Husaberg 650 Supermotard

ruffrider

gabb kakk
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
CBR 954 -02 --*FIGHTER*--
Inhandlade en 02:a för nån timme sedan, ca 50 mil.......han inte köra mycket innan jag kickade av kickaxeln, har detta hänt för någon?? måste jag klyva motorn eller räcker det med att bara ta kåpan?
Några andra kända fel???
Tacksam för svar!

Kickaxlar är förbrukningsvara på Husaberg 650, har du inte elstart på den förresten ?

Per-Otto skrev:
Kickaxlar är förbrukningsvara på Husaberg 650, har du inte elstart på den förresten ?

Jag har aldrig hört talas om att axlarna går av, jag har haft min sen i september och inga problem där inte, vet tyvärr inte hur du ska gå till väga med byte av axel men det finns det folk här som vet.

Grattis försten till hoj köpet, du kommer få många roliga stunder ihop med din hoj.

:fakta

Har alldig skruva med någon Husaberg men det borde bara vara att lyfta av kåpan på kick sidan sedan har du grejerna innanför, lägg ner hojen så att inte oljan rinner ut och väck med motorkåpan! akta packningen!

Kick axlarna på husberg avspeglar den kvalitet som är på hela motorn :D .. Men så här gör du. Avgasrör bort, lägg hojen på sidan så slipper du att byta olja, tömm ut vattnet ta bort impeller kåpan och impeller, ta bort vävel pinne släpp alla insex bultar till motorkåpan(kåpan kan sitta rätt bra) ta bort kopplingskorg kolla och se hur markeringarna skall vara på vevaxel kontra balansaxel, ta bort kickdrev kolla oxå här hur allt sitter ihop, byt axel, sätt tillbaka allt som det skall vara :tummenupp

Ett hett tips också är när du monterar ihop allt är att: när du fått dit den nya axeln och spänt fjädern så får axeln inte åka upp nnting under monteringen! för hör du ett litet knäpp så har fjädern hoppat ut och då är man tillbaka där man började! då är det bara riva allt igen!

Okej tackar för tipsen!
Har elstart men tyvärr dåligt batteri! killen som sålde hojen sa även att det har varit problem med startmotorn på 650:n att en låsbricka till drevet på startmotorn lossnar och trillar ner i motorn och det kan bli rejäla haveri????? nån som vet nåt om detta??

Det är antagligen inte dåligt batteri utan fel spel på autodekompen för elstarten. Är det den så är det bara att riva toppen och ut med kammen...svetsa och slippa :D :D Husaberg är helt underbara...

men snälla...

vad är det för kvalitet på de dära hojjarna egentligen??!!??

javisst, KTM får ju mycket skit oxå men Husan tar ju ändå priset...

Har de flyttat ner allt till KTM ännu?? Några rykten om några nyheter på -04:an ännu?

Marals76 skrev:
Har de flyttat ner allt till KTM ännu?? Några rykten om några nyheter på -04:an ännu?
All produktion är flyttad. Utvecklingen/rejsavdelningen (5-6 pers tror jag) huserar numera i Örebro tillsammans med "Husaberg Scandinavia" som är tre pers som sysslar med marknadsföring, eftermarknad och sånt.

Har läst på utländsk sida att det var på G med nya förknasare (Keihin FCR) och nytt tändsystem (nått japsmärke tror jag det var)för att dra maximal nytta av inköpen till KåTeÄm. I övrigt vet jag inget ännu. Men man kan kanske räkna med ännu mer gemensamma delar för att göra produktion så billig som möjligt kanske. Vad vet jag...

Jag har faktiskt också tappat kicken på min xr650. Skruven skruvade upp sig själv och tappade kickpinnen. Som tur var behövde jag bara köpa ny skruv (som f.ö. hade hondapriset 47kr). :) Alla cyklar är bra och dåliga på något.

Åker man XR650 och ej har ordnat nån form av låsning för bulten så kommer man tappa kicken förr eller senare :fakta

Back