Ev. tips på mätartavlor & d.y.l

MR.T_Power

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Yamaha RD LQ 125
Jag som säkert många andra har tagit in sin hoj nu över vintern och det antar jag som jag själv tycker är tragiskt, men även roligt för det betyder att man kan börja mekka och pilla med alla sorters delar på sin lilla ängel...

Och sedan vill man ju även styla upp den så man kan ut och skryta när våren närmar sig...

Min fråga är om det finns någon som möjligen vet hur man skulle kunna styla om sina mätartavlor och så även andra styling tips...
Jag som många andra är nog glada om man kan få bra och hjälpsamma tips...

Tack på förhand

Mr.T

:fyllisar :fyllisar :fyllisar

Exup skrev:
Jag köpte min mätartavla där till min gamla Retta,funkade fint.

När du bytte mätartavla sen, hur f*n fick du bort varvräknarnålen????

/En som försökt mem inte vill bryta sönder allt...

Macke skrev:
När du bytte mätartavla sen, hur f*n fick du bort varvräknarnålen????

/En som försökt mem inte vill bryta sönder allt...
Obs man tar aldrig väck nålen obs,risken att dra av axeln är överhängade.
Man lägger ett snitt precis där nålen ligger i noll-läge,sen trär man den nya tavlan över nålen och skruvar den ovanpå den andra gamla tavlan.

Exup skrev:
Obs man tar aldrig väck nålen obs,risken att dra av axeln är överhängade.
Man lägger ett snitt precis där nålen ligger i noll-läge,sen trär man den nya tavlan över nålen och skruvar den ovanpå den andra gamla tavlan.

Jahaaa... Men, syns inte det snittet sen då? Så man åker omkring och irriterar sig på det?

Kolla det svarta strecket,man skär alltså inte ända ut.Och när man har skruvat fast det så det är helt plant så blir det näst intill osynligt :tummenupp

Bifogat

• Mätartavla.jpg
    Mätartavla.jpg
    13.2 KB · Visningar: 182
Lämnade in mina mätare till en firma i Leksand som heter JIGE instrument.De gör mätartavlorna precis som du vill ha dem då det gäller färg och utseende.Betalade 1000kr för tre tavlor ,då lämnade jag dit dem och hämtade dem när de var klara.Har ej tel.numret kvar men sök på JIGE på webben så hittar du det säkert.

Autometer har oerhört vackra mätare.. fast rätt dyra :huvet

Några bilder:

varvräknarna är 5 tum stora :tungan

Bifogat

• 7299.jpg
    7299.jpg
    38.1 KB · Visningar: 62
  • 3965.jpg
    3965.jpg
    47.5 KB · Visningar: 59
  • 3966.jpg
    3966.jpg
    35.3 KB · Visningar: 53
Hastmätare

Scannade in mina tavlor i photoshop och fixade till dom där. Sedan är det bara att skriva ut på vitt, kromat, svart, gult, eller va man vill för klisterplast. (Finns i bokhandeln)

Det krävs ju inte lite jobb för att få bort tavlorna :rolleyes:
Rör man nålen så blir allt bara skit. Det där med att skära hur funkar det? Läste ovan men eftersom pinnen är lite tjock så får man ju skära lika stort jack isf...

Tacksam för all hjälp!

Esquina skrev:
Det krävs ju inte lite jobb för att få bort tavlorna :rolleyes:
Rör man nålen så blir allt bara skit. Det där med att skära hur funkar det? Läste ovan men eftersom pinnen är lite tjock så får man ju skära lika stort jack isf...

Tacksam för all hjälp!

Man får vara väldigt försiktig när man tar bort nålen..och låsa själva verket till hast.mätaren annrs stämmer den inte sen.

heliac skrev:
Man får vara väldigt försiktig när man tar bort nålen..och låsa själva verket till hast.mätaren annrs stämmer den inte sen.

Jo jag va på varvmätarn lite grann, inte mycket men. Jag sket i det och skar upp skivorna med ett rakt snitt, sen sätter jag fotopapper över, då syns det ändå inte.

Esquina skrev:
Jo jag va på varvmätarn lite grann, inte mycket men. Jag sket i det och skar upp skivorna med ett rakt snitt, sen sätter jag fotopapper över, då syns det ändå inte.

Så skulle jag me gjort...det e inte lätt alls att plocka bort nålarna, men det gick.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT