onykter passagerare

fascas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Hornet 600
Var ut i går å körde..
Givetvis blev ja in fångad i en polis kontroll.. :(
Fick blåsa å kollade hojjen... allt var bra, men borde de inte kolla min passagerare oxå?? För man får inte skjutsa en som är alkohol påverkad,
Inte för han var de men ändå, kan de vara okunnighet hos polisen? :va

Poacher skrev:
Det visst jag inte, menar de att den onyktre kanske kan ramla av hojen?

i så fall borde det ju va lugnt om man knyter fast passageraren! eller?

Det är väl självklart att man inte får skjutsa nån som är alkoholpåverkad!?!? Ialla fall i mina ögon. Hur smidigt är det att skjutsa nån som hänger o dinglar därbak?

Antagligne ingen lag på det,, men sunt förnuft säger ju att den som sitter
bak är klar i huvudet! Överlenvadsinstinkten säger väl att man inte
bör ha en påverkad som vinglar o har sig på bönpallen.

I Göteborg finns det mc-taxi. Hur många är nyktra inne i stan en lördagnatt kl 4? :va

Kompisen åkte hem dyngrak, lånade hjälm, jacka och handskar och det gick FORT på vägen hem...

Thundercat skrev:
I Göteborg finns det mc-taxi. Hur många är nyktra inne i stan en lördagnatt kl 4? :va

Kompisen åkte hem dyngrak, lånade hjälm, jacka och handskar och det gick FORT på vägen hem...
Jag åkte också mc-taxi hem en gång. Var helt sprutfull och det var inga problem (var iof en guldvinge med sidovagn :lol )

Har provat på detta en gång och det lär aldrig bli en till gång....

Borde kollat bättre den förra gången innan han satt på :huvet :huvet Men efter några km stannade jag, och sa att jag ej känner för att dö och frågade om han har druckit :va Svaret var: I går :kocko och jag bad honom att stiga av.

Jag somnade bakom swedie när han skjutsade mig mellan södertälje och E-tuna och det lär knappast vara bättre än att vara full bakpå. Mao borde man inte få skjutsa en trötter heller :va

Jason skrev:
Var i lagboken finns den, vad heter lagen?

Jason skrev:
Man får inte skjutsa en alkoholpåverkad person...
Hur vet du det?

En länk till ovan nämda lag vore finemang i detta läge, alla svenska lagar finns på nätet, så det är bara att börja länka!

Last edited:
En gång i världen för två år sedan åkte jag en sväng med ett blandat touringgäng där en tant bakpå en harley parkinsson sade att hon faktiskt frågat fabbro polisen om detta och han sade att "så länge du inte trillar av så bryr vi oss inte om ifall du är alkoholpåverkad som passagerare".

Detta verkar ju vara ett tecken på att det inte finns någon lag på det.

FUBAR skrev:
Jag åkte också mc-taxi hem en gång. Var helt sprutfull och det var inga problem (var iof en guldvinge med sidovagn :lol )
Det kallas långtradare. :7peta :rofl
Nej inte fan ska dom vara packade. Är ju som att ha en packad person på taket
på en bil... Inte helt samma lika men ungefär...
Nej, det krävs ju nästan kvickare beslut av en person på bönpallen
än den som vrider på rullen.

:brynad
sgtpepper skrev:
Var i lagboken finns den, vad heter lagen?

Hur vet du det?

Om ja inte minds fel så stod det i körskoleboken till mc på körskolan...
ska kolla bättre om ja kan hitta de i morron... :crash

fascas skrev:
Var ut i går å körde..
Givetvis blev ja in fångad i en polis kontroll.. :(
Fick blåsa å kollade hojjen... allt var bra, men borde de inte kolla min passagerare oxå?? För man får inte skjutsa en som är alkohol påverkad,
Inte för han var de men ändå, kan de vara okunnighet hos polisen? :va
Allt är nog relativt, beroende på hur pass den kan utgöra skada för sig själv, förare och andra medtrafikanter. Dock så borde ju tilläggas att man får skjutsa fulla personer i bil, men OM de är så fulla att de kan utgöra skada då, typ kasta sig ut genom dörren eller något annat, så vet jag ej vad lagen säger, eller OM det är på förarens ansvar.

Nästan värre att se dom som skjutsar runt små knattar som precis lärt sig gå. Tror inte det finns något förbud mot det heller...

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon