Racebuss

  • Thread starter Thread starter RJ
  • Start date Start date

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Sitter och drömmer om en racebuss! Förhoppningsvis är inte drömmen så långt bort, frågan är bara vad jag skall ha? Kravet är diesel, kunna ta 2 hojar, lb-reggad och ha sittplats för minst tre personer. Har varit lite insnöad på en Vito men har hört en del mindre bra saker om den. Caravellen hade jag räknat bort därför jag trodde inte att det gick att lasta två hojar utan vaselin och skohorn men jag har kanske fel? Kom gärna med förslag och vore ytterst tacksam om ni skrev vad resp. bil drar per mil och hur hög fordonsskatten är. :)
 
Jag sitter i samma sits som du. Vad har du hört om för fel på Vito? Transporter går bra att ha två hojar i.

Jag kollar på Mitsubishi L400 och Toyota Hiace också. Hört något om dem?
 
Neutral skrev:
Jag sitter i samma sits som du. Vad har du hört om för fel på Vito? Transporter går bra att ha två hojar i.

Jag kollar på Mitsubishi L400 och Toyota Hiace också. Hört något om dem?
Jag pratade med en som jobbat som mekaniker av just skåpbilar och han avrådde mig att skaffa en vito. Exakt vad eller vilket som vad fel sa han inte utan "lite allt möjligt". Själv har jag den uppfattningen att mercedes dieseln skall vara nästan outslitbar. Däremot har vi haft en v230 på jobbet (ser ut som en vito men tänkt som en stor personbil, samma motor i den som golf vr6 konstigt nog :va ), den var det mycket småstrul med och servicen var dyr. Å andra sidan blev det väl rätt hårda mil i och med att den användes av många olika personer och just i jobbet...
Hur ser en Mitsubishi L400 ut?
 
Körde med Caravelle 2005 och det var ju packad sill med två hojar och utrustning (iofs 4 set däck + extrafälgar, tält m.m). Funkar, men blev lite jobbigt till slut.
 
Hoztic skrev:
En VW Transporter får du väl lätt in två hojar i? :va Eller så går du på en LT35 med skåp, där får du plats med allt och lite till :tummenupp
Är det lätt att få in 2 sporthojar i en Transporter? Tycker det ser trångt ut?
LT35:an och Sprintern också för den delen blir för stor för mig och min största sponsors smak;läs min kära sambo! :tummenupp

Swedie skrev:
Körde med Caravelle 2005 och det var ju packad sill med två hojar och utrustning (iofs 4 set däck + extrafälgar, tält m.m). Funkar, men blev lite jobbigt till slut.
Bild?
 
RJ skrev:
Är det lätt att få in 2 sporthojar i en Transporter? Tycker det ser trångt ut?
LT35:an och Sprintern också för den delen blir för stor för mig och min största sponsors smak;läs min kära sambo! :tummenupp

Kolla sidan 25!
http://www.volkswagentransportbilar.se/mediadb/_files/user_lobga/trp_fakta_18209.pdf

Hehe, ja, man ska vara rädd om sina sponsorer :hihi

RJ skrev:
Vad gör jag för fel, får inte länken att fungera! :(

Inte jag heller :( Dom har nog skyddat sig mot bildstölder helt enkelt :(
 
Renault Trafic funkar fint för 2 hojar plus utrustning :)
Drog ca 0.8 i början med snittfart på 120-130 men jag har inte hållit koll på om det sjunkit med tiden som det brukar göra på nya bilar.
 
vi har en förlängd transporter, går ju fint att få in 2 cyklar men det är ju lite trångt

en lite fin bild:)
 

Bifogat

  • DSCN0455.JPG
    DSCN0455.JPG
    79.9 KB · Visningar: 1,281
Last edited:
Köpte mig en peugeot boxer 2,5td i höstas har bara kört hojen i den en gång men det finns mycket mer plats i den än transportern jag lånade förra sommarn. Skatten ligger på 3400:- året efter 60% höjningen ( l-lastbil) och den drar ca litern milen.
 
Jag har en vito 112 cdi -01à 47000mil o den funkar bra det ända felet med dom är att dom är pigg på o rosta drar ca 1.0l med hojen lastad o husvagn.
//Häggen
 
Vito -03, har hört att om, när, topp drar och ska demonteras måste motor tas ur. Trångt och varmt motorrum?? Men Vito 1 är snygga skåpbilar.

Handlare har hävdat att -04 frångick tvärställd motor och framhjulsdrift pga helt andra kundkrav.

Jag röstar för Transporter 2.5D lång och förhöjd med Caravelle interiör i hytten.

Mäktar man inte med Caravelle-miljö är mina tips beg. Sprinter, LT eller helt ny Transit. Franskt och Italienskt, ja med andra säten, och ja om nån annan är chaufför.

Y




RJ skrev:
Jag pratade med en som jobbat som mekaniker av just skåpbilar och han avrådde mig att skaffa en vito. Exakt vad eller vilket som vad fel sa han inte utan "lite allt möjligt". Själv har jag den uppfattningen att mercedes dieseln skall vara nästan outslitbar. Däremot har vi haft en v230 på jobbet (ser ut som en vito men tänkt som en stor personbil, samma motor i den som golf vr6 konstigt nog :va ), den var det mycket småstrul med och servicen var dyr. Å andra sidan blev det väl rätt hårda mil i och med att den användes av många olika personer och just i jobbet...
Hur ser en Mitsubishi L400 ut?
 
det bästa alternativet är en jumpy!!!!
dock är det fullt efter 2 hojjar men inga problema att lasta dem..

RJ skrev:
Sitter och drömmer om en racebuss! Förhoppningsvis är inte drömmen så långt bort, frågan är bara vad jag skall ha? Kravet är diesel, kunna ta 2 hojar, lb-reggad och ha sittplats för minst tre personer. Har varit lite insnöad på en Vito men har hört en del mindre bra saker om den. Caravellen hade jag räknat bort därför jag trodde inte att det gick att lasta två hojar utan vaselin och skohorn men jag har kanske fel? Kom gärna med förslag och vore ytterst tacksam om ni skrev vad resp. bil drar per mil och hur hög fordonsskatten är. :)
 
Last edited:
Vilket lyx ni pratar om en annan håller på att kolla efter en gammal transit för typ max 13 tusen...tänk den som ändå hade en vito och köra med i sommar,
Vi lånade ex chefens vito när vi va i skåne på nyårsafton och hämtade C.K cykel
blev 70 mil utan trä smak i röven fan va jag vill ha en sån men svårt att hitta under 100 000 :( och iaf till våran budget

Nä som det ser ut nu så blir det volvo 745:a med hyrsläp :3freak
 
Vi har en ford transit av -98 årsmodell. Allt som oftast lastar vi två hojar i den, med det har visat sig att det går bra att få in tre stycken. Vi har bl.a byggt in nerfällbara sängar då vi även övernattar i den på tävlingar.

Den drar väl kanske 1l/mil, är inte jättepigg i uppförsbackar och det är inte ofta man kör över 110km/h. (Man ska inte vara stressad när man ska någonstans:3freak) Men den har fungerat bra hela säsongen(pepparpeppar) och vi hoppas att den håller minst en säsong till. :)


/Anneli
 

Bifogat

  • PICT0001 (Medium).JPG
    PICT0001 (Medium).JPG
    72 KB · Visningar: 1,190
  • lastning 2 (Medium).jpg
    lastning 2 (Medium).jpg
    50.2 KB · Visningar: 907
  • PICT0183 (Medium).JPG
    PICT0183 (Medium).JPG
    75.6 KB · Visningar: 1,060
Har någon erfarenhet av MB Sprinter med diesel motor givetvis? Gärna den större maxi modellen.
Många av dessa 96-01 modeller har ofta gått ca 20.000mil + och frågan är hur driftsäkra motorer m.m. det är.

/Nitrous
 
Anneli skrev:
Vi har en ford transit av -98 årsmodell. Allt som oftast lastar vi två hojar i den, med det har visat sig att det går bra att få in tre stycken. Vi har bl.a byggt in nerfällbara sängar då vi även övernattar i den på tävlingar.

Den drar väl kanske 1l/mil, är inte jättepigg i uppförsbackar och det är inte ofta man kör över 110km/h. (Man ska inte vara stressad när man ska någonstans:3freak) Men den har fungerat bra hela säsongen(pepparpeppar) och vi hoppas att den håller minst en säsong till. :)


/Anneli

Hahahaha :tummenupp

Samma tankar hos flera ser jag

Jag har insett att ett släp är ganska praktiskt och inte minst ekonomiskt.

NAckdelen är Max 80 km/h har redan åkt dit en gång

Finns det släp som får framföras 100km/h.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top