För att vara relativt nybliven Husaägare kan jag ju ge lite spontana intryck efter att nu ha åkt på den några timmar.
För det första är det den roligaste hoj jag har haft alla kategorier. Jag har tidigare ägt allt från Fireblade, GSXR, VFR till XR 600, DR 650 och Suzuki Customhoj m fl. Att åka i 200 blev plötsligt ointessant utan det är själva känslan och busigheten som är så vansinnigt kul. Inga kåpor att vara rädd om heller och lätt och smidig att hantera.
Att det är mycket service kan jag hålla med om om man jämför med en japansk sporthoj som man kan byta olja på en gång per år i princip. Är man helt okunnig på att skruva ska man nog välja en annan hoj om man inte har någon polare som ställer upp. Husan ÄR en lite extremare maskin och kräver lite mer omvårdnad.
Vissa tror att man måste byta ut halva motorn var 5:e timme men det är mest oljebyten och en ventiljustering då och då. Återigen, kan man inte skruva tycker man det är vansinnigt omständigt. Kan man meka lite är det inte så farligt med tanke på den glädje man får tillbaka.
Kvalitetsintrycket är väl ok tycker jag. Det kommer dock inte upp i japanstandard och vissa lösningar kanske ger ett lite väl enkelt intryck. Jag tänker nu närmast på kabelhärvor som sitter hoplindade med vanliga buntband på vissa ställen och bultförband som kan gänga upp sig mm... Vissa har även problem med att kickaxlarna kan gå av och andra irriterande småfel som kanske inte är så vanligt på dom flesta andra hojar. En fördel med enkla lösningar är dock att det blir väldigt lättservat och man spar säkert en hel del vikt med.
Komforten på långturer är i princip obefintlig men med tanke på att man ofta kör aktivt och både står och sitter om vartannat blir det inte så påfrestande i alla fall. Ska man sitta ner och åka mil efter mil är Husan bara att glömma. Touring är den totalt värdelös på. Jag tror dock att det inte är så många som köper den som touringhoj men i alla fall...
Bromsarna tycker jag fungerar bra och fjädringen likaså. Några kraftiga vibrationer har jag inte märkt. Då vibrerade DR 650 och XR 600 mycket mera tycker jag. Elstarten funkar för det mesta både kall som varm men det krävs att batteriet är fulladdat. Startar man den med elstarten flera gånger på en kort stund innan batteriet hunnit ladda upp sig kan den bli tjurig. Med kicken startar den dock på en gång oavsett förhållanden.
Skulle jag då köpa en ny Husa idag om jag visste det jag nu vet? Svaret är JA helt utan att tveka. Den dåliga komforten kan jag lätt leva med och servicen är inte något hinder heller i mitt fall. Jag betalar 2700 kr i försäkring hel/helår och det är väl acceptabelt tycker jag.
Observera att allt detta är mina personliga intryck av hojen och det är inte säkert att alla Husaägare är lika positivt alt negativt inställda till den som jag är... Vi får väl se vad jag tycker när säsongen är slut och jag förhoppningsvis fått många mil till på mätaren....
För det första är det den roligaste hoj jag har haft alla kategorier. Jag har tidigare ägt allt från Fireblade, GSXR, VFR till XR 600, DR 650 och Suzuki Customhoj m fl. Att åka i 200 blev plötsligt ointessant utan det är själva känslan och busigheten som är så vansinnigt kul. Inga kåpor att vara rädd om heller och lätt och smidig att hantera.
Att det är mycket service kan jag hålla med om om man jämför med en japansk sporthoj som man kan byta olja på en gång per år i princip. Är man helt okunnig på att skruva ska man nog välja en annan hoj om man inte har någon polare som ställer upp. Husan ÄR en lite extremare maskin och kräver lite mer omvårdnad.
Vissa tror att man måste byta ut halva motorn var 5:e timme men det är mest oljebyten och en ventiljustering då och då. Återigen, kan man inte skruva tycker man det är vansinnigt omständigt. Kan man meka lite är det inte så farligt med tanke på den glädje man får tillbaka.
Kvalitetsintrycket är väl ok tycker jag. Det kommer dock inte upp i japanstandard och vissa lösningar kanske ger ett lite väl enkelt intryck. Jag tänker nu närmast på kabelhärvor som sitter hoplindade med vanliga buntband på vissa ställen och bultförband som kan gänga upp sig mm... Vissa har även problem med att kickaxlarna kan gå av och andra irriterande småfel som kanske inte är så vanligt på dom flesta andra hojar. En fördel med enkla lösningar är dock att det blir väldigt lättservat och man spar säkert en hel del vikt med.
Komforten på långturer är i princip obefintlig men med tanke på att man ofta kör aktivt och både står och sitter om vartannat blir det inte så påfrestande i alla fall. Ska man sitta ner och åka mil efter mil är Husan bara att glömma. Touring är den totalt värdelös på. Jag tror dock att det inte är så många som köper den som touringhoj men i alla fall...
Bromsarna tycker jag fungerar bra och fjädringen likaså. Några kraftiga vibrationer har jag inte märkt. Då vibrerade DR 650 och XR 600 mycket mera tycker jag. Elstarten funkar för det mesta både kall som varm men det krävs att batteriet är fulladdat. Startar man den med elstarten flera gånger på en kort stund innan batteriet hunnit ladda upp sig kan den bli tjurig. Med kicken startar den dock på en gång oavsett förhållanden.
Skulle jag då köpa en ny Husa idag om jag visste det jag nu vet? Svaret är JA helt utan att tveka. Den dåliga komforten kan jag lätt leva med och servicen är inte något hinder heller i mitt fall. Jag betalar 2700 kr i försäkring hel/helår och det är väl acceptabelt tycker jag.
Observera att allt detta är mina personliga intryck av hojen och det är inte säkert att alla Husaägare är lika positivt alt negativt inställda till den som jag är... Vi får väl se vad jag tycker när säsongen är slut och jag förhoppningsvis fått många mil till på mätaren....