spänna fast mcn i släp

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Eftersom man drar runt hojarna en del på släp så tänkte jag göra någonform av "cykelställ" så man mer eller mindre kör in mcn o "klickar" sen sitter den bergfast..

E de någon som har något bra lösning på det hela?`
Kanske någon som redan gjort detta o vill berätta.

Finns att köpa på tex touringbutiken artnr 84-6451 700:-

AleX skrev:
2316379 Eftersom man drar runt hojarna en del på släp så tänkte jag göra någonform av "cykelställ".
Vi har gjort ett cykelställ så att man lättare kan lasta 2 moppar på släpet. Det krävs iofs spännband så det är inte bara att "klicka" fast hojarna.

Bild från byggarbetet:
attachment.php

Maranello skrev:
2316581 Vi har gjort ett cykelställ så att man lättare kan lasta 2 moppar på släpet. Det krävs iofs spännband så det är inte bara att "klicka" fast hojarna.

Bild från byggarbetet:
attachment.php

men inte spänner du ner den när den står på depåstödet väll?

Såg ju annars väldigt snyggt gjort med främre stället:)

Kompisen har byggt liknade till sitt släp fast med två stycken rännor som man drar in cyklarna i (trä) som ligger längs golvet.

Mr Helmut skrev:
2316590 men inte spänner du ner den när den står på depåstödet väll?
Det är ju det som är grejen, depåstödet håller balansen i sidled och man behöver bara dra lite i gaffeln för att få hojen att stå stadigt. Med en hoj i mitten kan man få ut banden i tillräcklig vinkel för att få det stadigt ändå men med två hojar är det omöjligt då vinklarna blir för snäva och hur man än drar ned gaffeln så är det vingligt i sidled.

Jag har kört hundratals mil i buss med bakre depåstöd, två små klossar för att styra in framdäcket och två band lätt dragna. :tummenupp

Neutral skrev:
2316603 Det är ju det som är grejen, depåstödet håller balansen i sidled och man behöver bara dra lite i gaffeln för att få hojen att stå stadigt. Med en hoj i mitten kan man få ut banden i tillräcklig vinkel för att få det stadigt ändå men med två hojar är det omöjligt då vinklarna blir för snäva och hur man än drar ned gaffeln så är det vingligt i sidled.

Jag har kört hundratals mil i buss med bakre depåstöd, två små klossar för att styra in framdäcket och två band lätt dragna. :tummenupp

Okey, det kanske funkar med jag ger inte mycket för depåstöd specielt inte dom med ett hjul på vardera sida.

En ordentlig klyka som man kan sätta in cykeln och en metal ställning som sitter bultat i kärran som man kan spänna emot vore ju det bästa (tycker jag) men med ett ordentligt depåstöd kanske det funkar:)

när jag drar fast hojar i busse använder jag vanligen 5 enklare spännband.
dessa dras med handkraf. två som drar ner fragaffeln frammåt. två som drar ner stötdämparen bak bakåt och ETT i bakfälgen till en lastögla så den inte alls får för sig att rulla. växel i.
står som berget

Mr Helmut skrev:
2316590 men inte spänner du ner den när den står på depåstödet väll?
Nej, det brukar vi inte göra. Finns dock inget som hindrar att man gör så. Ställningen är bultad i släpet sedan kör vi med två band (något överdimensionerade :näsblod) i styrkronan och slutligen två band i bakramen. Hojarna står som fastgjutna på släpet :)

Bifogat

• P5240002.jpg
    P5240002.jpg
    131.7 KB · Visningar: 626
Droopfy skrev:
2316659 när jag drar fast hojar i busse använder jag vanligen 5 enklare spännband.
dessa dras med handkraf. två som drar ner fragaffeln frammåt. två som drar ner stötdämparen bak bakåt och ETT i bakfälgen till en lastögla så den inte alls får för sig att rulla. växel i.
står som berget

När jag körde cross och med andra ord alltid drog cykeln på släp till banan så la man ju alltid emellan en kloss mellan framhjul och undre styrkrona. Aldrig någon som oroar sig om packboxarna i framgaffeln?

Maranello skrev:
2316764 Nej, det brukar vi inte göra. Finns dock inget som hindrar att man gör så. Ställningen är bultad i släpet sedan kör vi med två band (något överdimensionerade :näsblod) i styrkronan och slutligen två band i bakramen. Hojarna står som fastgjutna på släpet :)

Din ställning såg ju perfekt ut:)

jag vet att man kan göra det. detä r inte fel tänkt på en cross...
på en sporthoj/custom eller liknande är gaffeln hårdare och därför är det inte lika känsligt... samtidigt behöver man inte spänna ner den så hårt att den bottnar. bara tills den står stadigt.

Mr Helmut skrev:
2317452 När jag körde cross och med andra ord alltid drog cykeln på släp till banan så la man ju alltid emellan en kloss mellan framhjul och undre styrkrona. Aldrig någon som oroar sig om packboxarna i framgaffeln?

Mr Helmut skrev:
2317452 När jag körde cross och med andra ord alltid drog cykeln på släp till banan så la man ju alltid emellan en kloss mellan framhjul och undre styrkrona. Aldrig någon som oroar sig om packboxarna i framgaffeln?
Det är därför jag har klossar till framhjulet och depåstöd, hojen står så stadigt att jag bara drar ner gaffeln 1-2 cm.

Jag har en liten fundering om ett stöd som kommer att fungera så här i teorin..
Lila = mcn
Svart = hållaren
Blå= fastspännningsannordning

Man kör in mcn i "stället"
Sen så ska de svarta fästena gå att flytta i sidled så man kan trycka till så däcken fixeras.
Däcken kommer så i skålar som har samma form som däcket.
Därefter så spänns en stång ner över fälgen och däcket
Så på så sätt så sitter hojen om inte helt fixerad så ganska..

Va tror ni om detta?
Tanken är även att skålarna ska vara räfflade så hann inte däcket kan halka omkring

Bifogat

• mcstöd.JPG
    mcstöd.JPG
    10.6 KB · Visningar: 121
AleX skrev:
2318832 Jag har en liten fundering om ett stöd som kommer att fungera så här i teorin..
Lila = mcn
Svart = hållaren
Blå= fastspännningsannordning

Man kör in mcn i "stället"
Sen så ska de svarta fästena gå att flytta i sidled så man kan trycka till så däcken fixeras.
Däcken kommer så i skålar som har samma form som däcket.
Därefter så spänns en stång ner över fälgen och däcket
Så på så sätt så sitter hojen om inte helt fixerad så ganska..

Va tror ni om detta?
Tanken är även att skålarna ska vara räfflade så hann inte däcket kan halka omkring

Om du tänker på krafterna, att ha den fastspännd(fäst punkter) högt upp och brett så blir det mindre krafter som behövs för att hålla i medans om du spänner fast den långt ner och över en liten yta så kommer kraften som behövs för att hålla i den behöva vara mycket större.

Förstår inte riktigt hur du menar men tror det bästa är att ha något som går ifrån styret och ned eller kanske något över ramen men då måste man ju ha framhjulet fixerat så den inte kan vrida på sig.

Mr Helmut skrev:
2318856 Om du tänker på krafterna, att ha den fastspännd(fäst punkter) högt upp och brett så blir det mindre krafter som behövs för att hålla i medans om du spänner fast den långt ner och över en liten yta så kommer kraften som behövs för att hålla i den behöva vara mycket större.

Förstår inte riktigt hur du menar men tror det bästa är att ha något som går ifrån styret och ned eller kanske något över ramen men då måste man ju ha framhjulet fixerat så den inte kan vrida på sig.

Vid närmare eftertanke så kanske det är bättre att skita i stången där nere o bara ha skålarna o sen spänna ner den som vanligt,,

AleX skrev:
2318914 Vid närmare eftertanke så kanske det är bättre att skita i stången där nere o bara ha skålarna o sen spänna ner den som vanligt,,
Skålarna är onödiga. De kommer bara att göra det svårt för dig att köra upp hojen. Problemet är inte att fixera cykeln i längsled, det fixar cykelstödet, utan i sidled.

Kom över och kolla på min lösning på Sturup på söndag. Den är inte perfekt men jag kan berätta vad jag saknar, vad jag hade gjort annorlunda om jag hade gjort det idag osv.

AleX skrev:
2316379 Eftersom man drar runt hojarna en del på släp så tänkte jag göra någonform av "cykelställ" så man mer eller mindre kör in mcn o "klickar" sen sitter den bergfast..

E de någon som har något bra lösning på det hela?`
Kanske någon som redan gjort detta o vill berätta.

Jag har gjort en träram där hojen sitter utan spännband och sitter begstadigt

Mr Helmut skrev:

Förra våren tog jag hojen på släp ner till danmark. Skulle ner till spanien och ville slippa sätta snöplog på hojen genom sverige. Efter en dags resa och en natt så läckte båda packboxarna som såll. Fick ändå klara mig med dom hela vägen till spanien eftersom jag inte hittade en firma som kunde fixa det inom rimlig tid.

Det kanske berodde på att jag lät den stå så länge nedspänd, eller pga av att det var efter vinterförvaring och packboxarna var stela eller nåt. Eller så hade jag bara otur.Kan ju också vara så att de helt enkelt hade gjort sitt efter X antal år trogen tjänst. Många spänner ju ner cyklarna på detta sätt utan problem.

Tänkte bara dela med mig av denna erfarenhet

AleX skrev:
2318998 Har du en bild på ditt bygge?

Kommer strax vänta .......

Nuuu och så glad är jag över den unika konstruktionen,

Bifogat

• PICT3034.JPG
    PICT3034.JPG
    100.6 KB · Visningar: 198
  • PICT3035.JPG
    PICT3035.JPG
    119 KB · Visningar: 100