Köpråd gsxr750 -00

jarnkamin

King in my own mind
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Husa EffEss SexFemti -04 - snart iaf
Vad ska man kolla upp på en gsxr750 -00?
Har den något "standardfel" som bör vara åtgärdat på garanti?

Ös på med bra att veta saker när man ska åka och kolla på en.

Fireblade-mange skrev:
just denna vajer smal av på min förra veckan.... :(
ska hämta ny imorn 130kr kostar en .

obs! gul/svart :rock

Slipper man sånt strul om en gång bytt den eller är det nått man får räkna med att byta lite då & då?

Själv diggar jag svart-silver bäst :yoparty

Låna tråden lite....

Vad ska man räkna med att få lägga om man vill ha en gsxr750-00? Varierar ju självklart med skick, utrustning, milantal mm. men säg hyffsat standardutrsustad å kanske 2000mil?

Naurin skrev:
Låna tråden lite....

Vad ska man räkna med att få lägga om man vill ha en gsxr750-00? Varierar ju självklart med skick, utrustning, milantal mm. men säg hyffsat standardutrsustad å kanske 2000mil?
Finns alla de konstigaste priserna där ute på nätet. Fick min för 42', import (inte jag som tog in den) och utan servicebok. Lite skrapad, men nu helt återställd i kanonskick. Total kostnad kanske ~45'. Jag hade aldrig betalt över 50' för en "normalutrustad" 00a. Den är ju trots allt sex år gammal i år.

en 00a svensksåld. Står i ca 60 000 kr. Det är listpriset för en i originalskick och räknat på ca 500 mil per år.

Så mellan 55-65 tusen beroende på utrustning och skick.
Vilka fördelar finns det då att köpa en svensksåld före en import..?
Den svensksålda togs in som 72kw -00. Tändboxarna byttes sen ut av Suzuki. Men det ger skillnad i försäkringskostnad på dem.

Kända problem. Sekundärspjällsvajern är som original kass.. Man får en felkod när problemet kommer... och man byter till en ny vajer.. Den nya vajern är uppgraderad och har inte alls samma problem.
Kopplinskorgen har jag hört skulle vara klen.. Fast de som sagt det har kopplat upp hojen på bakhjulet.
Växelgaffeln till 2ans växel ska också kunna vara klen. Det märks om växeln hoppar ur vid hård belastning..

Det är en av de bästa hojar du kan skaffa. Den är lätthanterlig och du har bra med effekt i den. Det är inte utan orsak den har vunnit masterbike och flera gånger varit med i finalen där.

SENSEI skrev:
Växelgaffeln till 2ans växel ska också kunna vara klen. Det märks om växeln hoppar ur vid hård belastning..

Jag har också hört det där, kan vara värt att kolla extra noga. Å andra sidan är det ju något som drabbar nästan vilken sporthoj som helst som går hårt och växlas vårdslöst...

//Eric

DR-Zätare skrev:
Jag har också hört det där, kan vara värt att kolla extra noga. Å andra sidan är det ju något som drabbar nästan vilken sporthoj som helst som går hårt och växlas vårdslöst...

//Eric

Det är samma problem med gsxr 600 från 01. Bygger ju på samma motor. ;)

Hoztic skrev:
Beror inte det på ingreppen på tvåans växel också? Och att folk sliter i växlarna utan att koppla?
Problemet med gaffeln beror på misshadel av lådan precis som du skriver.
Precis som med kopplingskorgen.

Det är ett vanligt fel på många hojar som växlas utan koppling.. eller att man missar växlingen och växeln hoppar ut vi stor belastning.

Jag kan dock säga att de två r750 som jag har erfarenhet av har inte haft några som helst problem.
Går som en klocka.. ;)

Naurin skrev:
Låna tråden lite....

Gav för en vecka sen 40000 för min -00. (ja ja, lite små skavanker ingick oxå, who cares)

Valentinic skrev:
Har du vart ute och gasat eller stod du bara i garaget ? :hihi

Var det inte något att tvåan vill hoppa ur på 750in också?
2:ans växel var det problem med på -99 och bakåt. Inga kända fel på -00 ->

DR-Zätare skrev:

//Eric
Precis! Allt går sönder med tillräckligt mycket våld.

Gutt att se att det verkar vara ett bra val, bara bilen blir såld nu snart så blir det jakt på en fin 750 att ha kul med i sommar :yoparty

Hur är dom att åka lite längre turer med, funkar det eller?

Last edited:
jarnkamin skrev:
Gutt att se att det verkar vara ett bra val, bara bilen blir såld nu snart så blir det jakt på en fin 750 att ha kul med i sommar :yoparty

Hur är dom att åka lite längre turer med, funkar det eller?
Körde hem min från Gävle (~70 mil) på en dag och det var inga större problem faktiskt. Nästan en av de mer komfortabla hojarna jag kört långt på.

Viffer skrev:
Gav för en vecka sen 40000 för min -00. (ja ja, lite små skavanker ingick oxå, who cares)

Var det min du köpte?

Standardfelen som nämns ovan (kopplingskorg, vajrar, samt styrlager) är bytta på den, det glömde jag berätta, samt lådan går klockrent.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back