Kör ni med cyckeldator?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Tänkte köpa mig en Sigma 800 på claes olsson...

har följande funktioner:
Cykeldator Sigma. Tysk kvalitetsdator med mycket hög kvalite och design. Finns i två utföranden, med följande funktioner: Hastighet (1). Trippmätare (2). Totalsträcka (3). Klocka (4). Tid vid cykeltur, auto.start/stopp. (5). Max-hastighet (6). Genomsnittshastighet (7). Snittjämförelse (8).

Det jag undrar nu är; Hur pass bra stämmer det? uppdaterar dem fort?
Svårt att installera?

Är du noga med montage/installation så blir resultatet bra. Jag köpte min sigma mest för att få exakt hastighet samt klocka :).
Kostade väl 150 spänn eller nåt så det e ju inga pengar direkt.

Ok!
Läst något om att man ska skaffa annan magnet o grejer... vad handlar det om?

Ingen aning, jag körde med prylarna jag fick med och det har funkat bra. Om du byter magneten kanske det inte är så noga med hur nära du monterar sensorn mot magneten.

Loader skrev:
Ingen aning, jag körde med prylarna jag fick med och det har funkat bra. Om du byter magneten kanske det inte är så noga med hur nära du monterar sensorn mot magneten.

Ok ok... Fram eller bakhjul? Något som är bättre än det andra? Vad mer ska man tänka på? Vet inte hur monteringen går till alls faktiskt, tänkte läsa mig till det i instruktionerna. Några tips på hur det blir bra? Förresten verkar digitalsiffrorna på hastigheten väldigt små, är de det?

Kay skrev:
Ok ok... Fram eller bakhjul? Något som är bättre än det andra? Vad mer ska man tänka på? Vet inte hur monteringen går till alls faktiskt, tänkte läsa mig till det i instruktionerna. Några tips på hur det blir bra? Förresten verkar digitalsiffrorna på hastigheten väldigt små, är de det?

Hastighetsuppdateringen är inte bra, men farten är mer exakt än hastighetsmätaren om man ställer in den rätt. Lyse i displayen är önskvärt.

Kay skrev:
Ok!
Läst något om att man ska skaffa annan magnet o grejer... vad handlar det om?

Att magneten som följer med datorn inte är så stark, skaffa en sådan här magnet så kan avståndet vara lite längre mellan magneten och givaren.

Attans vad alla var snabba då! :)

Last edited:
Blue skrev:
Att magneten som följer med datorn inte är så stark, skaffa en sådan här magnet så kan avståndet vara lite längre mellan magneten och givaren.

Oki oki... Testar dock med medföljande prylar först!

Flåklypa skrev:
Hastighetsuppdateringen är inte bra, men farten är mer exakt än hastighetsmätaren om man ställer in den rätt. Lyse i displayen är önskvärt.
OK... Aja, får prova!

nästa till claes ohlson handla cykel dator :tungan

just det är där lyse i displayen eeller '=????

nä det gjorde det inte :huvet

Last edited:
Ska du rycka mätare? :tummenupp

"'93 Yamaha FZR 600 säljes, endast 700 mil" :banana

Tysken skrev:
Ska du rycka mätare? :tummenupp

"'93 Yamaha FZR 600 säljes, endast 700 mil" :banana

Haha, nej, men bra idé! Tack! ;)

Nä det är för att det är lite roligt med snitthastighet och högsta hastighet + allt som är digitalt är roligt.

nu har jag köpt den, ska bara klura ut hur man fixar dit den :)

Kay skrev:
nu har jag köpt den, ska bara klura ut hur man fixar dit den :)
Lite funderande så är det inga problem egentligen. Jag har fäst ekermagneten i en av "ekrarna" till bromsskivan med ståltråd och givaren sitter på gaffelbenet med buntband bara. Funkar klockrent, ca 2 mm mellan de båda när magneten passerar.

Har dock inte snurrat tråden för hand om nu någon skriker rakt ut vid ordet "ståltråd", utan den är naturligtvis nogsamt åtdragen och säkrad. Med vanlig tång! :D

Kabeln till givaren kan eventuellt vara lite kort, men det beror väl lite på vad man har för hoj/styre åxå.

Sladden gör som sagt var inte skäl för namnet lång. Jag klippte den och förlängde med annan sladd, funkade bra. Instämmer i vad föregående talare sa om att uppdateringen inte är så snabb men det funkar.

Lyfter du på glaset så finns det plats för 6-7 st ytmonterade lysdioder med ett litet ytmonterat seriemotstånd.

/N

Jag fick dit 7 st 1206(stl) med mostånd i nederkant och en liten kabel för spänningen. Det funkade i allafall fast jag fick limma tillbaka glaset.

/N

Jag hade cykeldator förra sommaren o magneten som jag hade limmat fast på fälgen lossnade...
Jag hört att man kan fästa magneten på bromskivan istället o att den skulle sitta bättre där.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti