Spontana intryck av Husaberg 650 Motard!

• Thread starter Thread starter hp
  • Start date Start date

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
För att vara relativt nybliven Husaägare kan jag ju ge lite spontana intryck efter att nu ha åkt på den några timmar.

För det första är det den roligaste hoj jag har haft alla kategorier. Jag har tidigare ägt allt från Fireblade, GSXR, VFR till XR 600, DR 650 och Suzuki Customhoj m fl. Att åka i 200 blev plötsligt ointessant utan det är själva känslan och busigheten som är så vansinnigt kul. Inga kåpor att vara rädd om heller och lätt och smidig att hantera.

Att det är mycket service kan jag hålla med om om man jämför med en japansk sporthoj som man kan byta olja på en gång per år i princip. Är man helt okunnig på att skruva ska man nog välja en annan hoj om man inte har någon polare som ställer upp. Husan ÄR en lite extremare maskin och kräver lite mer omvårdnad.

Vissa tror att man måste byta ut halva motorn var 5:e timme men det är mest oljebyten och en ventiljustering då och då. Återigen, kan man inte skruva tycker man det är vansinnigt omständigt. Kan man meka lite är det inte så farligt med tanke på den glädje man får tillbaka.

Kvalitetsintrycket är väl ok tycker jag. Det kommer dock inte upp i japanstandard och vissa lösningar kanske ger ett lite väl enkelt intryck. Jag tänker nu närmast på kabelhärvor som sitter hoplindade med vanliga buntband på vissa ställen och bultförband som kan gänga upp sig mm... Vissa har även problem med att kickaxlarna kan gå av och andra irriterande småfel som kanske inte är så vanligt på dom flesta andra hojar. En fördel med enkla lösningar är dock att det blir väldigt lättservat och man spar säkert en hel del vikt med.

Komforten på långturer är i princip obefintlig men med tanke på att man ofta kör aktivt och både står och sitter om vartannat blir det inte så påfrestande i alla fall. Ska man sitta ner och åka mil efter mil är Husan bara att glömma. Touring är den totalt värdelös på. Jag tror dock att det inte är så många som köper den som touringhoj men i alla fall...

Bromsarna tycker jag fungerar bra och fjädringen likaså. Några kraftiga vibrationer har jag inte märkt. Då vibrerade DR 650 och XR 600 mycket mera tycker jag. Elstarten funkar för det mesta både kall som varm men det krävs att batteriet är fulladdat. Startar man den med elstarten flera gånger på en kort stund innan batteriet hunnit ladda upp sig kan den bli tjurig. Med kicken startar den dock på en gång oavsett förhållanden.

Skulle jag då köpa en ny Husa idag om jag visste det jag nu vet? Svaret är JA helt utan att tveka. Den dåliga komforten kan jag lätt leva med och servicen är inte något hinder heller i mitt fall. Jag betalar 2700 kr i försäkring hel/helår och det är väl acceptabelt tycker jag.

Observera att allt detta är mina personliga intryck av hojen och det är inte säkert att alla Husaägare är lika positivt alt negativt inställda till den som jag är... Vi får väl se vad jag tycker när säsongen är slut och jag förhoppningsvis fått många mil till på mätaren....

Hur mycket meck blir det?? Hur ofta måste man byta olja och så?

Var 10:e timme enligt instruktionsboken. Det går bara en liter olja i motorn, därav de täta bytena. Ventilerna ska kollas var 30:e timme. Man skruvar av två lock och mäter med bladmått hur stort spelet är.

hp skrev:
Var 10:e timme enligt instruktionsboken. Det går bara en liter olja i motorn, därav de täta bytena. Ventilerna ska kollas var 30:e timme. Man skruvar av två lock och mäter med bladmått hur stort spelet är.

Det står att det går i en liter med det går bara i 0,7 bara så du vet, den gör sig av med resten. Så är det på en Husa 600 iallfall
Lärde mig det idag.

Roligare hoj finns inte.

Jag skall inte säga att jag har facit heller, men i mitt tycker är denna cykel fantastisk.

Oljebyte tillägg:
Kör du bara landsväg räcker det att du byter olja var tjugonde timma eftersom man kör väldigt snällt på gatan mot vad man gör i skog eller på bana.
Kör du extremt kan du vara nere på täta byten som 3 timmars intervaller.
Olje filter byter du varannan gång alltså .. tävling en gång byt olja. andra tävligen byt olja och filter.. upprepa från ett.

DU kan även kolla på husaberg.se där finns manual där står allt som har intervaller.

http://www.husaberg.se/download/old_images/OwnerGB-02.zip
MAINTENANCE SCHEDULE sidan 9 börjar det på.

Men hallå?! Kvalite handlar ju faktiskt inte bara hur länge prylar håller utan omvårdnad. Körkvaliten med Husa överträffar allt annat ju :-)

Re: Roligare hoj finns inte.

Unitedcolors skrev:
Jag skall inte säga att jag har facit heller, men i mitt tycker är denna cykel fantastisk.

Oljebyte tillägg:
Kör du bara landsväg räcker det att du byter olja var tjugonde timma

Jag skulle aldrig köra över 10h på samma olja! har skruvat en del husa maskiner , förra året plågades min motor hårt! och den har rullat ca 120timmar totalt med täta oljebyten (mellan 5-7h mellan varje) har även skruvat i sär en aldeles ny motor som rullat 25h totalt och det med samma olja och den var mer sliten än min maskin! oljebytena är viktiga om man vill at maskin skall hålla!!
och filter skall bytas varje gång oxå .

mvh Mcbudet

Ursäkta att en KTM kille kliver in i Husatåden. ;)

Men, det är så att jag har börjat att snegla lite på en Husa 501 -03.
Hade tänkt att köra både enduro och motard med den!!
Någon som har erfarenheter av 501.... Adrian J vad säger du tex??

Vad skiljer 501 från 650 mer än kubik?¨
Det en annan gaffel på 501 än 650, hur tror ni 501 gaffeln funkar i motardsammanhang??

/

M

Abris skrev:

Det en annan gaffel på 501 än 650, hur tror ni 501 gaffeln funkar i motardsammanhang??

/

M
Eftersom 501 bara finns som enduro så är ju fjädringen alldeles för mjuk för hardcore motardkörning. 650n finns både som FE (enduro) och FS (motard).
Valet beror ju alldeles på vad du tänkt använda hojen till huvudsakligen. Jag köpte en FS eftersom jag vet att jag kör mest, och bäst, motard med den. För mina snedsteg ute i skogen och på isen räcker fjädringen för mig om man mjukar upp den en del.

EDIT: Det går ju såklart att även skifta fjädringen när man skiftar hjul men då blir det lite väl knepigt. Jag tycker du ska testa bägge hojarna både på gata och i skogen (kan bli knepigt att få till) och sedan välja vad du helst vill använda hojen till och vilket typ av körning du vill försaka lite. På min nivå av skogskörning fungerar motardfjädringen utmärkt.

Last edited:
Efter att ha åkt lite olika motarder, och varit smittad med mcbudets hojar i det delade garaget måste jag säga att Husan är den trevligaste motardupplevelsen jag haft, effekt i hög klass, låg vikt på chassit, nu har jag inte kört ktms "motsvarighet" 625/620, men vanliga lc4640/660, men ingen har varit i närheten av husan, den är rätt extrem, det neggo med husan är väl som sagt att det är en racemaskin, med mycket underhåll som följd, samt att 650'n har lite abrupt slut på registret, jag vill ha en liten extra knuff precis de sista 1000rpm'n, det ska dock bli bättre med annan tändning som ska komma på 04'a enligt rykten, fc550 har lite roligare register enligt min smak.
Sen tycker jag iofs att ramen är lite vek, men jag kommer ju från racervärlden, men för att vara en offroad så är den rätt vridstyv, men sen tycker jag inte att man får riktigt bra tryck på framhjulet in i kurvorna, men det är väl också en vanesak. Extremt kul bushoj, jag hade köpt en om jag hade haft råd :tummenupp

det ska dock bli bättre med annan tändning som ska komma på 04'a enligt rykten
Det är annan tändning på -03 som gör att man kan dra den lite längre i registret, allt enligt den försäljare jag köpte hojen av.

Abris skrev:

/

M

Som supermoto säger är ju en stor skillnad fjädringen. 501:an är ren enduro. Den andra skillnaden om man tex jämför FE 501 & FE650 dvs båda som enduro modeller är motorkaraktären. Med FP system på 501:an har du samma effekt som 650:n original, det diffar ca 5-6 hk melland dessa, men det är karaktären som är den stora skillnaden. Jag har ingen aning om hur gaffeln fungerar i motard sammanhang. I enduro sammanhang är den kass i originalutförande liksom övriga WP gafflar, returen är "felkonstruerad". Lämnar man däremot in den till tex Factory Connection får man en riktigt fin och följsam gaffel, som natt & dag för 2500:-. Värt varenda krona, men som sagt, det är för offroad bruk, ingen pejl hur den fungerar på asfalt. Aldrig kört motard 501:a.

Nackdelen med 501:an är ju att man får varva mer på te landsväg än med en 650.

Dessutom skulle jag aldrig köra längre än 10 timmar med oljan i min. Byter efter 5-7 timmar. Motorn har hållt 300 timmar innan den lämnades in för vanlig service, där endast lagersats & kamaxel behövts bytas i princip.

Som offkeff skrev är 550:n är riktigt skön hoj annars! Brutal som få!

Jag överväger att sälja min 02:a (mer eller mindre konverterad till en 03) och skaffa mig en KTM EXC450 - 04 istället. Har inte bestämt mig ännu, men är du intresserad av en begagnad hoj kan jag höra av mig senare med all info om hojen (det är massor med extra prylar till).

Kullberg skrev:
Det står att det går i en liter med det går bara i 0,7 bara så du vet, den gör sig av med resten. Så är det på en Husa 600 iallfall
Lärde mig det idag.

Men så är det inte på de andra i alla fall. Gå i en liter hur enkelt som helst. Vad menar du egentligen?

Adrian_J skrev:
Men så är det inte på de andra i alla fall. Gå i en liter hur enkelt som helst. Vad menar du egentligen?

det går i en liter ja men sen gör den sig av med 3 dl. Det sa en jag känner iallfall och han hade snackat med nån på husaberg

Kullberg skrev:
det går i en liter ja men sen gör den sig av med 3 dl. Det sa en jag känner iallfall och han hade snackat med nån på husaberg
Hmm... det beror väl på både hur mycket och hur man kör och hur långt det går mellan oljebytena?!?

Jag har iofs en 03:a, 650 som får gå max 5h mellan oljebytena och jag fiskör ju bara, men sambon kör den rejält mycket hårdare och den drar inte några 3 dl. Den drar så lite att det inte märks mellan oljebytena... Den läcker inte och den trycker inte ur sig speciellt mycket vid körning, så inte vet jag var de uppgifterna skulle komma ifrån? :rodnar

Håller med oFFkeFF dock, en underbart kul maskin och värd varenda minut i service!!!

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025