Får dom göra såhär??

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Min kompis råkade klota i sommras och försäkringsbolaget vägrar betala en krona för han hade inte haft körkort för tung mc i 5 år, vilket visade sig vara ett krav. Ok att dom sänker ersättningen men att helt dra in den är väl lite väl? eller?

/HW
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Vilket bolag var det?
Jag gissar på att ett av kraven för att få teckna en sådan försäkring var just att man har haft körkort för tung mc 5 år?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det var länsförsäkringar. Det skumma är att han själv ringde och tecknade försäkringen i sin farsas namn, och alla var överens om att han skulle använda hojen, var över 25år osv. Han gjorde verkligen klart både för sig och försäkringsbolaget precis hur det låg till, dummare är han inte, men när han tecknade försäkringen var det minsann ingen som protesterade!!
 

HanneZ

Guest
jo, de stämmer nog. Skulle det hända något så att trafikförsäkrings delen skulle behöva användas så e dom dock skyldiga att betala ut fast då lär dom o andra sidan kräva personen i fråga på de pengarna sen!
 

HanneZ

Guest
ne men så e de! dom e trevliga när man ringer o tecknar, men när det väl händer nåt så sjunker attityden
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Att försäkra i "pappas" namn är väl som att be om trubbel? Synd iof om LF inte bråkade när han köpte försäkringen! Hoppas det löser sig!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
HW skrev:
Det var länsförsäkringar. Det skumma är att han själv ringde och tecknade försäkringen i sin farsas namn, och alla var överens om att han skulle använda hojen, var över 25år osv. Han gjorde verkligen klart både för sig och försäkringsbolaget precis hur det låg till, dummare är han inte, men när han tecknade försäkringen var det minsann ingen som protesterade!!
Usch då, otrevligt värre. Men vad exakt står det i försäkringsvillkoren, alltså i de delar som det gäller här?

De noterar ofta detaljer om de samtal de haft med sina kunder (vet jag genom en polare som hade ett väldigt snarlikt problem). Kolla om han inte kan få ut de noteringarna.

Edit: de viktigaste nu är att få bolaget att medge att de vid tecknandet OK:at att killen kör bågen. Även om det står annorlunda i försäkringsvillkoren kan han då hävda att han pga dem hade skäl att tro att MC:n var försäkrad även om han körde den. Annars blir det svårt för killen att få ett case att arbeta med.
 
Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
HW skrev:
Det var länsförsäkringar. Det skumma är att han själv ringde och tecknade försäkringen i sin farsas namn, och alla var överens om att han skulle använda hojen, var över 25år osv. Han gjorde verkligen klart både för sig och försäkringsbolaget precis hur det låg till, dummare är han inte, men när han tecknade försäkringen var det minsann ingen som protesterade!!


Han tecknade i sin farsas namn?
Och alla var överens om att han fick använda den?
Om han var primär användare av hojen (dvs hade det ekonomiska intresset) så är han körd, oavsett vad säljaren sagt. Han har möjligen inte en skriftlig kopia på att det är okej att han använder hojen mest?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Freppa skrev:
Han tecknade i sin farsas namn?
Och alla var överens om att han fick använda den?
Om han var primär användare av hojen (dvs hade det ekonomiska intresset) så är han körd, oavsett vad säljaren sagt. Han har möjligen inte en skriftlig kopia på att det är okej att han använder hojen mest?
Förfarandet med gemensamt ägande är inte helt ovanligt och heller inget som F-bolagen har några invändningar mot, så länge det verkligen är så. Det är inte samma sak som en skenförsäkring. Men i detta fallet verkar det vara ovidkommande eftersom bolaget kränglar på annan grund (killen har inte haft körkortet i fem år).
 

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
GSX-R 1000k4
Freppa skrev:
Han tecknade i sin farsas namn?
Och alla var överens om att han fick använda den?
Om han var primär användare av hojen (dvs hade det ekonomiska intresset) så är han körd, oavsett vad säljaren sagt. Han har möjligen inte en skriftlig kopia på att det är okej att han använder hojen mest?


nyfiken... va snubben alltså under 25? och inte hade haft körkort i fem år? har nämligen samma problem om jag skulle klota isåf, samma bolag o den står på farsan men dom vet jag använder den därför tokhöjde dom premien...??
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Well, lättare att bevisa än det andra, men gemensamt ägande är (skulle jag gissa) oftast skenförsäkring. Vore kul att se någon statistik på hur många fall det senaste året de nekat pga att de anser att någon annan egentligen är brukaren än försäkringstagaren.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Freppa skrev:
Well, lättare att bevisa än det andra, men gemensamt ägande är (skulle jag gissa) oftast skenförsäkring. Vore kul att se någon statistik på hur många fall det senaste året de nekat pga att de anser att någon annan egentligen är brukaren än försäkringstagaren.

LF har sin Yamaha Powerinsurance och där får far/mor dotter/son teckna försäkringen på föräldern och barnet köra hojen om de bor på samma adress, etc. Ingen skenförsäkring således, förutom den där biten med 5 år som verkade vara oklar vid tecknandet av försäkringen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Försäkring

Försäkringsbolagens lobbying är beviseligen väldigt effektiv när de flesta här verkar tycka det är allmännt rätt att bolag vägrar betala till höger och vänster. Man kan ju vända på resonemanget och fråga vart alla bortspekulerade miljoner tog vägen om vems ansvar är det? SKulle inte de förvalta våra pengar för att säkra riskerna kollektivt? Har bolagen "skeninvesterat" mina betalningar? Borde inte jag kunna kräva tillbaks mina pengar då?

Fakta är att bolagen har inga pengar nu för tiden och tar V A R J E chans att vägra utbetalning. Är inte allt solklart vattentätt blir det snack. Ett exempel är när en lastbil gjorde en lackskada på vår bil och var försäkrad i samma bolag. Det tog 5 månader och minst 15 samtal innan de gick med på att ta kostnaden...
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Svar till GSGG och Goodstuff:
Bara för att förtydliga det som tråden pratar om. En skenförsäkring är ALDRIG tillåten oavsett om försäkringsbolagen tillåter att man lånar ut den till andra i familjen.

Jag repeterar "EN SKENFÖRSÄKRING ÄR ALDRIG TILLÅTEN". ;-)

Har du skenförsäkrat riskerar du att bli utan ersättning vid stöld och vagnskada. Trafikförsäkring kan man inte bli utan eftersom det är reglerat i lagen.

Svar till Ething:
Jag förstår ditt resonemang, men jag som har sett siffrorna kan konstatera att de som kör premieklass 7 hoj inte täckte sina kostnader under de senaste åren i Trygg-Hansa så höjningarna där har inte berott på börsspekulationer.
Mina kontakter i andra f-bolag säger precis samma saker. Om du däremot kör mc i premieklass 1-6 kan du vara mer skeptisk till var dina kronor går.

Fast å andra sidan kan du resonera precis tvärtom. Förut så hade vi för låga premier eftersom f-bolagen tjänade pengar på börsen. Idag så har vi de premier vi förtjänar eftersom våra premier måste täcka kostnaderna.

/ Johan
SMC, FÖK
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Försäkring

All respekt åt dig Johan som jobbar med dessa frågor. Fler borde engagera sig. Min hake är att när det gäller MC, Båtar och liknande plockar man russinen ur kakan in absurdum. Jag tror de flesta glidarägare skiter i om de betalar 800 eller 1200 per år, men där är det en väldig konkurrens... Tankarna kring ett kollektiv har slopats för kortsiktig lönsamhet och att sno attraktiva kunder från varandra.

Däremot håller jag med om att våra premier skall stå i relation till kostnaderna. Vad jag inte accepterar är hur bolagen tar VARJE chans de får att komma undan. När det gäller en hoj är det "bara" pengar men ta alla med whiplash-skador som nekas ersättning av s.k. "Försäkringsläkare". Jag står fast vid min grundtes att det troligen mer heder och moral i drogförsäljning och prostitution än vad det finns i försäkringsbranschen idag.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
ething skrev:
All respekt åt dig Johan som jobbar med dessa frågor. Fler borde engagera sig. Min hake är att när det gäller MC, Båtar och liknande plockar man russinen ur kakan in absurdum. Jag tror de flesta glidarägare skiter i om de betalar 800 eller 1200 per år, men där är det en väldig konkurrens... Tankarna kring ett kollektiv har slopats för kortsiktig lönsamhet och att sno attraktiva kunder från varandra.

Däremot håller jag med om att våra premier skall stå i relation till kostnaderna. Vad jag inte accepterar är hur bolagen tar VARJE chans de får att komma undan. När det gäller en hoj är det "bara" pengar men ta alla med whiplash-skador som nekas ersättning av s.k. "Försäkringsläkare". Jag står fast vid min grundtes att det troligen mer heder och moral i drogförsäljning och prostitution än vad det finns i försäkringsbranschen idag.

Jag kan bara hålla med.
(Förutom då kanske sista meningen...)

/ Johan
 

jordan

tusenkonstnär
Gick med
24 Sep 2003
Ort
överallt
Hoj
diverse
försäkring

Då Man Inte Får Säga Gör Så Här Vilket Kan Vara Juridiskt Anstiftan Till Brott Dvs Försäkringsbedrägeri Bit I Sura Äpplet Köp En Likadan Hoj Och Sen Oooppps Ngn Snodde Den! En Massa Delar Plötsligt Nya Oxå För Den Delen .
Lycka Till Dom Är F....r När Det Gäller Att Betala Ut Pengar Behöver Dom Till Deras Direktörer Och Lägenheter.
Mvh Jordan
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
jordan skrev:
Då Man Inte Får Säga Gör Så Här Vilket Kan Vara Juridiskt Anstiftan Till Brott Dvs Försäkringsbedrägeri Bit I Sura Äpplet Köp En Likadan Hoj Och Sen Oooppps Ngn Snodde Den! En Massa Delar Plötsligt Nya Oxå För Den Delen .
Lycka Till Dom Är F....r När Det Gäller Att Betala Ut Pengar Behöver Dom Till Deras Direktörer Och Lägenheter.
Mvh Jordan


Varför versal i början på varje ord? :va
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Därför att forumet automatiskt översätter ord som kör STORA BOKSTÄVER till små, förutsatt att hela inlägget enbart innehåller det.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Kan bara säga såhär. Läs reglerna när du ska teckna försäkring och gå inte på allt som sägs. Mycket kan missuppfattas när ni pratar.

Har själv LF och så som dom gör är enligt mig helt rätt enligt vad deras försäkring säger.

1. Enligt LF får all som är skrivna på samma adress bruka hojen. (så det är ingen skenförsäkring om det är flera som kör hojen när alla bor och är skrivna på samma adress)


2. Du måste dock ha haft tungt kort (om det gäller tung hoj) i ett visst antal år (kommer dock ej ihåg hur många men kan kolla upp).

3. Du måste vara över en viss ålder för att försäkringen ska gälla fullt ut.

Fylls t ex alt 2 och 3 inte upp så kan dom dra av på ersättningen.

Så till er som nämner att det är skenförsäkring och att två skulle "äga" hojen har fel när det gäller LF Y.P.I försäkring. Den ger "alla" rätten att bruka hojen om man fyller upp deras alla villkor.

Sen om man anser att det är rätt eller fel det är upp till var och en att tycka som ,man vill om, men har man som vi tecknat en sådan försäkring så och fyller upp deras vilkor helt. Kan man dela hoj och vara flera som brukar den och då helt lagligt.


Gör man dock en skrivning på en person som inte brukar hojen så kan man kalla det skenförsäkring och även om man inte fyller upp deras alla krav.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top