Lämligt stånka för bus för 20papp?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Lämpligt stånka för bus för 20papp?

Är en ohjälplig materalist och har nu fått för mig att jag måste ha en bus hoj. Det jag tänkt är typ yamma TT600 eller liknade. Men jag kan inget om sånna hojar. Den ska mest rulla i stan och busas med och roliga turer i naturen. Inga bekvämligheter behövs. Den ska låta mycket vara lagom snabb o.s.v. Tyvär har men bara en viss summa pengar. Eller igentligen inte ens det. Den får kosta runt 20 000kr.

Skulle vara jätte hyggligt men tips. Tack på förhand.

Last edited:
Va nu då? Ni brukar ju vara snabba på att svara. Ni Mc-bud killar borde ju ha erfarenhet av lek maskiner. Samt alla som gått över till sporthoj på senare år.

Hallå?

Orkar inte ändra något. Men vi kan väl enas om att jag är kung på felstavning.

okej då.....köp en gammel- XT och kör skiten ur :yoparty
tål mycket stryk :tummenupp

/ fd mcbud

Jonte VSB R-T skrev:
Är en ohjälplig materalist och har nu fått för mig att jag måste ha en bus hoj. Det jag tänkt är typ yamma TT600 eller liknade. Men jag kan inget om sånna hojar. Den ska mest rulla i stan och busas med och roliga turer i naturen. Inga bekvämligheter behövs. Den ska låta mycket vara lagom snabb o.s.v. Tyvär har men bara en viss summa pengar. Eller igentligen inte ens det. Den får kosta runt 20 000kr.

Skulle vara jätte hyggligt men tips. Tack på förhand.

Plätt-lätt!
Köp min polares XR600 -90, han ska ha 20000:-.
Där har du en bushoj om något!
:tummenupp

Är det av intresse så PM:a så får du hans nummer

Undrens tid är inte förbi!

Ett vettigt svar på SH!!! Jag är ärligt förbluffad.

Är det största argumentet att yamman är mest för pengarna eller för de tål betydligt mer stryk än andra märken?

Hur funkar detta med alla olika reg varianter. Måste ha LV-regg eller? Är som sagt rockie på det här.

Hur mycket har igentligen hänt de senaste tio åren på utveckligssidan? Är det bara ny plast eller är gaffeln så ombyggd att vilken idiot som helst ångrar sitt köp. För 20 papp får men tidigt 90-tal för 30 papp sent 90-tal.

ofta trumbroms bak i alla fall på de äldre har jag för mig...? men ingen aning om från vilket år...

Jonte VSB R-T skrev:
Undrens tid är inte förbi!

Ett vettigt svar på SH!!! Jag är ärligt förbluffad.

Är det största argumentet att yamman är mest för pengarna eller för de tål betydligt mer stryk än andra märken?

Hur funkar detta med alla olika reg varianter. Måste ha LV-regg eller? Är som sagt rockie på det här.

Hur mycket har igentligen hänt de senaste tio åren på utveckligssidan? Är det bara ny plast eller är gaffeln så ombyggd att vilken idiot som helst ångrar sitt köp. För 20 papp får men tidigt 90-tal för 30 papp sent 90-tal.

Nja det tror jag inte ,XR:en är ökänd som stryktålig den med.
Men dom är poppis och ligger oftast högre i pris.

Japp LV regg är det enda rätta ,därför är TT,DR,KLX att föredra dom såldes reggade i motsatts till XR,man kan regga en XR med då krävs bullerprov i strängnäs och högst 88dB.

TT och XR har i princip oförändrade motorer genom hela -90
-98 nytt material i säten o ventiler på XR
-98 tändnings detaljer och något mer på TT

Som sagt innan,är ingen fena på KLX eller DR.
Mer än att man skall inte köpa KLR och att KLX går/låter lite hårt i motorn dock inget onormalt.

Och att vissa årsmodeller av DR är tung,Men det är iofs alla dessa om man jämför med en mordern motsvarighet.(har för mig någon gräns vid -96,men sedan om det var ovanför eller under,vet jag inte)

Sök på www.soe.se

Last edited:
Långa farbron skrev:
Nja det tror jag inte ,XR:en är ökänd som stryktålig den med.
Men dom är poppis och ligger oftast högre i pris.

Japp LV regg är det enda rätta ,därför är TT,DR,KLX att föredra dom såldes reggade i motsatts till XR,man kan regga en XR med då krävs bullerprov i strängnäs och högst 88dB.

TT och XR har i princip oförändrade motorer genom hela -90
-98 nytt material i säten o ventiler på XR
-98 tändnings detaljer och något mer på TT

Som sagt innan,är ingen fena på KLX eller DR.
Mer än att man skall inte köpa KLR och att KLX går/låter lite hårt i motorn dock inget onormalt.

Och att vissa årsmodeller av DR är tung,Men det är iofs alla dessa om man jämför med en mordern motsvarighet.(har för mig någon gräns vid -96,men sedan om det var ovanför eller under,vet jag inte)

Sök på www.soe.se

Fan vilken klippa du är. Vad skiljer Yamma XT från TT. Vad ska man ha för fälgar när man gasar i stan? Dyra?

Jonte VSB R-T skrev:
Skrev du allt det bara för mig ska jag fan bjuda på en (eller två) öl någon dag.

Posta i offroad och motardforumet så hoppar folk på dig med svar :)

Och nej det är ett gammalt inlägg,inte första gången frågan kommit upp.

Men jag kan ta en bärs ändå.

Jonte VSB R-T skrev:
Fan vilken klippa du är. Vad skiljer Yamma XT från TT. Vad ska man ha för fälgar när man gasar i stan? Dyra?

Har inge riktig koll på XT men den är välvätskekyld och är väl mer landsvägsinriktad,finns en hel tråd om den i teknik o mekforumet.

Smaksak,jag kör nu med vanliga crossfälgar och pirelli scorpion dvs mer landsvägsanpassade däck,iof låg posörfaktor :lol

Men har väl funderat roda ihop ett par budgetfälgar av ett par gammla sporthojsfälgar,skall till skroten i veckan och gräva.

Annars finns färdiga motardkit(nya) för en 9000-12000 att köpa.
Kolla blocket,Här och SOE.se efter beganade fälgar/hjul ligger runt en 5000-7000.

Sök på motardhjul så får du upp 5 sidor om det :)

Last edited:
Hagster skrev:
XR:en tål väl inte att bli bakhjulskörd allt för mycket? Vill man busa ska man väl undvika den isf...

Ja det har iofs jag också hört,men om det är sant vet jag inte. :)

Edit.
Däremot har tidiga -90talre haft problem med vipor och kammar som gått ner sig.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Men har väl funderat roda ihop ett par budgetfälgar av ett par gammla sporthojsfälgar,skall till skroten i veckan och gräva.

Hittar du billiga fälgar som passar får du hojta till.
Är lite halvsugen på det jag med, men är själv lite snål. (samt dålig på vad som kan tänkas passa)

Back