Tips vid luftning av bromsar....

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Har ni några tips för hur man ska lufta bromsarna?
Jag klantade till mig och råkade pumpa 2 - 3 ggr när den över kopplingen var öppen. Har försökt lufta den nu och får inget speciellt bra resultat. Det kommer inga bubblor längre men den är fortfarande skit svampig.
Nån som har nån idé?

EBS skrev:
Jag klantade till mig och råkade pumpa 2 - 3 ggr när den över kopplingen var öppen. Har försökt lufta den nu och får inget speciellt bra resultat. Det kommer inga bubblor längre men den är fortfarande skit svampig.
Nån som har nån idé?

Fortsätt att köra vätska genom systemet, det kan ta djävulsk tid om det vill sig. Om det tar riktigt lång tid kan du vänta några timmar och sen fortsätta luftningen då brukar en massa småbubblor ha flutit upp.

Efter luftningen brukar jag tejpa in handtaget så långt det går så att de sista bubblorna kan flyta upp under natten.

EBS skrev:
Nån som har nån idé?

Lyft oket ovanför huvudbromscylindern o lufta igen...
/Wd

Jag luftade från tomt system igår och höll på till kl 04:00 innan jag lärde mig att man behöver lufta vid banjokopplingarna uppe vid huvudcylindern på styret också. Luftade där två ggr och sen började det hända grejor!!! :tummenupp

Last edited:
Eller tryck bromsvätskan baklänges, dvs från oket upp till huvudbehållaren.
Blir garanterat luftfritt.

Lufta så gott det går, låt sedan den stå några timmar med handtaget inspänt med en rem, lufta igen och låt stå igen. Repetera till det känns bra, det gör det nog efter andra luftningen.

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back