Byta munstycke på Lc4:a

  • Thread starter Thread starter MT
  • Start date Start date

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
Har precis vart och inhandlat ett 165 munstycke men har inte en annaing hur förgasaren ser ut och vart det sitter då jag ej har haft bort den.

Behöver man ta bort förgasaren för att kunna byta eller går det att det är för jävlig att byta den på plats?
 
Busenkelt att byta :D Lossa muttern undifrån med 17 mm nyckel,
Ta en skruvmejsel med kort skaft och munstycket är borta,montara ihop,ut och gasa.Arbetet tar ca 5 minuter :tummenupp

Här finns nog en bild om du är osäker,kolla under Teknik
http://www.ktmclub.de/
 
Last edited:
Aha!
Misstänkte att det var så enkelt!

Medans man endå frågar så kan man ju passa på att fråga om man skall/inte skall ta upp luftoboxen med? Har hört att man inte behöver det och hört att man skall göra det!


Tack för hjälpen förresten! :tummenupp
 
MT skrev:
Har precis vart och inhandlat ett 165 munstycke men har inte en annaing hur förgasaren ser ut och vart det sitter då jag ej har haft bort den.

Behöver man ta bort förgasaren för att kunna byta eller går det att det är för jävlig att byta den på plats?
om man vill göra det ännu enklare så finns/fanns det ett speciellt litet verktyg som passar ruggigt bra på mikunimunstycken,har ett spår invändigt,fick tag på mitt genom roger på motospeed för många år sen,annars funkar en knubbmejsel oxå,men då riskerar du att slinta o förstöra spåret i munstycket.(vingel) p.s ha en avklippt colaburk el dyl under fuggen när du lossar på 17-muttern så inte soppan rinner ut på varma prylar o fjuttar på din baby d.s
 
MT skrev:

Medans man endå frågar så kan man ju passa på att fråga om man skall/inte skall ta upp luftoboxen med? Har hört att man inte behöver det och hört att man skall göra det!

Klart locket på luftburken ska bort. Varför ska du annars bestycka om förgasaren ? :) Nålen kan du då höja ett halvt snäpp i samma veva.
 
TomK skrev:
Klart locket på luftburken ska bort. Varför ska du annars bestycka om förgasaren ? :) Nålen kan du då höja ett halvt snäpp i samma veva.

Hur höjer man den ett halvt snäpp bara?
 
Jag har satt på en HXC dämpare på den och köpte idag som sagt var ett 165 munstycke.

Kan upplysa om att med dom enkla sakerna så vart det som en helt annan hoj!
Stor skillnad på draget i den nu!

Hmm! Blir nog att såga lite i luftboxen då!
Skall testa det i helgen att öppna upp den och höja nålen ett hack!

Hur mycket skall man ta bort av luftboxen då?
Öppna såhär mycket eller?
 

Bifogat

  • luftbox.jpg
    luftbox.jpg
    51.3 KB · Visningar: 118
Förresten så var det ju busenkelt att byta munstycket!
Använde spärrskaft med bits och det funkade klockrent!
 
Bytte själv i fredags och kan hålla med om att det blev skillnad, framför allt i ljud med Supermotodämpen! :)

Var har du fått den där smutta bilden ifrån på luftburken?

Testa först om det blir bättre av att ta bort sidan på luftburken. På min 03:a räckte det med att ta bort "snorkeln" samt sidan men de har ju större luftburk också.
 
Den smutta bilden kommer ifrån manualen till Lc4:an!
Finns att tanka ner på Lelles hemsida!

Det var ju ett bra tips som man skulle kunna testa först innan man börjar att karva!
Är ju bara att prova om man känner nån skillnad med kåpan på och av!
 
Basse skrev:
Hur höjer man den ett halvt snäpp bara?

Du byter plats på de två brickorna (en metall och en plast) ovanför och under låsbrickan, samt flyttar låsbrickan - ett snäpp ner på nålen blir det väl...

Nåja, du ser hur det fungerar om du lyfter ur nålen och kollar på delarna.

Flyttar man låsbrickan blir det hela snäpp och platsbyte av brickorna ger halva (de är olika tjocka).
 
TomK skrev:
Du byter plats på de två brickorna (en metall och en plast) ovanför och under låsbrickan, samt flyttar låsbrickan - ett snäpp ner på nålen blir det väl...

Nåja, du ser hur det fungerar om du lyfter ur nålen och kollar på delarna.

Flyttar man låsbrickan blir det hela snäpp och platsbyte av brickorna ger halva (de är olika tjocka).

Nu e jag mé, merci! :)
 
TomK skrev:
245145 Du byter plats på de två brickorna (en metall och en plast) ovanför och under låsbrickan, samt flyttar låsbrickan - ett snäpp ner på nålen blir det väl...

Nåja, du ser hur det fungerar om du lyfter ur nålen och kollar på delarna.

Flyttar man låsbrickan blir det hela snäpp och platsbyte av brickorna ger halva (de är olika tjocka).

Okej, måste jag plocka bort hela förgasaren för att komma åt uppifrån när det gäller att mecka med nålen?
 
Ta bort sadel och tank så är det lätt att komma åt.Skapligt trådlyft också :)
 
Hehe, ja om man söker finns det dock massor av olika svar och teorier. Jag bytte till ett huvudmunstycke av storlek 170 på min KTM 660 SMC 05 eftersom luftburken är öppnad och slipon monterat. Det sitter ett idle jet av storlek 45 (ostrypt original) och jag har inte justerat nålen något.

Var ute och provkörde idag och vid motorbromsning eller avdrag på gasen efter gaspådrag blir det rejäla avgasknallar, och även om det är coolt en stund blir det lite drygt i längden.

Frågan är bara nu, vilket råd man ska följa, eller om man måste göra allt?

A. Byta lågfartsmunstycke för att få fetare blandning på låg fart.
B. Justera ett snäpp neråt på nålen för att få fetare blandning på mellanregistret.
C. Justera blandningen med skruven, ett halvt varv ut eller så?
D. Alla tre ovanstående punkter.
 
MjO skrev:
Frågan är bara nu, vilket råd man ska följa, eller om man måste göra allt?

A. Byta lågfartsmunstycke för att få fetare blandning på låg fart.
B. Justera ett snäpp neråt på nålen för att få fetare blandning på mellanregistret.
C. Justera blandningen med skruven, ett halvt varv ut eller så?
D. Alla tre ovanstående punkter.
Det första du måste göra är att säkerställa att systemet är _helt_ tätt _hela_ vägen. Drar den in luft någonstans så spelar det ingen roll hur mycket du skruvar och byter, det smäller ändå.

När du är säker på att det är tätt, börja med att skruva ut blandskruven en aaaning,typ ett kvarts varv åt gången Ta det försiktigt och ha koll på hur mycket du skruvar.

.
 
Mmm, borde det inte vara helt tätt på en helt ny hoj? Skarven nere vid kröken ser ju dock inte 100%-ig ut måste jag säga. Nåväl, justerade ut blandskruven lite, ska testa i morgon och se.
 
MjO skrev:
2070208 Mmm, borde det inte vara helt tätt på en helt ny hoj? Skarven nere vid kröken ser ju dock inte 100%-ig ut måste jag säga. Nåväl, justerade ut blandskruven lite, ska testa i morgon och se.

Nja,det brukar behövas lite sot och bröte innan det tätat sig,sen om det är av sedvanlig KTM-kvalitet så är det säkert inte den bästa passformen.
 
Mmm, det märks väl extra väl kanske om du har helt öppna slipon istället för originalpiporna också.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top