fireblad 92.. HJÄLP!!

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
fireblade 92.. HJÄLP!!

Hela historien börjar med att jag stannar för att tanka vid en mack ca 15 mil hemmifrån. När jag ska där ifrån orkar inte startmotorn dra ingån hojen, så jag kutar igång den. Allt är frid och fröjd till jag nästan är hemma då börjar hojen tveka och bluddra vid gaspådrag, går bra på jämngas ca 1 km och sedan tvärdör den!

Har nu plockat ut batteriet och de är mer eller mindre stendött(gott om vatten i det dock), har satt det på laddning för att se om den startar i morgon.

Hjälp vad är fel??? nått med laddningen va?

vad ska batteriet visa för volt när hojen står och puttrar på tomgång??

Last edited:
Det skall vara runt 13-14 volt när motorn går på tomgång. Du kan ofta se om generatorn laddar genom att låta den gå på tomgång, och gärna sänka den nedåt 1000 varv. Mät spänningen och gasa upp lite och se om spänningen stiger. Då funkar i alla fall generatorn. Du ser även på hojens belysning om den ökar lite i ljusstyrka om du inte har tillgång till voltmeter.

Om batteriet är kass och kortslutet tappar det spänningen nästan direkt då du tar bort laddaren efter en god natts sömn...

TomTroll skrev:
Det skall vara runt 13-14 volt när motorn går på tomgång. Du kan ofta se om generatorn laddar genom att låta den gå på tomgång, och gärna sänka den nedåt 1000 varv. Mät spänningen och gasa upp lite och se om spänningen stiger. Då funkar i alla fall generatorn. Du ser även på hojens belysning om den ökar lite i ljusstyrka om du inte har tillgång till voltmeter.

Om batteriet är kass och kortslutet tappar det spänningen nästan direkt då du tar bort laddaren efter en god natts sömn...

:Bugar :Bugar

tackar! ska kolla detta i morrn

De suraste är att jag köpte skiten idag också, så kommer man bara nästa precis hem :(

Vart hittar jag laddregulatorn någonstan?... lär ju vara den som måste bytas eller batteriet.

hmm, jag mätte lite mer idag på hojen.

Om jag stänger av lyset så visar mätaren ungefär 14 volt på batteriet, om jag kör med lyset på så visar den 12 volt och mindre...

Det kanske är generatorn som inte mår någe bra?

Jag har iallafall beställt en ny laddningsregulator, kommer på torsdag hoppas det nu är den. I kontakten till laddregulatorn ser det ut att ha varit varmt som fan på iallafall 2 stift.

Förra säsongen hände det mig också på Ninjan. Batteriet laddades inte av någon konstig anledning... innan jag förstod det så hade jag kört runt i det skicket flera veckor utan att hajja varför motorn dör mitt på motorvägen när jag sätter på helljus t ex... eller att mina visare sjunker ner till noll då och då mitt under körning?!?!

Sen när jag hajjade att det var ladd-pajj så blev jag riktigt orolig, inte för problemet i sig utan att jag kört runt och hade kunnat få stå vid sidan av vägen när som helst.

Hur som helst.. till problemet. Mitt problem var inte alls generatorpajj, eller laddregulator... problemet var att den kabelsamlingen som kom från generatorn upp till regulatorn. Den stammen hade smält ihop till en klump av plastgegga. Hajja vad förvånad jag blev. Fick bända upp kontakter ur en plastklump. Hur som helst, efter att jag anslutit allt så vart det 14 friska volt på batteriet då motorn snurrade. Kika efter sådana självklarheter, det är mitt tips bara.

Mät noga innan och efter laddregulatorn. Gör resistansmätningar direkt på generatorspolarna och kolla så de är lika. Kolla ledningarna noga fram till regulatorn.

/a

hade en CBR900 92 en gång i tiden och hade samma problem med den som du har, trodde också att det var laddningsregulatorn som var kass så jag beställde en ny och bytte ut den gamla fortfarande lika dant.
Problemet var att batteriet var kass köpte nytt och sen fukade allt som det skulle.
Bytte flertalet batterier under åren på den hojen vissa gick att chockladda med en speciell laddare när de var urladdade.

WaZZe skrev:
Hela historien börjar med att jag stannar för att tanka vid en mack ca 15 mil hemmifrån. När jag ska där ifrån orkar inte startmotorn dra ingån hojen, så jag kutar igång den. Allt är frid och fröjd till jag nästan är hemma då börjar hojen tveka och bluddra vid gaspådrag, går bra på jämngas ca 1 km och sedan tvärdör den!

Har nu plockat ut batteriet och de är mer eller mindre stendött(gott om vatten i det dock), har satt det på laddning för att se om den startar i morgon.

Hjälp vad är fel??? nått med laddningen va?

vad ska batteriet visa för volt när hojen står och puttrar på tomgång??

Jag tro faktiskt att det är laddregulatorn i detta fallet, generatorn är ok.
Jag har även testat med ett annat batteri men det funkade inte nå bra heller.

Men det visar sig, jag får den nya regulatorn på fredag (förhoppningsvis) + att jag tänker köpa ett nytt batteri för att vara på den säkra sidan.

Återkommer med resultatet sen.

Får även passa på att tacka Urbantiger, han har hjälpt mig en del via pm.

När jag mäter på regulatorn får jag
mellan + och alla 3 faser= stendött

mellan - och de tre faserna får jag 6 ohm 44ohm!(på den i mitten) och 6 ohm

Last edited:
Japp det va regulatorn som var trött.

tack alla för hjälpen :Bugar

Om regulatorn var paj då du köpte hojen borde du prata med han som sålt den. Han är ju faktiskt skyldig att upplysa om alla fel på hojen när han säljer den. Men han kan ju vara helt ovetande också men det kan ju va värt ett samtal. Allt enligt konsumentköplagen bla bla.

Mell skrev:
Om regulatorn var paj då du köpte hojen borde du prata med han som sålt den. Han är ju faktiskt skyldig att upplysa om alla fel på hojen när han säljer den. Men han kan ju vara helt ovetande också men det kan ju va värt ett samtal. Allt enligt konsumentköplagen bla bla.

Jag ringde killen direkt när hojen säckade ihop och förklarade läget, han ville betala regulatorn, så det är fixat :tummenupp

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna