Trottelmembran/Förgasarfrågor Bandit

Lave

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Bandit 600 -97
Hej,

Min Bandit 600 -97 började gå illa för att plötsligt stanna.
Verkade som den inte fick bränsle.
Beslutade mig för att plocka ner förgasarna och gå igenom dem...

När jag lossar locket till trottelmebranen ser jag att dessa är på tok för stora, de ligger i sitt spår, men är skrynkliga.

Ska de vara så ??

Membranen är i övrigt hela, men som sagt de känns lite stora.

Kan man köpa mebran lösa, eller hör de alltid ihop med trotteln?

Sen såg jag att trotteln har 4 små hål (ca 2mm) längst upp. Dessa hål är igensatta på 3 av trottlarna, på den fjärde är 2 igensatta.

Ska dessa hål vara igensatta eller öppna?

Såg att jag hade lite skit i botten av förgasaren.
Så de behövde nog rensas lite.

Tacksam för svar på mina funderingar.

Mvh
Rickard
 
Det finns en länk till en verkstadshandbok några sidor bak i Bandit 600 tråden. Prova med att kolla in den.
 
Skrynkliga membran är helt normalt. Kan inte hålen rensas med hjälp av en koppar-kardel (använd INGET annat) ska hålen vara täppta.

Membranen hör till trotteln och kan inte köpas separat.
 
Skrynkliga membran är helt normalt. Kan inte hålen rensas med hjälp av en koppar-kardel (använd INGET annat) ska hålen vara täppta.

Membranen hör till trotteln och kan inte köpas separat.

Hej, hålen kan inte rensas mha en koppar kardel, men grejen är att 2 av dessa "pluggar" har trillat av på en trottel, vad har de för funktion?
Måste de vara där?

Okej, så membran kan inte köpas separat, tusan också.
Det är ju ett rent H-vete att montera tillbaka ett lite för stort membran...

Tack för snabba svar!

Mvh
Rickard
 
Hålen bestämmer trottlarnas respons. Araldit-lim funkar att plugga med. Det brukar vara 2 st 2 mm hål i varje trottel. Huvudsaken trottlarna har lika antal hål.
 
Hålen bestämmer trottlarnas respons. Araldit-lim funkar att plugga med. Det brukar vara 2 st 2 mm hål i varje trottel. Huvudsaken trottlarna har lika antal hål.

Okej, får leta upp Araldit lim då..

Tack för tipset!

En annan fråga, du sa innan att det är vanligt med membran som är lite förstora.
Hur monterar man dem då?
De vill ju inte bli kvar i sitt spår.
Kan man typ "klistra" fast den i spåret eller?

Mvh
Rickard
 
Jag brukar "klistra" med lite blå Permatex packningsgegga (genomskinlig) som är alkohollöslig och är lätt att få bort om man ska in å pilla fler gånger.
 
Se till att membranen är så torra som möjligt o stoppa in dom i frysen några timmar innan montering. Kylan gör att de drar ihop sig o monteringen går mycket enklare !
 
Se till att membranen är så torra som möjligt o stoppa in dom i frysen några timmar innan montering. Kylan gör att de drar ihop sig o monteringen går mycket enklare !

Eh? Gummi utvidgar sig väl i kyla och drar ihop sig i värme. Precis tvärtom mot många anda material.

Jag har rivit min förgasarbrygga på Sursukkan ett antal gånger senaste månaden pga skit i soppan o förgasarna och gjort rent tomgångs- lågfarts och högfartsmunstyckena plus att jag tryckte ur rören som nålarna löper i och rensat (med koppartråd) de otaliga hålen i varje nålrör. Nu går den som den skall, tom lite bättre än förut.

Hur gjorde jag? I stort sett ingenting, utom att se till att läppen längs med trottelmembranets kant ligger jämt fördelat och att om det fins en markering att den hamnar rätt (hur det ser ut på dina vet jag inte men på mina är det ett litet "öra" som sticker ut och skall passa in i motsvarande uttag på förgasarhuset)

Ta loss en trottel i taget (inte alla på en gång) när du jobbar. Membranen verkar ha en tendens att "växa" lite när man tagit ur dem (men de skall vara lite "för stora" för att trotteln skall kunna röra sig upp/ned), men om du följer andersbrinks råd eller gör som jag gjorde så borde det funka.

Om det är förgasarknas kan du ju märka på att den hoppar igång kort om du använder på startgas. Annars lär det vara tändningen.

Hoppas det hjälper.

Tjo.

/e - sovdags, semestern slut, jobbar i morgon :gnissla :huvet
 
Last edited:
Eh? Gummi utvidgar sig väl i kyla och drar ihop sig i värme. Precis tvärtom mot många anda material.


Tja...prova så får du se resultatet:pannkyss . Har använt den metoden otaliga gånger vid nåljustering på olika hojar.... Har varit ute o provkört , bort med trottellocken o trottlar , justerat o sen försökt få tillbaka membranen... Kalkat ! Torkat dom torra o lagt dom i frysen nån timme.... Piece of cake !
 
Monterat ihop förgasarna idag.
Kan meddela att de hjälper en hel del o stoppa membranen i frysen.
Gick helt smärtfritt, behövde inget klet eller nått, bara la dem på plats..
(De blir inte lika flexibla heller)

Perfekt!
Tack för de tipset Folkezx9r! :tummenupp


Men trots denna genomgång av förgasarna så går den inte 100% än.
Den går dock bättre än förut, men den går inte rent på låga varv.
Måste ha upp den i strax över 2500 rpm innan den går rent.
Den bluddrar o har sig på låga varv, och har dålig respons.

Vad kan detta vara?

Tacksam för tips!

Mvh
Rickard
 
Om du har luftskruvarna ute 3-1/2 varv (från lätt bottnade) och trots det går piss på tomgången/lågfart är det (på en eller flera förgasare) munstyckena för tomgången som är igensatta - dvs de fast monterade rören (med en pytteliiitet hål i) som sticker ut från förgasarhuset och ned i flottören. Se även till att du inte har vatten i tanken - i med en 1/2 liter K-sprit (eller tanka en liter E85).
 
Okej, ska kolla upp detta.

Tacl för tipset!

En annan fråga, hur fungerar bensintillförseln från tanken, är de bara gravitationen som gör att bensinen kommer till förgasarna, eller där är nån sugfunktion?
Jag har ON-RES-PRI på min kran, och på PRI (=Prime?) så rinner de såklart mer från kranen, men har jag de på On/Res så tycker jag att de ser lite klent ut, men de ska kanske inte rinna några stora mängder?

Mvh
Rickard
 
Iofs säger Haynesmanualen 1 7/8 dels varv ut på 600 modellen om det är keihin CVK32 förgasare. 3 - 3,5 varv ut brukar vara 1200 modellen men vad vet jag. Vad gäller bensintillförseln är det enbart gravitiation på alla 600/1200 modeller. Nya 650/1250 fr 2007 har förmodligen pump. Bensinkranen består av ett vakumstyrt membran som kan vara dåligt. Reservmembran finns som piratdel till 600 modeller se bild och nr 2. Priläget går förbi membranet helt, därav större flöde.
 

Bifogat

  • bkran.JPG
    bkran.JPG
    32.4 KB · Visningar: 150
Iofs säger Haynesmanualen 1 7/8 dels varv ut på 600 modellen om det är keihin CVK32 förgasare. 3 - 3,5 varv ut brukar vara 1200 modellen men vad vet jag. Vad gäller bensintillförseln är det enbart gravitiation på alla 600/1200 modeller. Nya 650/1250 fr 2007 har förmodligen pump. Bensinkranen består av ett vakumstyrt membran som kan vara dåligt. Reservmembran finns som piratdel till 600 modeller se bild och nr 2. Priläget går förbi membranet helt, därav större flöde.


Har idag justerat förgasarna, och satte luftskruvarna till 1 7/8 varv.
(Kollade i en Haynes manual för min modell).
Det konstiga va att skruvarna (som jag inte rört) var utskruvade 2,5-4 varv på alla förgasarna. Lite knepigt, har ju fungerat innan, och de borde inte justera sig själva !?

Men nu fungerar den klockrent!!

Tack för alla snabba svar och all hjälp!
Grymt bra forum :tummenupp

Mvh
Rickard
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top