Koppling som hugger, garantiärende?

woofes

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
inge just nu
Upptäckte för några månadersen att min koppling "hugger" när man krypkör och slirar mycket på den. Det uppkommer särskilt när motorn blir lite varmare som den lätt blir i stadstrafik. Det jag förstått är att kopplingskivorna av någon anledning lyckats bli överhettade och "slått sig".

Hojen (R1 -01) har nu gått 2000 mil och jag har absolut inte utsatt kopplingen för onormal behandling, inget slangande eller andra dumheter som ger den omild behandling.
Jag frågade på YamahaCenter i Gbg om detta kan ordnas på garantin, (går ut i april 2004). Men dom hävdade att kopplingsfel inte täcks av garantin då det är "normalt slitage". Jag tycker dock inte att detta är ett normalt fel och att det borde gå på garantin.

Vad tror ni?

2000 mil då kan den vara slut i vilket fall, tyvärr.
Jag har problem med slirande koppling på en R1 med samma miltal. Kopplingen är tur nog lätt att byta så det blir väl att göra det nästa år.

jo den har ju gått några mil. Det konstiga är ju att den aldrig slirat som kopplingen gör när den verkligen är slut.

Finns det någon bra skiss på hur kopplingen är uppbygd så man kan se hur det hela skall göras på en R1? Vad är kostnaden för alla delar som behöver bytas?

den manualen satt fint! som du säger så ser det inte alltför krångligt ut. Funderar dock på om jag skall låta YamahaCenter sköta det i samband med att jag har inne den på service.
Ska iaf ringa runt lite under dagen och höra om andra firmor tar detta felet på garanti, är ju värt att kolla iaf.

Du beskriver själv varför den beter sig på det sättet - du är för snäll mot kopplingen vilket innebär att ytorna på lamellerna är alldeles för fina och plana vilket gör att dom i den tunna varma oljan greppar i FÖR bra.

Om lamellerna slår sig får du en symptom som är tvärtemot, dvs att du har en lång mjuk slaglängd på kopplingshandtag men att den inte kopplar ur helt.

Problemet kommer att försvinna om du byter ut hela lamellpaketet - eller att du demonterar ditt nuvarande och placerar in lamellerna i huller-om-buller ordning (fast rätt) så att de greppar in på lite andra premisser. Lamellerna slita olika så om du placerar om dom kommer du att få en mjukare koppling. Alternativt, byt olja till Castrol GP20W50, GPS20W50 eller liknande.

När bytte du olja sist?

tackar för svaret Anders!

Jag bytte olja vid 1550mil, alltså ca 450mil sen. Det är en Motul 300V 15W50. Problemet uppstod dock innan med Shell Advance Ultra 10W40 eller vad den heter.

Är problemet alltså att jag varit för snäll mot kopplingen!?!?
Det jag skall göra först är alltså att flytta om kopplingsskivor och lameller och hoppas på det bästa? Om inte dt funkar så är det annan olja annars blir det nya prylar?

woofes skrev:
Upptäckte för några månadersen att min koppling "hugger" när man krypkör och slirar mycket på den. Det uppkommer särskilt när motorn blir lite varmare som den lätt blir i stadstrafik. Det jag förstått är att kopplingskivorna av någon anledning lyckats bli överhettade och "slått sig".

Hojen (R1 -01) har nu gått 2000 mil och jag har absolut inte utsatt kopplingen för onormal behandling, inget slangande eller andra dumheter som ger den omild behandling.
Jag frågade på YamahaCenter i Gbg om detta kan ordnas på garantin, (går ut i april 2004). Men dom hävdade att kopplingsfel inte täcks av garantin då det är "normalt slitage". Jag tycker dock inte att detta är ett normalt fel och att det borde gå på garantin.

Vad tror ni?

Garanti? Nej. Är väl dessutom inte hela världen om kopplingen hugger lite? Har man i fel slags olja kan kopplingne huga.

woofes skrev:
tackar för svaret Anders!

Jag bytte olja vid 1550mil, alltså ca 450mil sen. Det är en Motul 300V 15W50. Problemet uppstod dock innan med Shell Advance Ultra 10W40 eller vad den heter.

Är problemet alltså att jag varit för snäll mot kopplingen!?!?
Det jag skall göra först är alltså att flytta om kopplingsskivor och lameller och hoppas på det bästa? Om inte dt funkar så är det annan olja annars blir det nya prylar?

För att säkerställa OM det täcks av garantin eller inte ska man ju som det heter : 'okulär besiktiga' lamellerna Dvs DE_MO LAmeller för att se hurvida slitaget ser ut, :fakta vilket ofta resulterar i: ägaren betalar. DÅ är det det rätt svårt att komma ur det :notme Dock inte om fabrikations fel upptäcks, såsom material fel, ngt som oförklarligt lossnat etc. Det tycker jag att firman/orna som du kontaktat borde förklara lite bättre. Ingen som JAG vet har kunnat konstatera detta / telefon :gnissla

Om Jag skulle ta ner kopplingen för att vrida/vända på den för att KANSKE bli av med problemet hade jag nog istället monterat dit en ny á 1800 bagare. För att slippa göra om det :huvet
//Jumper

Jumper skrev:
För att säkerställa OM det täcks av garantin eller inte ska man ju som det heter : 'okulär besiktiga' lamellerna Dvs DE_MO LAmeller för att se hurvida slitaget ser ut, :fakta vilket ofta resulterar i: ägaren betalar.

Det är nog inte aktuellt med att ta det på garantin längre, den gick ju ut för mera än ett halvår sen.

Jag böt själv på min förra R6:a -99

Lätt som en plätt det är bara ta bort kopplings kåpan sen är det bara byta lamellerna, om man inte har tummen mitt i näven så ser man vad som ska göras det gäller bara att låta dom nya lamellerna ligga i olja över natten innan man monterar dom sen är det bara att dra åt med rätt moment! Jag böt fjädrarna också till lite hårdare! Kostnaden för mig blev 450kr för lameller, 108kr för fjädrar och 100kr för packning (Kopplingskåpa) sen tillkom ju olja och filter för jag ville byta det också! Jag vet ju inte priser på material till en R1:a men det borde ju inte vara sån stor skillnad!
Lycka till!

Last edited:
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!