Nu i helgen satt jag som publik på en tävling och försökte förlika mig med det faktum att det inte blir någon rejsing för farbror Chrille i år. Det var skitskoj samtidigt som det fanns negativa aspekter - den fruktansvärda startkraschen var naturligtvis en av dessa, men på ett mer grinigt plan så var det beteendet vid gulflagg. Det har retat mig under åren som tävlande och nu blev det för mycket....
ÄR NI HELT HJÄRNDÖDA?!?
Jag satt nere vid dungen under R1000-rejset och såg på nära håll hur Swedie och vemdetnuvar stog på trynet. När det sedan kom ut ambulans så fick jag se eländet som följde på nära håll.
Först trodde jag att Oscar hade fått hjärnblödning men det såg jag snabbt att jag hade missbedömt. Varvtal, kroppshållning och nerlägg visade tydligt att han hade slagit av vid gulflaggen och gled förbi blåljustaxin. Men så tog det ett halvt varv innan han var upphunnen av den klungan som han just hängt av också.
Men resten av er?
Jag stod så jag såg högern uppför krönet och hela vänsterhögern där ambulansen stod.
Jag vet inte hur många förare som kom med skrapande fotpinnar upp över krönet för att sen kasta över och köra med knät i backen förbi ambulansen och ge fullt i höjd med den samma. Extra uppmärksamhet ådrog sig en kille som på höga varvtal vred helt stumt, fort och hårt, i höjd med ambulansen vilket gjorde att hojen gungade betänkligt.....VARJE GÅNG.
Gulflaggen är inte till för att ni ska köra ikapp killen som just kört i från er.
Att killen bakom kommer ikapp vid gulflagg är ofrånkomligt och det måste ni acceptera.
Att killen framför kör som en idiot på gulflagg försvarar inte att ni gör det för att inte bli avhängda. Ni kör en rookie-serie, inte MotoGP.
Allt detta på en av Sveriges absolut farligaste banors eller som Mike o Tony sa förra året: Det brukar inte vara så många vurpor på Falken men det brukar vara en hel del stygga skador.
För två år sen körde en kille omkull på gulflagg på en fredagsträning på Åsen och blev diskad från ALLT deltagande under tävlingshelgen. Så allvarligt är faktiskt det ni gör.
Själv har jag under mina tre år blivit anklagad för att överreagera på gulflagg genom att dels slå av för mycket o för fort och dels genom att köra för sakta. Det förra jobbade jag hårt på att åtgärda då det är ett farligt beteende att bara slå av och resa sig men att jag kör för sakta?? Det är ett stort attitydsproblem hos en förare som säger något sånt till mig. Så länge jag inte räcker upp handen så kör jag precis så fort som är säkert - ingen ska berätta för mig att det är fel.
Ni borde samtliga se videon med funktionären i USA som blir påkörd. Tyvärr kan jag inte hitta den nu men den finns där ute någonstans
ÄR NI HELT HJÄRNDÖDA?!?
Jag satt nere vid dungen under R1000-rejset och såg på nära håll hur Swedie och vemdetnuvar stog på trynet. När det sedan kom ut ambulans så fick jag se eländet som följde på nära håll.
Först trodde jag att Oscar hade fått hjärnblödning men det såg jag snabbt att jag hade missbedömt. Varvtal, kroppshållning och nerlägg visade tydligt att han hade slagit av vid gulflaggen och gled förbi blåljustaxin. Men så tog det ett halvt varv innan han var upphunnen av den klungan som han just hängt av också.
Men resten av er?
Jag stod så jag såg högern uppför krönet och hela vänsterhögern där ambulansen stod.
Jag vet inte hur många förare som kom med skrapande fotpinnar upp över krönet för att sen kasta över och köra med knät i backen förbi ambulansen och ge fullt i höjd med den samma. Extra uppmärksamhet ådrog sig en kille som på höga varvtal vred helt stumt, fort och hårt, i höjd med ambulansen vilket gjorde att hojen gungade betänkligt.....VARJE GÅNG.
Gulflaggen är inte till för att ni ska köra ikapp killen som just kört i från er.
Att killen bakom kommer ikapp vid gulflagg är ofrånkomligt och det måste ni acceptera.
Att killen framför kör som en idiot på gulflagg försvarar inte att ni gör det för att inte bli avhängda. Ni kör en rookie-serie, inte MotoGP.
Allt detta på en av Sveriges absolut farligaste banors eller som Mike o Tony sa förra året: Det brukar inte vara så många vurpor på Falken men det brukar vara en hel del stygga skador.
För två år sen körde en kille omkull på gulflagg på en fredagsträning på Åsen och blev diskad från ALLT deltagande under tävlingshelgen. Så allvarligt är faktiskt det ni gör.
Själv har jag under mina tre år blivit anklagad för att överreagera på gulflagg genom att dels slå av för mycket o för fort och dels genom att köra för sakta. Det förra jobbade jag hårt på att åtgärda då det är ett farligt beteende att bara slå av och resa sig men att jag kör för sakta?? Det är ett stort attitydsproblem hos en förare som säger något sånt till mig. Så länge jag inte räcker upp handen så kör jag precis så fort som är säkert - ingen ska berätta för mig att det är fel.
Ni borde samtliga se videon med funktionären i USA som blir påkörd. Tyvärr kan jag inte hitta den nu men den finns där ute någonstans