Var hitta lös växellåda?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!

Finns det någon här som vet var man kan hitta någon typ av lös växellåda, dvs. en låda som inte sitter ihop med resten av motorn och har koppling på ingående axel? Antingen som säljs lös (antagligen svindyr) eller som kommer från någon hoj. Helst från någon hoj eftersom det förmodligen blir billigare då... ingen 80-kilos HD-låda nu, utan en hyfsat lätt och smidig som klarar av lite effekt. Blir ju kanske lite jobbigt att köpa en rasad motor, såga bort lådan och försöka täta där man sågade och mellan koppling och resten av lådan :hihi Ducati med torrkoppling? Nä, något annat kanske... eller, ja, jag vet inte.. förslag tack! Ska drivas med rem (efter modifiering...) ungefär som på den bifogade bilden! Ska inte vara till turbohojen. Jag planerar lite på nya projekt, och jag körde fast på lådan.

Bifogat

• Tul-Aris.jpg
    Tul-Aris.jpg
    50.2 KB · Visningar: 194
Åkgräsklippare har fristående växellådor, och sådana lär inte vara helt dyra. Vet inte hur kopplingen är konstruerad, vet ingenting mer än att de är lösa.

Av ren nyfikenhet, från vilken hoj (ser det ut som iaf) kommer bilden?

lahi skrev:
Hej!

Finns det någon här som vet var man kan hitta någon typ av lös växellåda, dvs. en låda som inte sitter ihop med resten av motorn och har koppling på ingående axel? Antingen som säljs lös (antagligen svindyr) eller som kommer från någon hoj. Helst från någon hoj eftersom det förmodligen blir billigare då... ingen 80-kilos HD-låda nu, utan en hyfsat lätt och smidig som klarar av lite effekt. Blir ju kanske lite jobbigt att köpa en rasad motor, såga bort lådan och försöka täta där man sågade och mellan koppling och resten av lådan :hihi Ducati med torrkoppling? Nä, något annat kanske... eller, ja, jag vet inte.. förslag tack! Ska drivas med rem (efter modifiering...) ungefär som på den bifogade bilden! Ska inte vara till turbohojen. Jag planerar lite på nya projekt, och jag körde fast på lådan.

Vad för effektnivå och användningsområde?

Isracinghojar har en separat tvåpetad låda, lite äldre främst engelska hojar har 4 eller 5 petade separata lådor.

McB skrev:
Åkgräsklippare har fristående växellådor, och sådana lär inte vara helt dyra. Vet inte hur kopplingen är konstruerad, vet ingenting mer än att de är lösa.
Jaså? Tackar! Det är ju värt att kolla upp :tummenupp Den ska ju gärna palla lite också, men de är kanske kraftigt byggda? Hur många växlar har en sådan?

Coola Ola skrev:
Av ren nyfikenhet, från vilken hoj (ser det ut som iaf) kommer bilden?
Det är en bild härifrån http://venus.13x.com/roadracingworld/issues/apr00/tularis.htm
Hojen är en Tul-Aris (roadracinghoj) med en 700 kubiks skotermotor. Tvåtakt :)

Last edited:
Rolle Rotax skrev:
Vad för effektnivå och användningsområde?

Isracinghojar har en separat tvåpetad låda, lite äldre främst engelska hojar har 4 eller 5 petade separata lådor.
Effektnivå runt 110 upp till kanske 160 hästar tvåtakt, beroende på vilken motor som dyker upp. Användningsområde: gata!
4 eller 5 växlar får det nog vara. 2 blir för lite på gata... Hur mycket klarar en sådan engelsk låda? Ungefär? Sitter kopplingen på den också?

Bikeboy500 skrev:
Tularis, 780 cc, tvåtakt!
Hatten av om du ror ett liknande projekt i land. :Bugar
Visst hade det varit häftigt? :hihi

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!