Tips när man är 2

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Jag har inte tidigare "gett lift" till någon men nu har jag tänkt att frugan skulle åka med på en tur.
Nu skulle jag vilja ha lite tips och råd på vad man ska tänka på när det gäller två på motorcykel. Både till förare och passagerare.

Tack på förhand.
 
hmm är inte så erfaren men har skutsat några gånger... passageraren ska aldrig ta ner bena. bara om man välter... o sen hålla hårt om den som kör :tummenupp
om de svänger mycket så ska passageraren vara med på att det kommer att luta, så att passageraren inte börjar att "häva" svängen...
 
Bästa tipset är ju att ta det väldigt försiktigt o lugnt i början så hon inte blir rädd utan tycker att det är behagligt o skönt o åka hoj, kolla även däckstrycket så hojen inte ålar sej fram, annars är det full mundering o 70- vägar som gäller, då är det riktigt kul , även för frugan... :)
 
Ett hett TIPS är "Sunt förnuft"......

Om hon inte e en van passagerare så anpassa vägvalet efter det de första gångerna om du vill ha med henne mer, annars kör som ett svin fullgas växlingar å sånt så slipper du ha henne med fler gånger :tummenupp
 
Säg åt henna att ni ska sitta ihop som ett paket! :tuttar
Säg åt henne att hon kan hålla emot mot tanken när du bormsar lite hårdare.
Säg åt henne att titta över din vänsta axel när du svänger vänster och vice.v.

Säg åt henne att slappna av i kurvorna!!

Det är kul att skjutsa tjejer!
 
Förare: Kör mjukt å var beredd på att det skjuter på mer i inbromsningarna.

Passagerare: Sitter så händerna vilar mot tanken vid inbromsningarna så föraren slipper ta hela passagerarens vikt i SINA armar.
Vid acceleration så kan passageraren hålla runt höfterna på föraren eller vid rejält tok acc eller wheelande så fungerar överlevnadsreflexerna oftast bra...håll i dig för livet !!
Kan vara bra att passageraren inte växlar villken sida denne vill titta på hela tiden...+ att hon följer förarens överkroppsrörelser (som sex ungefär fast utan motjucket då...)

Ett hett tips med oerfarna deltagare på hojen...TA DET LUNGT !
 
När jag skjutsade runt min tjej i somras så tyckte hon det kändes lite otäckt att luta med mig i kurvorna. Hon försökte sitta rakt upp och det gjorde att cykeln ville åka rakt fram i kurvorna. Men efter ett tag så slappnade hon av och lutade precis som jag. Då var det inga problem.
Se till att öka däcktrycket lite och säg åt passageraren att hålla i dig även om det finns handtag att hålla i sig i. Det tycker jag fungerar bäst.
Åk mjukt och försiktigt och ha kul!
 
dom som vill sitta rakt upp i kurvorna bruka jag huga tag i kläderna med min vänstra hand o hålla i lite så dom förstår.
då har jag naturligtvis berättat innan att jag gör så om dom gör fel.
 
Säg åt henne att ta ett eget kort, klart det bästa alternativet :banana
 
Triggerhappy skrev:
Passagerare: Sitter så händerna vilar mot tanken vid inbromsningarna så föraren slipper ta hela passagerarens vikt i SINA armar.


Är det inte bättre att hon lägger hela sin tyngd mot din rygg? Om hon tar i mot sig mot tanken och tappar fästet så kommer hon ge dig en rejäl smäll i ryggen.
Om du kniper åt med benen så är den extra tyngden inget problem. Testade bromsa hårt med skjuts idag. Nyper man åt kan man utan problem släppa vänster handen. Lägg aldrig din kroppstyngd mot styret. Knip åt om tanken istället.

Hade en mycket sträng mc-lärare på detta område. Ska se om jag kommer ihåg något mer....

nja återkommer.
 
Maciver skrev:
Jag har inte tidigare "gett lift" till någon men nu har jag tänkt att frugan skulle åka med på en tur.
Nu skulle jag vilja ha lite tips och råd på vad man ska tänka på när det gäller två på motorcykel. Både till förare och passagerare.

Tack på förhand.

Om det blir ngt lipande ifrån frugan över att "Det är obehagligt att luta med i kurvorna" så säg till henne att det är åndå obehgligare att ligga i ett dike å dö en obehaglig död för att det inte görs.
 
Jonte VSB R-T skrev:
Är det inte bättre att hon lägger hela sin tyngd mot din rygg? Om hon tar i mot sig mot tanken och tappar fästet så kommer hon ge dig en rejäl smäll i ryggen.
Om du kniper åt med benen så är den extra tyngden inget problem. Testade bromsa hårt med skjuts idag. Nyper man åt kan man utan problem släppa vänster handen. Lägg aldrig din kroppstyngd mot styret. Knip åt om tanken istället.

Hade en mycket sträng mc-lärare på detta område. Ska se om jag kommer ihåg något mer....

nja återkommer.

Har du skjutsat förut? Verkar inte så. Därmed... :fatta! ;) Sen all tyngd på tanken, det beror på hojen. På en R1 kan du knappast sitta o knipa mot tanken.

Tanken eller en hand mot ryggen under körning. Under 100 kan hon även sitta upprakt utan stöd nånstans, bara o sitta. Men över det blir fartvinden för hög.

"Krockar" du eller bromsar hårdare än normalt flyger hon ändå in i ryggen, mest troligt så flyger hon av och över eller åt sidan.
 
Maciver skrev:
Så "rå" vill jag nog inte vara, men det är ju så som det kan hända, tyvärr


Tack för alla tips. :tummenupp
Blir till att dra ut gumman i morgon. :hihi


Säg bara till henne att hålla i sig ordentligt...
och definitivt sätta en hand mot ryggen eller båda händerna mot tanken
vid inbromsningar.
Kör lugnt nu så hon vågar åka mer och dessutom skaffa körkort själv =)
 
Brukar köra med tipset att passageraren ska titta över den axel åt vilket håll man svänger åt. Svänger du vänster så ska hon titta över vänster axel. Då blir hon så illa tvungen att luta med i svängen.

Sen funkar ju även slå på vänster ben = för sakta. Slå på höger = för fort. Danskskalle :huvet = stanna nu!
 
Det gör mycket vilken storts motorcykel man har också. :banana

Våran fd Yamaha FZR 1000 -93 var låg= såg inte över föraren+ långt chassi, skarp benvinkel.

Vilken skillnad på sv:n som jag har köpt, sitter mycket högre, kortare chassi, bättre bromsar, bättre väghållning.
Nåja, det ska väl märkas att det är 10 år nyare hoj.

Vi har inte kunnat köra riktigt hårt på slingriga vägar än då de första 100 milen ska köras lungt men att det är en stor skillnad råder det inga tvivel på.
 
Last edited:
Att tänka på som förare: längre bromssträcka, lättare för weeeeelies, kolla däckstryck, kanske justera dämpningen, kedje sträckningen och en genomgång med passagerare. Starta mjukt och lugnt och öka tempot efter ett tag.

Att tänka på som passagerare:
vara mjuk och följsam, inte överdriva rörelser och inte sitta stel som en pinne, (typ "hö-säck") Inte byta sida med huvudet för att se bättre, mer än genom kurvor, En arm runt midjan och den andra handen mot tanken. (så även vid inbromsning) Inte sätta ner fötterna förens föraren ger klartecken för det. (lätt att välta annars) Försöka att få huvudet i ett hyfsat lugnt "turbulens ställe" bakom föraren. (blir jobbigt för båda annars) Sitta tätt bakom föraren.

Detta har fungerat bra dom ggr jag skjutsat!
 
Interna signaler som båda går igenom innan körning e bra. Jag kör med:

1. Ett klapp på flickans vänster lår = Trippla hastighetsbegränsningen.

2. Två klapp = Bombwheelie time, hold tight!

3. Ett klapp på höger lår = Stoppie!

Jag brukar repetera 2'an och 3'an om vartannat.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top