Serviceintervaller och annat gällande XR650 och/eller KTM-hojar

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag funderar på att byta min KLR mot en lättare och kvickare offroadhoj nu till våren och har ett par frågor. De hojar jag funderar på är antingen en Honda XR650, en KTM 625 SXC eller möjligtvis en KTM 640 LC4.

Det jag behöver är en hoj som dels funkar för pendling i och utanför stan, är slitstark och inte kräver konstant service och som kan frakta en fullvuxen viking (:)) någorlunda bekvämt men som ändå är hyffsat duglig på grusvägarna och traktorstigarna.

XR650:n verkar trevlig, är lätt och har gott om effekt, men hur funkar den som pendlingshoj (inne i stan och kanske 2-3 mil på landsvägar)? Hur långa serviceintervaller är det på en XR650?

KTM 625SXC:n verkar också trevlig, den är lätt men har en effekt på endast 32,6 hk, stämmer det eller är den strypt?

KTM 640 LC4:an verkar vara en kalashoj som funkar hyffsat för pendling, men den väger å andra sidan nästan lika mycket som min KLR (nja, kanske inte riktigt men ändå..), hur funkar den i skogen, sandtaget och på grusvägarna?

Hjälp mig att välja, jag förstår att man inte kan få allt, men vilken hoj ger den bästa kompromissen mellan offroadkörning, pendling och långa serviceintervaller? Finns det någon annan hoj som kan vara värd att kika på också, CCM t.ex?

Egentligen trivs jag bra med KLR:en, den är skitbra som pendlingshoj, men det är bra jävla svettigt att leka med den i Pålamalms grustag (iofs bra träning) :).

Last edited:
Om du anv. sökfunktionen så hittar du massor svar på dina frågor.
Men en fingervisning är väl att:

XR650 - Tyngst av dom du nämner. Minst effekt men bäst vrid. Nästan odödlig motor. Effekt strax under 45hk tror jag.
KTM LC4 640 - Ett mellanting. Enl. min mening en ren gatmotard. Skön att sitta på och bra och hållbar motor. En bra hoj att köra till o från jobbet på.
KTM LC4 625 - Bäst av dom tre. Samma motor som i 640 men med annan förgasare och troligtvis annan tändning oxo. Mkt roligare och rappare karaktär. Oxo lättast av dom tre. Kanon på gata men funkar även om man får för sig att besöka en bana någongång. Mest effekt av dom tre. Ca 50hk på bakhjulet.

420 skrev:
Om du anv. sökfunktionen så hittar du massor svar på dina frågor.
Jo, jag har sökt en hel del och hittat mycket matnyttigt, men jag har ändå inte riktigt fått kläm på vilka serviceintervaller det är och vilken hoj som bäst skulle passa mig

XR650 - Tyngst av dom du nämner. Minst effekt men bäst vrid. Nästan odödlig motor. Effekt strax under 45hk tror jag.
Enligt de uppgifter jag har hittat så skall XR650:n ha en torrvikt på runt 130 kg och en uppgiven effekt på runt 60 hk på vevaxeln, är det siffror som gäller en endurovariant av XR:en eller? Det är ju en lägre uppgiven torrvikt än 640:n.

KTM LC4 625 - Bäst av dom tre. Samma motor som i 640 men med annan förgasare och troligtvis annan tändning oxo. Mkt roligare och rappare karaktär. Oxo lättast av dom tre. Kanon på gata men funkar även om man får för sig att besöka en bana någongång. Mest effekt av dom tre. Ca 50hk på bakhjulet.
Är det samma hoj som 625SXC? För den uppges ju ha en effekt på 33hk, men det kanske är i strypt utförande?

Tack för svaren!

Stoppa i hrc snutten i dämparen och bestycka om förgasaren, öppna luftburken, och du har ca 50-55 hk nån stans där emellan på bakhjulet i xr:en.

Hade förut en ktm 640, tyckte den va trälig som fan.

jag säker utan att ha testat dom andra.. köp xren... har en sån. har åkt till nyköping från falun 36mil med packning på ryggen utan större problem. åker å leker med den med dubbdäck nu på vintern, visst det är inte en 250 men tycker den är smidig ändå. på sommaren på med motardkitet.. ut och busa.. hem släng om till enduro om du vill till grustaget.

service.. jag kör på 100mil oljebyte / ventiljustering. änsålänge har inte ventilerna rört sig men ändå...
annars går den bara.. du kan antagligen ta längre intervall än 100mil men det kändes lagom.

om du köper en nyare med stämplar för service så har du garantin i 5år... men det är nog inte många som servar den hos honda var 100e mil... inte jag iaf.

kort sagt. jag är fett nöjd med xren. dock är den nog tveklöst dyrast av dom 3.. även dyrast plast och reservdelar.. men jag har inte behövt vare sig plast eller reservdelar så det är lugnt :)

Jag skulle inte tveka en sekund på att köpa 625:an.
Antar att den är strypt för att klara avgaskraven som storebrorn 660.

tro xr,n har service intervall på nånstans mellan 100-200 mil men 200 mil funka nog bra. har haft en 640(service var 500mil) o den duger till de mesta kankse inte surhålen då men annars så...
har en xr600 nu för att härda o busa med..funkar kanon :tummenupp

vill du ha mycke effekt o lite kg så kika på ktm660 kanske?
försök o provkör...känns som de e viktigare än att man får det man vill ha än att göra ett par mindre servicear varje sommar.

ozeo skrev:
tro xr,n har service intervall på nånstans mellan 100-200 mil men 200 mil funka nog bra. har haft en 640(service var 500mil) o den duger till de mesta kankse inte surhålen då men annars så...
har en xr600 nu för att härda o busa med..funkar kanon :tummenupp

vill du ha mycke effekt o lite kg så kika på ktm660 kanske?
försök o provkör...känns som de e viktigare än att man får det man vill ha än att göra ett par mindre servicear varje sommar.

625:an har 250 mil
640 har 500 mil

660 har också 250 mils intervall men då är det ju ingen offroad längre så då blir det att köpa till fälgar och däck + lite modifiering med bromssystemet och då tycker i alla fall jag att 625:an känns som ett mycke smartare val dessutom har den elstart.

XR650R har 600 mil intervaller enligt manualen (100mil om man vill ha 5års garanti), men jag byter olja ungefär var 250 mil o kollar ventilerna vartannat oljebyte, min är snart uppe i 2000mil utan problem, ventilerna rör sig inte alls...

Plockar du bort allt skräp på xr:en så väger den runt 140kg fulltankad.

Min xr har öppnad luftburk, ombestyckad förgasare + helsystem och har drygt 54 bakhjulshästar och 62Nm. Har själv testkört 640Lc4, 525sx, Duke men jag blev knappast sugen på att byta.

Köp :tummenupp

Monobike skrev:
XR650R har 600 mil intervaller enligt manualen (100mil om man vill ha 5års garanti), men jag byter olja ungefär var 250 mil o kollar ventilerna vartannat oljebyte, min är snart uppe i 2000mil utan problem, ventilerna rör sig inte alls...

Plockar du bort allt skräp på xr:en så väger den runt 140kg fulltankad.

Min xr har öppnad luftburk, ombestyckad förgasare + helsystem och har drygt 54 bakhjulshästar och 62Nm. Har själv testkört 640Lc4, 525sx, Duke men jag blev knappast sugen på att byta.

Köp :tummenupp
Håller bara med här.. Har kört xr650 i 3000mil, går inte att ha sönder! Inge större fel på ktm 625/640/660 . Gillar bara inte rullvippor! o vibrerande pung! Endast sadeln (xr)som blir lite fakir på längre turer, gäller även ktm! ska du ha bra åkcomfort köp xr 600 o trimma!

Ang. vikten på KTM hojarna så stämmer inte vikten på pappret. Den är tydligen "tilltagen" lite av nån konstig anledning. :va
Så hojarna är lättare än vad som står på pappret.
(enl. Ragnar på Lelles)

Donald skrev:
Ang. vikten på KTM hojarna så stämmer inte vikten på pappret. Den är tydligen "tilltagen" lite av nån konstig anledning. :va
(enl. Ragnar på Lelles)

Kan bero på att hk kontra vikten ska bli lägre, och därav lägre försäkring osv..

Donald skrev:
(enl. Ragnar på Lelles)

Jag har vägt min fulltankad, den vägde lite under 130.

//jaG

Tack för alla svar, det är verkligen uppskattat :tummenupp

Jag ska försöka provköra de olika alternativen nu i vår och se vilken som faller mig på läppen, men just nu lutar det nog åt en XR650 dels på grund av det ni skrivit ovan och dels pga att jag gillar Hondas prylar och även den nya Hondaförsäkringen som tycks ge en rätt bra premie.

100-milsintervall kan kan jag leva med om det enbart innebär oljebyte och ventiljustering. Jag gissar att det är ganska enkelt att justera ventilerna när man väl fått in snitsen? Känns inte som jag har lust att åka till en auktoriserad verkstad och punga ut massa stålar var 100:e mil :D.

Hur är det med XR:ens elsystem, det är ganska klent va? Kan man driva t.ex värmehandtag och en GPS samtidigt?

Vet inte hur mycket en GPS drar men värmehandtag är inga problem. ca 80-90 Watt går väl plocka ur. Finns ju lite att spara om man byter till diodlampa bak etc men problemet är att generatorn består av en DC och en AC krets på max 50 Watt vardera.Ac kretsen driver belysning och Dc kretsen signal samt blinkers, rätta mig någon om jag har fel. Det finns en mod som kopplar förbi likriktaren men då kanske du får problem att driva din GPS.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman