Linser och hojåka?

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
Jag har funderingar på att skaffa linser istället för glasögonen som jag ändå aldrig använder. Hur är det att köra hoj med linser? Blåser dom åt sidan eller ur när man får vind i ansiktet? Känns det skumt i ögonen om man åker med linser?

// Mav

Funkar kanon..

jag skulle inte vilja köra med öppen hjälm i 200+ men men..

Inte blåser de åt sidan iaf..

det som kan vara jävligt jobbigt är om linserna blir torra..

Det enda jag har märkt är om man kör med typ solbriller eller liknande med visiret öppet så kan vinden ta en lite lurig väg in bakom brillorna så att den suger tag i linserna.

Har dock ej tappat dom än.

Men se till att skaffa såna här så du kan hypnotisera
farbror blå när han har stoppat dig......

(kanske finns med Yamaha-logga) :D

Bifogat

• linser.jpg
    linser.jpg
    5.5 KB · Visningar: 869
Låter ju bra detta.
Jag får välan ta och kolla upp saken redan imorrn. Jag värar ju köra i brillor. Jag tycker inte om att ha dom på mig överhuvudtaget.

// Mav

Mav skrev:
Låter ju bra detta.
Jag får välan ta och kolla upp saken redan imorrn. Jag värar ju köra i brillor. Jag tycker inte om att ha dom på mig överhuvudtaget.

// Mav

gå till optikern och testa..

räkna med ett helvete att få in dom i bärjan.,.
men det blir bättre

Mav skrev:
Låter ju bra detta.

// Mav

men det blir bättre

Jonne_boy skrev:

men det blir bättre
När jag var yngre så hade jag hårda linser, då kan man snacka om helvete med tillvänjning, det var som att stoppa in två glasskärvor i pupillen :crash.

Jag vetefan varför jag fick hårda linser egentligen, optikern sa att det dom passade bäst för att jag hade ett svagt brytningsfel, men när jag 13 år senare tröttnat på skiten (jag är långsam) och provade mjuka så var det inga problem alls att ha sådana istället ...

Hur som helst, så är mjuka linser så otroligt mycket skönare, man känner inte ens av att man har dom inne (vilket man garanterat gör med hårda) och det är inga problem med MC-åkning eller andra aktiviteter vad jag har märkt. Så det är bara att köpa!

Jonne_boy skrev:

men det blir bättre

Om du snusar så se till att stoppa in dom med ett annat finger än det/dom du kramar med. Jag lipade så jag visste inte vart jag skulle ta vägen första gången jag stoppade in dom. :fakta

MrGooFy skrev:
Om du snusar så se till att stoppa in dom med ett annat finger än det/dom du kramar med. Jag lipade så jag visste inte vart jag skulle ta vägen första gången jag stoppade in dom. :fakta

Been there, done that. :rolleyes: Att titta under vatten är också en dålig idé.

/A

Mav skrev:
Jag har funderingar på att skaffa linser istället för glasögonen som jag ändå aldrig använder. Hur är det att köra hoj med linser? Blåser dom åt sidan eller ur när man får vind i ansiktet? Känns det skumt i ögonen om man åker med linser?

// Mav

Du ska ha linser. Funkar kanon. :tummenupp

750RR

Jag tycker det funkar bra med linser. Nu vet jag inte om det är så att jag får smuts i ögat eller om dom blir torra men ibland irriterar linsen i vänster öga. Har bara använt linser i 3 månader iofs.

Det viktigaste är ju att du är ren om fingrarna när du skall in o peta, annars svider det utav bara fasen..
Ha alltid linsvätska med dig i en liten flarra också, perfekt om det skulle göra ont i ögonen. Bara droppa i.

Än så länge har inte mina linser flygigt ut, men så kör jag bara i 120 som max också. Men det är nog ingen risk.
Kör du snabbare än 100 stänger du väl visiret ;)

Linser är skönare än brillor. Bara extremt jobbigt i början att lära sig sätta i o ta ut o allt detta jekla tvättande när dom skall ut.
Jeje..

jaha det här låter ju som en fråga för optikern.. tur att just jag råkar vara optiker! :D

idag finns det linser som funkar för nästan alla. ring och boka tid så får du ett par utprovade som passar just dig. glasögon under hjälmen är ingen höjdare, sitter aldrig som dom ska, känns mest i vägen. att linser skulle åka ur av vinddraget kan jag aldrig tänka mig, det är mest om man råkar gnugga sig i ögat som det kan hända att dom kommer snett, men då brukar de hamna rätt efter ett tag i alla fall. är man pollenallergiker kan det vara värre, men då finns oftast droppar och tabletter som lindrar.

så visst ska du testa linser! :tummenupp jag kan rekommendera nån bra optiker om du vill. visst kan det va lite knepigt att ta i och ur linserna i början, men det brukar man lära sig ganska snabbt.

lycka till!

optikern har talat :fakta

Eller gör du som jag.. kör en operation för att slippa allt kladdande..
ÄR fri från allt vad glasögon och linser heter nu..

Det funkar perfekt. Men för att vara garanterad helt rena linser varje dag så är det jätteskönt med endags-linser. Plus att det blir mycket enklare. Men som BB sa, ha alltid med en liten flaska linsvätska... :)

Om man tröttnar på att kladda med linserna varje morgon-kväll finns det nu också månadslinser för dygnet-runt bruk.

Mao så slänger man in dem.. har dem sen en månad i sträck, även på natten alltså. Efter en månad slänger du dem och in med ett par nya... Att man kan göra så beror på att dessa linser har mycket bättre syregenomströmmning än ordinära mjuka linser.

Kört med dessa nu i ett halvår och måste säga att det är en verklig befrielse. Speciellt om man skall iväg någonstans. Och verkligen speciellt om det någonstans ligger i någon skogskoja utan vatten..

Är nog det närmaste man kan komma glasögon/linsfrihet fast ändå ha linser så att säga..

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026