Satans Försäkringsbolag!!!

Davvan

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Fireblade Streetfighter
Hade en -96 Blade som jag tyvär råkade kvadda rätt så ordentligt :död
Den var helförsäkrad hos Länsförsäkringar och premien var rätt så billig på grund av att den var strypt i registreringspappret. I verkligeten var hojen tydligen inte strypt överhuvudtaget har försäkringsbolaget kommit fram till.
Och nu är dom jävligt griniga o har skickat hem ett brev till mig med följande text "Vi kommer härmed att göra en nedsättning på skadersättningen med 100% på grund av att försäkringen varit felaktig". Dom vill kort sagt inte ge mig en enda jävla spänn i ersättnig för hojen :kulspruta

Är det någon som har råkat ut för samma elende som mig o vet om man kan bråka med dom och överhuvud taget har någon som hellst chans att få några ynka kronor i ersättning för hojen???
 

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Var den inte strypt?!

Om den inte var strypt så har du väl inget att klaga på, bara att stå ditt kast för att du har ljugit för dom. Var glad att dom inte vill ha ersättning för RÄTT försäkring.

Du måste vara gaska modig som kommer och skriver detta efter alla debatter om skenförsäkringar.
 

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
örebro
Hoj
Yamaha YZF R6-99
Så du hade ingen aning om att den var stryp?? Det kan jag lova att man märker. Min hoj var stryp till 25 kW förut men har nu orginaleffekt och det är en stor skillnad kan jag lova.
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Att det kan sluta på det sättet är väl något ingen undgått att förstå, annars skulle väl alla försäkra som strypt, och det gynnar ju knappast försäkringsbolaget.
Du har försäkrat något du inte äger, dvs en cykel med en annan effekt än den du körde. Du har alltså inte kvaddat något som du haft försäkrat.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Davvan skrev:
Hade en -96 Blade som jag tyvär råkade kvadda rätt så ordentligt :död
Den var helförsäkrad hos Länsförsäkringar och premien var rätt så billig på grund av att den var strypt i registreringspappret. I verkligeten var hojen tydligen inte strypt överhuvudtaget ...

Hade det inte varit för att jag faktikt lider med dig som skrotat hojen hade min kommentar varit
- "Djävla skenförsäkrare! :7peta "

...nu skiter jag istället i att säga det och hoppas det löser sig på ett eller annat sätt och att du kan fungera som ett varnande exempel för alla andra som vet med sig att de betalar "för lite" och riskerar bli utan ersättning om de skrotar sina hojar...
 

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
örebro
Hoj
Yamaha YZF R6-99
spaceman skrev:
Att det kan sluta på det sättet är väl något ingen undgått att förstå, annars skulle väl alla försäkra som strypt, och det gynnar ju knappast försäkringsbolaget.
Du har försäkrat något du inte äger, dvs en cykel med en annan effekt än den du körde. Du har alltså inte kvaddat något som du haft försäkrat.
När min hoj var stypt (25kW) försäkrade jag den i 2 månader på fulleffekt för jag hade tagit bort stypning med inte fått tid på besiktningen. Det var inga problem sa dom då.Bara jag hade den försäkrad för den effekt det var.

Går det ens att försäkra en hoj som är stypt? trodde alla bolag slutat med det? Jag kunde då inte det när jag hade min på 25kW därav fick jag ta en fulleffekt.
 
Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Om det nu är så att du verkligen fått en billigare premie eftersom hojen var strypt är det bara att stå sitt kast :näsblod


spaceman skrev:
Att det kan sluta på det sättet är väl något ingen undgått att förstå, annars skulle väl alla försäkra som strypt, och det gynnar ju knappast försäkringsbolaget.

Det går normalt inte att försäkra efter strypt effekt längre. Min hoj är tex reggad på 37KW, men det ger ingen billigare premie eftersom alla bolag skriver orginaleffekten :tummenupp
 

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
örebro
Hoj
Yamaha YZF R6-99
Dez skrev:
Det går normalt inte att försäkra efter strypt effekt längre. Min hoj är tex reggad på 37KW, men det ger ingen billigare premie eftersom alla bolag skriver orginaleffekten :tummenupp

men har du kvar din stypning? alltså kör den reggad som 37 kW fast har den på orginal? vad händer om du krockar då? du har ju inte rätt effekt enligt fordonsregistret.
 

HanneZ

Guest
Så kan de gå, får man billigare för att den är strypt så får man stå sitt kasst. Jag har däremot funderingar kring en del hojar som dom försäkrar på orginaleffekt fast dom är strypta i pappret, om man kraschar en sådan hoj så borde man väl få ut på försäkringen även fast den inte är strypt?
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
matte_r6 skrev:
men har du kvar din stypning? alltså kör den reggad som 37 kW fast har den på orginal? vad händer om du krockar då? du har ju inte rätt effekt enligt fordonsregistret.

All strypning är borta (gissar jag på eftersom det toppar nästan 280 mätarfart).
Det är polisen/vägverkets sak, mycket möjligt att jag får lite böter men det skiter jag i :hihi . Dessutom tror jag inte polisen skulle lägga några större ansträngningar på att leta strypningar.

Det som är viktigt är att det står 74KW i försäkringpapprena!
 

LB_13

Född gasglad
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sverige
Hoj
Svår abstinens och stor risk för återfall
Var utfördes strypningen? Tag kontakt med den som utförde strypningen och be om intyg på hur strypningen är utförd. Då visar det säkert sig att strypningen är avlägsnad.

Att skylla på försäkringsbolaget i detta fall är ej korrekt.

Som jag ser det är den inte strypt och då gäller självklart ingen försäkring vilket är tråkigt men sant.

Det handlar ju om skenförsäkring även om den i ditt fall kanse inte är avsiktlig.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
uggla skrev:
Går det inte att regga en hoj på 25 kw längre eller vad säger ni?! :confused:

De enda jag lyckades försäkra min mellanklasstrypta SZR hos var Bilsport&MC. Detta var i kombination med mellanklasskort.
4000:- halv med mellankort, när mitt kk automatiskt blev tungt fördubblades premien trots att jag inte pillat på hojen :gnissla
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
finns det hojar som har rätt effekt på reg beviset??? den angivna effekten är väl den som importören angett (med strypningar) ska den ändras så är det väl reg bes som gäller? det står 38 kw i mina papper! fast den har org max effekt! som jag har fattat det så utgår "alla" försäkringsbolag från maxeffekt och struntar i regbeviset! strypta hojar är väl bara till för att köras med mellankort???? fast jag kanske har helt fel :va
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top