkstaden! Tack för hjälpen! :) :) :)

gixxer_karl skrev:
"avgaskamaxeln" hade kuggat över en kugg bakåt. Det är nu justerat och hojen är pånyttfödd. Måste gjort ca 20 hp. Otroligt skönt att få det fixat utan att åka till verkstaden! Tack för hjälpen! :) :) :)

:tummenupp

Pejo skrev:
Enligt broschyren som kom 96 så mäter datorn i hojjen av både kamaxlarnas läge och vexavelns läge för att bestämma tändpunkt... (?) Isf borde dom ha gjort så att om kamkedjan kuggar över, att en felkod visas och hojjen inte kan startas... (lätt o vara klok i efterhand)
Tyvärr är dom inte lika kloka vid tillverkning. Eller rättare sagt så kostar dom inte på sånt.
Men det är riktigt att det finns en givare i båda ändar. Jag är ganska säker på att vevgivaren används för tändläge och att kamgivaren används för att skilja ut tändläget för de olika cylindrarna (-98/-99 har ju individuella spolar på stiften).

För övrigt är jag rätt säker på att det inte finns nån positionsgivare på kammarna -96. Tror faktiskt att den kom -98, i samband med sprutet. Men jag är inte säker.
Det är ju visserligen inte ditt fel om det står fel i broschyren men du kan gott få fan för det i alla fall. :7peta :hihi

Är detta en kamkedjesrtäckare som passar min knarr?
Han som säljer den visste inte och menade att det var samma sträckare i alla motorer under många år där, bara det var en vattenkyld skulle det vara lungt..
Men kan det verkligen stämma?
http://www.blocket.se/view/3947058.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Så här skriver han i Annonsen:

Eliminera knacket och risken för motorras till sommaren.
Helt ny i kartong.
Passar GSX600w/GSX750w/GSX1100w
men bara de vattenkylda modellerna.
Köpt från Motospeed

Hultan skrev:
Är detta en kamkedjesrtäckare som passar min knarr?

Berätta gärna vad du har för knarr, förrutom "gixxer".

Byt inte om du inte behöver. Du är medveten om att man behöver justera den manuella sträckaren (på rätt sätt) ungefär var 300 mil? Är det värt det jämfört med en automatisk sträckare?

Lixom, har din hoj hållit tills nu utan problem... är risken väldigt liten att sträckare kommer att gå sönder. Om sträckaren är taskig lär du märka av det de första 500 milen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman