Lustga på MC bra lr dåligt ?

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
Hej!

Funderar på att köpa ett dry NOS sytem till min MC som är en TLS -97 dvs en twin motor.

Undrar om det är värt att göra det, nu menar jag inte penga mässigt utan värt på så sätt att, kommer motorn hålla, kommer jag få strul med att montera allt osv. Systemet kostar runt 5000 komplett så det är ju ganska billigt. Dom rekomenderar en 50 hk sats till en TLR, jag funderar på runt 20-30 hk. Är det möjligt att begränsa till så låg extra effekt? Spelar det någon roll om jag kör med 50 lr 30 hk? (om motorn slits mer med 50?)

Systemet är ett dry från NOS, jag skall köpa powercommander o helsystem till hojjen, kommer även att göra "luftburksmodden" som man tyderligen skall göra på TL mc´s

Skulle gärna ta emot lite info ang detta med lustgas då jag är helt ovetandes o mest tycker det vore bra ballt o ha på hojjen, men det kanske är dumt av mig ?

20SK skrev:
Hej!

Funderar på att köpa ett dry NOS sytem till min MC som är en TLS -97 dvs en twin motor.

Undrar om det är värt att göra det, nu menar jag inte penga mässigt utan värt på så sätt att, kommer motorn hålla, kommer jag få strul med att montera allt osv. Systemet kostar runt 5000 komplett så det är ju ganska billigt. Dom rekomenderar en 50 hk sats till en TLR, jag funderar på runt 20-30 hk. Är det möjligt att begränsa till så låg extra effekt? Spelar det någon roll om jag kör med 50 lr 30 hk? (om motorn slits mer med 50?)

Systemet är ett dry från NOS, jag skall köpa powercommander o helsystem till hojjen, kommer även att göra "luftburksmodden" som man tyderligen skall göra på TL mc´s

Skulle gärna ta emot lite info ang detta med lustgas då jag är helt ovetandes o mest tycker det vore bra ballt o ha på hojjen, men det kanske är dumt av mig ?

Lustgas Ger effekt som är lätt att styra , med Nos spridare (en för varje Cyl på hoj) som innehåller 2 st munstycken ,
- ett för gas och ett för bensin och när man byter till ett annat effekt tillskott byter man båda som skall följas åt Dvs 1mm för gas =1 mm för benzin .
(=ca50 hk) ( förutsatt att ca 10 psi tryck på benzin och fullt tryck på gas)

Det finns "Piller" ner till 8 hk .Glöm ej att räkna per Nos spridare DVS
4 cyl med 4 insug = 4 st Nos spridare /8hk =ca 32hk +
Gas åtgång = ca 1kg per 50hk och minut
Obs
Man Blir Glad av Lustgas :crash

Last edited:
Jag tycker det låter som en utmärkt idé!! Tänk på att tubens storlek begränsas på mc och att gasen kanske inte räcker så länge. Men det lär ju bli kul så länge dosen varar!

kör du mycket dragrace/streetrace?

Det handlar inet om halvgas när du trycker i gasen direkt.
Det räcker heller inte särskillt länge innan trycket i tuben är för lågt.
Det är liksom inget du slår på och sen åker runt med hela kvällen.

Jag har ingen speciellt bra koll på lustgas, men jag skulle nog föredra ett vått system (vilket i princip är vad SSDD beskriver).

Att programmera om befintligt styrsystem för att feta på med bränsle vid lustgasinsprutning borde vara rätt svårt då du förmodligen behöver två bränslemappar som du alternerar mellan. Lättare att istället skjuta in så mycket extra bränsle som du behöver, utöver det som den "vanliga" luften kräver.

Men jag har ingen koll egentligen; jag skulle köra åt h-e om jag lustgasmatade RG:n...

/J

Nej jag kör inte mycket drag/streetrace, men det blir ju smårace ibland o då vill man ju ha lite extra o ta till om det behövs.

Så ett wett system är bätte än ett dry ?

Är det mycket "bök" o montera ett system? Jag menar behövs det mycket special tillverkning ?

Tack för alla goa svar gött folk :)

Är inte risken att slå över stor när man ger gärnet på sin hoj, sen på en millisekund kommer det 50 hk till?

Får man till ett torrsystem 100 är det att föredrag eftersom den största risken med ett vått är att man kan få skräp i soppamunstycken för gasspridarna. TJOFF så har man hål i kolven/kolvarna.
Nästan allt du behöver veta finns på http://www.nitrous.info/
Kör du ett vått system har även jag skrivit ihop lite för nybörjaren.
http://members.tripod.com/anders_brink/mc/tech_nos.html (varning för popups)

Tipset #1 för en lyckad lustgasinstallation, var SÄKER på att allt funkar, tro inte.
Dubbelkolla, trippelkolla... och när allt verkar okej - testa första gången i MAX 1 sekund.
Funkar det inte då - funkar det inte heller efter 2 sekunder, däremot kan kolvarna säcka på 2 sekunder.

Blir till att köpa lustgas. Kommer nog bli ett dry, skall kolla upp lite mer innan bara.

20SK skrev:
Blir till att köpa lustgas. Kommer nog bli ett dry, skall kolla upp lite mer innan bara.
Se nu också till att lägga upp bilder allt eftersom arbetet framlider. Vi vill se utvecklinen och det färdiga resultatet i bild och text.... Lova....

20SK skrev:
Hej!

Var hittar man ett system så billigt :confused:
Är nämligen lite sugen på till hojen:rock
:squid

Jag lovar att hålle er underättade med bilder och info.

Jag hittade systemet via tlp, var en kille där som kände någon på firman som sålde sakerna.

http://secure.cartsvr.net/catalogs/...&showprevnext=1

är en länk jag fick av honom. Vore gott om vi kunde beställa ihop o dela på frakt osv ?

Du kan ju pma mig om du hittar något av intresse på sidan.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...