Hjälp ang vad polykarbonat är!!!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Hej

Det e en kille som vill lacka sin hjälm hos mig, den är av nåt som heter polykarbonat, jag hittar bara att det typ är plast och vill isf inte lacka den då mina lacker innehåller lösningsmedel etc.

Nån som vet lite mer vad polykarbonat är för nåt och om det tål lösningsmedel.

Vet att det används till okrossbara fönster, plexiglas???

Mvh Rejvis

Ravetrancer skrev:
Hej

Det e en kille som vill lacka sin hjälm hos mig, den är av nåt som heter polykarbonat, jag hittar bara att det typ är plast och vill isf inte lacka den då mina lacker innehåller lösningsmedel etc.

Mvh Rejvis

Öhm han jag före dig eller? :tungan Nu vart det två trådar :näsblod

Hittade det här:
LÄNK

The general properties can be summarized as follows:

excellent physical properties
excellent toughness
very good heat resistance
fair chemical resistance
transparent
moderate to high price
fair processing

Ravetrancer skrev:
Hej

Mvh Rejvis

Polykarbonat är detsamma som Lexan eller Makrolon.
Polykarbonat är materialets namn, de båda andra är handelsnamn.

Genomskinlig okrossbar plats som bland annat används till sparksäkra butiksfönster och karosser till radiostyrda modellbilar. Antagligen till hojvisir och kåpglas också.
Det är INTE samma sak som plexi. Däremot kanske de tål/inte tål samma lösningsmedel. Vet ej på den punkten.
Plexi och polykarbonat skiljer man åt (om det är genomskinligt mtrl) genom att titta på materialets kanter. Lexan har ljusare brottyta/kantyta än poly som är märkbart mörkare. Men det underlättar givetvis att ha referensmaterial.
Ett alternativ är ju givetvis att bryta i bitarna. Plexi går av, poly böjer sig.
Polykarbonat kan kallbockas, sågas/kapas/borras/gängas utan att man riskerar att spräcka materialet så som med plexi. Dock måste man hålla bearbetningshastigheten (vid skärande bearbetning) tillräckligt låg så att materialet inte blir för varmt. Eller så kyler man med helt vanligt vatten.

Poly tål ej cellulosa i några större mängder och jag skulle nog avråda från att lackera en sådan hjälm. Och du vet väl att lackning och klistermärken (förutom de som tillverkaren smetat dit) egentligen är förbjudna på hjälmar? Åtminstone på rena plasthjälmar, tror att fiberhjälmar tål sånt.
Det var åtminstone förbjudet förr, det vet jag.

Orsaken till att jag är insatt i materialet är att jag är lite inblandad i det här:
http://www.rc-hobby.se/

Men faan Robban? Finns det något som du inte kan?

Vart har den där dyrkande smajlin tagit vägen? Alla andra flinos med föresten?

Robban_C skrev:
Polykarbonat är detsamma som Lexan eller Makrolon.
Polykarbonat är materialets namn, de båda andra är handelsnamn.

Genomskinlig okrossbar plats som bland annat används till sparksäkra butiksfönster och karosser till radiostyrda modellbilar. Antagligen till hojvisir och kåpglas också.
Det är INTE samma sak som plexi. Däremot kanske de tål/inte tål samma lösningsmedel. Vet ej på den punkten.
Plexi och polykarbonat skiljer man åt (om det är genomskinligt mtrl) genom att titta på materialets kanter. Lexan har ljusare brottyta/kantyta än poly som är märkbart mörkare. Men det underlättar givetvis att ha referensmaterial.
Ett alternativ är ju givetvis att bryta i bitarna. Plexi går av, poly böjer sig.
Polykarbonat kan kallbockas, sågas/kapas/borras/gängas utan att man riskerar att spräcka materialet så som med plexi. Dock måste man hålla bearbetningshastigheten (vid skärande bearbetning) tillräckligt låg så att materialet inte blir för varmt. Eller så kyler man med helt vanligt vatten.

Poly tål ej cellulosa i några större mängder och jag skulle nog avråda från att lackera en sådan hjälm. Och du vet väl att lackning och klistermärken (förutom de som tillverkaren smetat dit) egentligen är förbjudna på hjälmar? Åtminstone på rena plasthjälmar, tror att fiberhjälmar tål sånt.
Det var åtminstone förbjudet förr, det vet jag.

Orsaken till att jag är insatt i materialet är att jag är lite inblandad i det här:
http://www.rc-hobby.se/
tackar för svaret, jag har för vana att tacka nej till plastlackering samt avråda personen om detta, samma gäller klistermärken, dessa sätter jag endast på komposithjälmar.
Tack för svaret, tåldet inte cellulosa så tål det definitivt inte lackering

Ravetrancer skrev:
tackar för svaret, jag har för vana att tacka nej till plastlackering samt avråda personen om detta, samma gäller klistermärken, dessa sätter jag endast på komposithjälmar.
Tack för svaret, tåldet inte cellulosa så tål det definitivt inte lackering
Rejvis. Kolla min fråga till dig i andra hjälmtråden tack.

Mookie skrev:
Men faan Robban? Finns det något som du inte kan? ...
Nej.
Jo förresten. Jag kan inte vara ödmjuk. :rofl

Sorry, kunde inte låta bli. Du serverade ju på silverfat. :tummenupp

Har du fått liv i din gamla RD än? Eller samlar den damm liksom mina gamla reliker?

Robban_C skrev:
Nej.
Jo förresten. Jag kan inte vara ödmjuk. :rofl

Sorry, kunde inte låta bli. Du serverade ju på silverfat. :tummenupp

Har du fått liv i din gamla RD än? Eller samlar den damm liksom mina gamla reliker?

Den står där den står, jag har ju lite ofrivillgt skaffat mig ett annat projekt. Vurpade sönder SZR:en ett par gånger i sommar så nu ska jag bygga ihop den en gång till istället för att försöka få liv i liket.

valmers skrev:
Polykarbonat (Lexan) används ibland i inloppslådan i mjukpappersmaskiner; mycket cellulosa där väl?

Hmmm, vart då?

Mookie skrev:
Hmmm, vart då?

I pappersbruk. Där cellulosafibersuspensionen fördelas jämt på ett rullband för att sedan sugfiltreras till ett jämt papper. (?)

råkade spilla bensin på ett visir gjort i ren polykarbonat... å efterdet tror jag inte jag skulle försöka lacka en sådan hjälm...

valmers skrev:
Vart i inloppslådan eller? Som skikt- och turbulensvingar. Eller menade du något annat?

Precis, jag har svetsa på ett antal lådor under dom åren jag var på Valmet men har aldrig sett någon ihopmonterad på plats.

valmers skrev:
Se där, en gammal kollega alltså.

Möjligt, jag var 6 år på Grov/svart sidan i plåtverkstaden. Byggde alltså mestadels stora balk på 5 ton och uppåt men ibaind så hann dom inte med inne på vitsidan så vi fick gå in dit och bränna lite på lådorna.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026