Projekt växellådsrenovering [modemdöd]

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Efter 3300 hårda mil var det dags för en växellådsrenovering på MrsGooFys (:hihi)R1:a. Tvåans växel beslutade sig för att hoppa ur lite titt som tätt, en ganska vanlig sjukdom. Här följer en fotodokumentation av operationen hittils.

Varmköra är bra.
01.jpg


Av med kläderna, hojjävel!
02.jpg


Lite vajjärläss SH-sörfing är ett bra tidsfördriv medans oljan rinner ut.
03.jpg


Note to self: tappa inte ner oljepluggen i bunken.
04.jpg
 
Många bunkar blir det...
05.jpg


En styck förgasarbrygga tar ungefär 2 timmar att montera loss.
06.jpg


Sänk försiktigt ner motorn.
07.jpg


Och vips! Så står den på golvet.
08.jpg
 
Släng upp skiten på en bänk och vänd den uppochner.
09.jpg


Den där oljepumpskedjan är ett satans gissel.
10.jpg


Såja, bara ett gäng (28 st) skruvar kvar. Notera den raffinerade upphängningen av oljepumpskedjan.
11.jpg


Alltid trevligt att arbeta med rena saker...
12.jpg
 
Finn ett fel.
13.jpg


Lyft av vevhuskåpan. Den sitter som satan, så banka lagom hårt med en gummiklubba runtom först.
14.jpg


En R1:as inre ligger öppet...
15.jpg


Bara att lyfta, men luta den INTE åt vänster.
16.jpg
 
Där ligger den... Alldeles ensam.
17.jpg


Den där klacken, den ska vara rak i överkant. Det är den inte.
18.jpg


Inte heller här ser det ut som det ska...
19.jpg
 
YamahaJojje skrev:
OT: men va har du för kamera? satans bra bilder :tummenupp lycka till med ihopsätningen sen.... :tungan

En Nikon Coolpix 995. Har ett par år på nacken men tar helt okej bilder. Gillar framförallt dess makrofunktioner. 2 cm närgräns vid 150 mm brännvidd är mysigt.
 
McB skrev:
En Nikon Coolpix 995. Har ett par år på nacken men tar helt okej bilder. Gillar framförallt dess makrofunktioner. 2 cm närgräns vid 150 mm brännvidd är mysigt.
Jodå vad kostar en sån då? Du vet juh hur min kamera tar bilder... :D
 
YamahaJojje skrev:
Jodå vad kostar en sån då? Du vet juh hur min kamera tar bilder... :D

Jag köpte min begagnad i somras, då var den knappt ett år gammal. Betalade 4500, vilket var ungefär halva nypriset.

Fler frågor om kameran besvaras via PM. :)
 
spännande reportage... :tuttar bildtexterna var ju i särklass...
 
helt suveränt. jag önskar att fler kunde lägga in såna här mekarguider.

det enda som jag inte riktigt hängde med på var de två sista bilderna där det var något som såg fel ut. där skulle lite mer förklaring och någon pil kanske varit på sin plats för oss nybörjarmekare.
 
bmwjohan skrev:
det enda som jag inte riktigt hängde med på var de två sista bilderna där det var något som såg fel ut. där skulle lite mer förklaring och någon pil kanske varit på sin plats för oss nybörjarmekare.

De två sista bilderna visar klackarna på 2:ans drev, och de "hål" som de ska greppa i, på 6:ans drev. Se bilden nedan.

r1gearbox1.jpg


Dessa klackar är till för att få dreven att greppa i varandra när 2:ans växel ligger i, och slits lätt ut efter lite oöm körning.
 
McB skrev:
De två sista bilderna visar klackarna på 2:ans drev, och de "hål" som de ska greppa i, på 6:ans drev. Se bilden nedan.
Dessa klackar är till för att få dreven att greppa i varandra när 2:ans växel ligger i, och slits lätt ut efter lite oöm körning.

Ja urch... jag tappade 1ans växel på min honda tack vare dom där klackarna.... (tur att det fanns en reservdelsmotor)

Fortsättning på serien nu tack!!! :)
 
McB skrev:
De två sista bilderna visar klackarna på 2:ans drev, och de "hål" som de ska greppa i, på 6:ans drev. Se bilden nedan.

r1gearbox1.jpg


Dessa klackar är till för att få dreven att greppa i varandra när 2:ans växel ligger i, och slits lätt ut efter lite oöm körning.

hmm det finns väll nått som heter underkuttad låda? eller?

får jag gissa att man slipar till dom där klackarna och hålen i dreven så det blir som en kil, är det så det funkar??
 
WaZZe skrev:
hmm det finns väll nått som heter underkuttad låda? eller?

får jag gissa att man slipar till dom där klackarna och hålen i dreven så det blir som en kil, är det så det funkar??

Stämmer. Man slipar klackarna och ingreppshålen så att en negativ vinkel uppstår, vilket gör att dreven greppar hårdare i varandra. Vanligt på rejs- och dragracinghojar.
 
McB skrev:
Stämmer. Man slipar klackarna och ingreppshålen så att en negativ vinkel uppstår, vilket gör att dreven greppar hårdare i varandra. Vanligt på rejs- och dragracinghojar.
Funkar klockrent!
Gjorde det på min -98. Sen var det riktigt bra "bett" i 2:an!
Ska ni ändå slipa så är det ju helt klart att rekomendera att "cutta" dreven på en gång.
Lycka till med att få ihop allt sen. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top