Ronin vs vägverket: 1-0

Ronin

Medslem
Gick med
23 May 2004
Hoj
KawaHonda
Hej.
I början av september klotade jag med min gamla CBR.

I en skarp högerkurva i svagt medlut, på en mindre 70 sträcka, kör jag rakt in i en nygjord reparation av vägbanan. Tjära + massor med stenkross täcker nästan hela körbanan. Med hojjen i fullt nerlägg så försvinner plötsligt fram- och bakdäcket med bara någon 1/100-dels sekunds mellanrum.

Tack vare bra skyddsutrustning (hjälm, ryggskena, ställ och handskar med hårda skydd, samt mc stövlar) och avsaknad av hinder på vägbana och i dikesrenen, så klarade jag mig utan ens ett blåmärke på kroppen. Även hojen klarade sig också ganska bra trots omständigheterna. Sidokåpor, backspegel, blinkers och fotpinne/broms går sönder. Avgassystemet slipas också ned något. Delarna går på ca 20.000 kr original enl. de offerter jag fått in...

Har bara halvförsäkring och såg därför framför mig en höst/vår med skojiga utgifter. :rolleyes:
Skyddsutrustningen går ju på hemförsäkringen, så för 800 kr kunde jag hämta ut en ny.

Jag anmälde skadan till vägverket då jag ansåg att de var huvudorsak till olyckan. Vägsträckan saknade varningsskyltar om vägarbete/stenskott, och reparationsområdet täckte hela vägbanans bredd i en skymd kurva. Vägenbanan i övrig är i föredömligt skick på just denna sträckan.

Idag fick jag beskedet att de accepterar sitt ansvar och att de betalar kostnaderna för reparationen!!!! :D
Funderar därför på att gå och köpa mig en trisslott nu... 25000 i månaden i 25 år vore ju inte helt fel som avslutning på dagen...

Solskenshistoria, underbart när systemet fungerar som det ska (fast bäst hade ju varit om de skyltat från början...)

Se på tusan.

Men köp ingen lott! Din tur är förbrukad för minst 30 år framåt ändå.

triple skrev:
Grattis!

Hur mycket betalar dom?

"Skälig kostnad för att återställa motorcykeln till ursprungligt skick". Vi får väl se exakt vad detta betyder i praktiken. De anger dock att jag kan be firman som utför reparationen att fakturera dem direkt...

Gratulerar!
Jag är i precis samma sits, fan vad störande att VV inte förmår sätta ut en enda liten varning! Men man får väl hålla sig till 90- och 110-vägar där de tycks skylta och spärra av om så en asfalterare ska ut i vägrenen och pissa.
P.S. Hur lång tid tog ärendets hantering?
/Jimmy

Skönt för dig att VV tog sitt ansvar där.
Stort grattis till dig oxå som var så jävla klok att köra fullt utrustad! :tummenupp

Men vi skall kanske tänka ett steg vidare...
Vad hade vi suttit här o sagt om du fått möte med en lastbil då du kom glidande? Inte mycket...
Det är väl nästan bud på att VV inte bara skulle betala skadorna på din hoj utan också böter o skadestånd för "vållande till allmänfara" eller nåt sånt.
Hoppas dom lär sig något av detta, jag har gjort det. Skall alltid köra med full utrustning för vem vet?

Skönt att vi fick läsa en solskenshistoria istället för en artikel om dödad MC förare!

Borde det inte stå Ronin-VV: 1-1 med tanke på att de tog ut dig ordentligt först? ;)

Skönt när det funkar som det ska vid sådana tillfällen!

Grattis!! Strongt gjort, dude! :klappar

Skön avslutning på en rätt pissig säsong i övrigt. hoppas allt går bra och du får en nyreparerad hoj lagom till nästa säsong :)

Grattis då! Kul att se att världen inte vänder ryggen till när man råkat ut för något tråkigt och att dom tar sitt ansvar på VV.

Bra att VV tar sitt ansvar och betalar skadorna. :tummenupp

Samtidigt hoppas jag att VV skärper sig och skyltar bättre, eller allra helst slutar helt med rullgruset.

Sen hoppas jag att ALLA som kör omkull pga Vägverkets slarv kräver full ersättning. Oftast sker ju ingen ändring förrän det börjar svida i plånboken.

PS. Kräv dom även på självrisken för skyddsutrustningen!

Last edited:
Jimmy skrev:
Gratulerar!
Jag är i precis samma sits, fan vad störande att VV inte förmår sätta ut en enda liten varning! Men man får väl hålla sig till 90- och 110-vägar där de tycks skylta och spärra av om så en asfalterare ska ut i vägrenen och pissa.
P.S. Hur lång tid tog ärendets hantering?
/Jimmy

Det tog lite drygt en månad. Först gick anmälan till det lokala vv kontoret. De kunde dock inte "hitta något kryphål", så det gick vidare till deras juristkontor i Borlänge.

Håller med dig om den snedvridna skyltningen som de bedriver. Skyltar till förbannelse på stora vägar, med konade slalombanor och blinkande stroboskopljus. Noll och intet på småvägar.

Dessutom så blir man ju förbannad när VV åker ut och häller rullgrus vid vägkanten i varje kurva på 70 vägarna bara för att bilisterna genat och därmed skapat en hög asfaltskant. Detta gör ju bara att bilförararna genar ännu mer och på kort tid sprätter ut skiten på vägen istället.

Nollvisionen gäller nog inte MC åkare som gillar att köra på småvägar...

Goodstuff skrev:
Borde det inte stå Ronin-VV: 1-1 med tanke på att de tog ut dig ordentligt först? ;)

Skönt när det funkar som det ska vid sådana tillfällen!

Ja, med tanke på allt jobb som jag fick lägga ner på att dokumentera olycksplatsen och skadorna, skriva anmälan, prata med försäkringsbolag e.tc. så kanske det borde stå 1-2 :va

Nåja, kul att det gick att få rätt i alla fall. Trodde att de bara tagit fram anmälningsblanketten för att ha något roligt att prata om på fikarasterna. Du vet "kolla här, nu har ytterligare en av de där Mc idioterna kört av vägen p.g.a. av oss, ha,ha,ha"...

Maverick_ou812 skrev:
Skönt för dig att VV tog sitt ansvar där.
Stort grattis till dig oxå som var så jävla klok att köra fullt utrustad! :tummenupp

Men vi skall kanske tänka ett steg vidare...
Vad hade vi suttit här o sagt om du fått möte med en lastbil då du kom glidande? Inte mycket...
Det är väl nästan bud på att VV inte bara skulle betala skadorna på din hoj utan också böter o skadestånd för "vållande till allmänfara" eller nåt sånt.
Hoppas dom lär sig något av detta, jag har gjort det. Skall alltid köra med full utrustning för vem vet?

Skönt att vi fick läsa en solskenshistoria istället för en artikel om dödad MC förare!

Helt rätt tänkt. Det otäcka var att det kom en bil i mötande körfält bara några minuter efter att jag tagit mig upp ur diket...

Hursom helst kör jag ALDRIG utan fullt skydd igen. Det har ju hänt att man bara tagit skinnjackan och hjälmen på sommaren eftersom det är obekvämt och varmt när allt sitter på.

Skinnet i handskarna, av märket Racer Aero Power, brann i princip upp av friktionen. Kolfiberskydden gjorde dock susen. På skinnstället, IXS Bogo, nöttes det hål på ett par ställen samt att vissa sömmar började gå upp. Jag hade sett ut som en köttfärslimpa utan skydd...

Jag valde dyrare märken till nästa säsong.

Back