Sänkning Honda cbr 600-99

Gunnar Batong

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
Honda Cbr 600f -99
Hallå...

Skulle behöva sänka min hoj kanske typ ett par cm då jag vill kunna sätta ner hela sulan i marken.Som det är nu så är det bara halva sulan i...(kort j...l) .Räker det med att ställa om alla de olika fjädringar som finns tro???

Gunnar Batong skrev:
Hallå...

Skulle behöva sänka min hoj kanske typ ett par cm då jag vill kunna sätta ner hela sulan i marken.Som det är nu så är det bara halva sulan i...(kort j...l) .Räker det med att ställa om alla de olika fjädringar som finns tro???

Tjena, hänger på din tråd lite.. Jag sitter i samma sits, men jag når bara ned med tårna och det räcker för mig ;)
Berätta gärna hur det går, vad du gjorde.. hur det blev. Hur hon kändes efter/före osv..

Last edited:
Muggen skrev:
Tjena, hänger på din tråd lite.. Jag sitter i samma sits, men jag når bara ned med tårna och det räcker för mig ;)
Berätta gärna hur det går, vad du gjorde.. hur det blev. Hur hon kändes efter/före osv..

jag hänger oxå på, har ingen honda ännu,ska väl försöka köpa en i höst hoppas jag.. :)

Jag är för övrigt überkort, bara 156 ½ cm.. :gnissla

"Dogbones"

I 99% av fallen kan man tillverka nya "dogbones" som sitter i fjädringslänkaget. Lite svårt att förklara med ord, men det brukar räcka att tillverka två plattjärn, med ett hål i varje ände, som är någon centimeter än orginal. Har själv gjort det på GSX-R1000, GSXR1100, Hayabusa, ZX-9r, Bandit 600 och en BMW F650. Fråga din lokala dragracingåkare- han/hon vet ! :)

J.J skrev:
I 99% av fallen kan man tillverka nya "dogbones" som sitter i fjädringslänkaget. Lite svårt att förklara med ord, men det brukar räcka att tillverka två plattjärn, med ett hål i varje ände, som är någon centimeter än orginal. Har själv gjort det på GSX-R1000, GSXR1100, Hayabusa, ZX-9r, Bandit 600 och en BMW F650. Fråga din lokala dragracingåkare- han/hon vet ! :)

hur mycket lägre kan man förvänta sig att den blir?
Hur långa hundben bör det vara?

Oohh, går de att sänka så pass? har alltid fått en sur blick och ett skakande huvud till svar då man försynt undrat om man kan sänka en gsxr 1000 så mkt... /

damen som har en djuup längtan efter att kunna köra en r1'a eller gixxer 1000 nån gång.. :brinnerup (tänker dock börja med 600)

Min egen GSX-R1100 är ca. 10 cm. lägre än orginal i bak - dock endast att rekommendera i dragrace sammanhang. 3-5 cm. är nog inga problem vid "normal" körning, dock kanske inte vid "ban-smisk" på rundbana.
Man bestämmer helt enkelt hur låg man vill ha den med längden på "dogbone" stagen. Man provar sig enkelt fram med tex. depåstöd och garagedomkraft, och borrar hålen efter vad man tycker blir lämpligt.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!