storlek på plenum??

Gick med
19 Oct 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
räser
Åker kawa zzr 600 med budget turbo och laddar 05-06bar går fint på låga varv med bluddrar mellan 4-5000 varv därefter går den fint :yoparty
Har läst lite här på SH ang plenum men har inte hittat någe bra svar på hur noga det är med storleken. Med tanke på min budget "2000kr" har det blivit några genvägar bla plenumet som är en omplastad orginal luftburk på ca 3,5 liter vilket är "lite" stort ... Kan det vara därför den bluddrar ??
Soppa blandningen är lite fet i början men blir bättre under laddtryck. Är det någon som har en bra lösning på blandningen på låga varv??

Har även lite problem med kopplingen som släpper på 5:an 6:an vid 10000varv
har inte kollat på det ännu men det kanske finns någon här som har lite tipps typ andra fjädrar eller brickor .
 
fighter 600 skrev:
2198191 Åker kawa zzr 600 med budget turbo och laddar 05-06bar går fint på låga varv med bluddrar mellan 4-5000 varv därefter går den fint :yoparty
Har läst lite här på SH ang plenum men har inte hittat någe bra svar på hur noga det är med storleken. Med tanke på min budget "2000kr" har det blivit några genvägar bla plenumet som är en omplastad orginal luftburk på ca 3,5 liter vilket är "lite" stort ... Kan det vara därför den bluddrar ??
Soppa blandningen är lite fet i början men blir bättre under laddtryck. Är det någon som har en bra lösning på blandningen på låga varv??

Har även lite problem med kopplingen som släpper på 5:an 6:an vid 10000varv
har inte kollat på det ännu men det kanske finns någon här som har lite tipps typ andra fjädrar eller brickor .

Någon???
 
Plenumets storlek har inget med bluddrandet att göra. Ett stort plenum gör att du får lite mer pulver men en liten fördröjning på gassvaret.

För att få bukt med bluddrandet lär du sätta dig in i vad som trycksätter de olika soppakretsarna i förgasarna och hur man kan påverka dessa genom olika placeringar av pitotrör etc.

Kör du med Dynojettade förgasare föreslår jag att du monterar tillbaka originalprylarna.

Du får gärna berätta hur turbo-setupen ser ut i detalj och hur de olika kretsarna trycksätts så kan du får lite mer detaljtips om vad du kan åtgärda.
 
andersbrink skrev:
2200978 Plenumets storlek har inget med bluddrandet att göra. Ett stort plenum gör att du får lite mer pulver men en liten fördröjning på gassvaret.

För att få bukt med bluddrandet lär du sätta dig in i vad som trycksätter de olika soppakretsarna i förgasarna och hur man kan påverka dessa genom olika placeringar av pitotrör etc.

Kör du med Dynojettade förgasare föreslår jag att du monterar tillbaka originalprylarna.

Du får gärna berätta hur turbo-setupen ser ut i detalj och hur de olika kretsarna trycksätts så kan du får lite mer detaljtips om vad du kan åtgärda.

Tja!
Kör med en liten turbo som normalt sitter på 1,9liters opel di 0,5-0,6bar laddtryck.
2" tryckrör med pitot röret strax innan plenumet.

Malpassi regulator som trycksätts av pitotröret.
Gasarna trycksätts via en nippel i plenumet pga den gick för fet när jag körde med pitotröret .
Det enda som är gjort åt gasarna är att nålarna är justerade med 0,5mm brickor. luftburken är ombyggd till halva storleken samt orginal trattar.

Kör med cheva soppapump 0,3 bar över laddtryck samt saab dump som sitter i plenumet.

Stiften är orginal med 0,5mm gap tändningen är backa genom att justera bländarskivan ca 15grader.
Tacksam för svar!

fighter 600 skrev:
2202897 Tja!
Kör med en liten turbo som normalt sitter på 1,9liters opel di 0,5-0,6bar laddtryck.
2" tryckrör med pitot röret strax innan plenumet.

Malpassi regulator som trycksätts av pitotröret.
Gasarna trycksätts via en nippel i plenumet pga den gick för fet när jag körde med pitotröret .
Det enda som är gjort åt gasarna är att nålarna är justerade med 0,5mm brickor. luftburken är ombyggd till halva storleken samt orginal trattar.

Kör med cheva soppapump 0,3 bar över laddtryck samt saab dump som sitter i plenumet.

Stiften är orginal med 0,5mm gap tändningen är backa genom att justera bländarskivan ca 15grader.
Tacksam för svar!

Glömde skriva att gasarna får sitt tryck via avluftningen i flottörhuset . Undertrycket på ovansidan membranet styrs via hålet i trotteln och undersidan får sitt tryck via bellmouthen "stavas det så?" men dom hålen sitter ovanför trattarna.
 
Om du har höjt nålarna kan det vara idé att sänka dem igen. 4000-5000 varv är övergången mellan trottelnål, lågfartsmunstycke och huvudmunstycke. Att stiffa upp trottelfjädern, sänka trottelnålarna och minska lågfartsmunstycket ett snäpp kan fixa det. Hur ser avluftningen av trottelmembranet ut?
 
andersbrink skrev:
2202919 Om du har höjt nålarna kan det vara idé att sänka dem igen. 4000-5000 varv är övergången mellan trottelnål, lågfartsmunstycke och huvudmunstycke. Att stiffa upp trottelfjädern, sänka trottelnålarna och minska lågfartsmunstycket ett snäpp kan fixa det. Hur ser avluftningen av trottelmembranet ut?

Hur menar du med att stifta upp trottelfjädern? Typ spännafjäder eller lägga brickor under?

Membranets undersida är öppen ut till förgasarens sugsida. Ovansida får sitt undertryck av ett hål i trotteln...Om det var det du menade ,man är inte någon förgasar guru om man säger så :confused:
 
fighter 600 skrev:
2203058 Hur menar du med att stifta upp trottelfjädern? Typ spännafjäder eller lägga brickor under?

Membranets undersida är öppen ut till förgasarens sugsida. Ovansida får sitt undertryck av ett hål i trotteln...Om det var det du menade ,man är inte någon förgasar guru om man säger så :confused:

Stiffa upp, dvs spänna trottelfjädern eller installera en lite hårdare. Du lyssnar alltså inte på AC/DC? :D

Vet du att den går fett vid 4-5k så att den inte går klent?
 
andersbrink skrev:
2203111 Stiffa upp, dvs spänna trottelfjädern eller installera en lite hårdare. Du lyssnar alltså inte på AC/DC? :D

Vet du att den går fett vid 4-5k så att den inte går klent?

Lambdan visar att den går fett på låga varv . Har lite svårt att kolla mätaren vid laddtryck "pga primitiva mät metoder" men den går väldans bra och färgen på stiften ser ok ut samt inga spikningar.

Du vet väll att man bara lyssnar på bögjass här i norrland vi är inte lika hårda som er söderut :tummenupp
 
Om motorn inte svarar på mindre lågfartsmunstycken och trottelnål etc lär du nog se över trycksättningen av flottörhuset än en gång. På mina hojar funkar det med pitotrör på väg till plenumet men har sett att andra har satt trycksättningen i "bakvattnet" i plenumets förkammare. Sista vägen ut är nog att trycksätta flottörhuset i "bakvattnet" i själva plenumet. Du lär tänka på att hojen blir chokad/uppfettad av turboarrangemanget vid låga varvtal.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top