Kedjelås

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Hej alla förstör-det-självare :D

Jag måste byta drivpaket och har några funderingar kring kedjelås.
Att nita kedjan är givetvis bäst/säkrast, men det innebär att jag
blir tvungen att ta bort svingen för att få dit den nya kedjan.
Att balansera hojen på en domkraft när man tar bort svingen
känns lite osäkert, men det går förstås.

Om jag väljer att använda ett vanligt clips-lås, hur ska man då
på bästa sätt gardera sig mot att clipset hoppar av?
Hur brukar ni göra, naja? Andra alternativ?

En utförlig beskrivning på hur man najar ett kedjelås skulle uppskattas,
gärna med bild eftersom jag är trög. :fakta

/A

Gör rent med alkohol och sätt på en siliconklick (som är petroleumbeständigt) - funkar kanon.

/Freppa

YZF-1000-R1 skrev:
Du nitar givetvis låset när du satt på kedjan :zpy
Motstycke på baksidan av kedjan sedan får du stuka pinnarna utanför bläcket/funkar kanon bra
Mår du dåligt?
Jag hade tänkt be någon MC-handlare nita kedjan eftersom jag är osäker på hur man bär sig åt,
men du får gärna förklara för mig. Hur "stukar" du pinnarna? Banka med ett dorn?

/A

YZF-1000-R1 skrev:
Stukar du så är du 100%säker + att du kan besiktiga den vilket du inte kan med silikon....bara en tanke
Ett kedjelås är godkänt både på SBP och för race. För race måste det dock najas och låsas med silicon.

Sorry!

Det med silikon har ja fattat fel...
Det är vad jag förstår ett vanligt lås + najat å silikon utanpå?
om det är så blir det givetvis inga problem vid ASB.

Vill du nita själv som jag brukar göra så tar jag ett motstycke av stål bakom kedjan sedan stukar jag låspinnarna med en hammare :tummenupp

Rundningsmärke skrev:
Mår du dåligt?
Jag hade tänkt be någon MC-handlare nita kedjan eftersom jag är osäker på hur man bär sig åt,
men du får gärna förklara för mig. Hur "stukar" du pinnarna? Banka med ett dorn?

/A

Alternativt så kan du lyxa till det och låna ett nitverktyg av mig någon kväll. Ett sådant införskaffades när kedjan på ena hojen skulle bytas, eftersom jag inte heller ville ta bort svingen :)

Säg till, så kan vi ordna det någon kväll. Jag kan även vara behjälplig med själva nitandet om du är osäker på hur det går till.

Tom skrev:
Alternativt så kan du lyxa till det och låna ett nitverktyg av mig någon kväll. Ett sådant införskaffades när kedjan på ena hojen skulle bytas, eftersom jag inte heller ville ta bort svingen :)

Säg till, så kan vi ordna det någon kväll. Jag kan även vara behjälplig med själva nitandet om du är osäker på hur det går till.

Tom, du är hygglo! Jag beställer prylar idag, jag kanske skickar ett PM om någon vecka. :)

/A

gulsvartkawwa skrev:
Ett kedjelås är godkänt både på SBP och för race. För race måste det dock najas och låsas med silicon.

Har du någon bild/instruktion på hur najningen bör se ut ?

jag är precis i samma sits som trådens skapare..
och skulle behöva lite hjälp o råd..
jag har bilder på hur den naturligtvis kapade kedjan ser ut eftersom jag inte heller vill ta bort svingen..
dock följde det med en länk i en liiten påse. den har annorlunda färg än övriga nitar på kedjan. kopparfärg istället för vanlig blankt stål. jag har tagit lite bilder och är tacksam om någon kan hjälpa mig hur det skall vara. det verkar inte vara ett "vanligt" kedjelås med ett litet clip som jag trodde det skulle vara..
kan man även som det står ovan.. banka ut dessa nitar när man väl fått på kedjan ?? håller det verkligen ? vill ju inte att kedjan ska hoppa av..

bilder:
http://zeal.mine.nu/mc/kedja

tacksam för all hjälp man kan få.

/z - står o ser ut som ett frågetecken i mek-kläder..

Jag väljer rätt kedja istället, undviker Regina som brukar spruta kedjelås omkring sig och kör med D.I.D-kedja. Har aldrig hittils tappat ett kedjelås, oavsett hur många toppfartsrepor jag kört eller hur länge jag håller över 180. Har fått bryta bort gamla kedjelås när de har suttit 1500-2000 mil så jag är inte så orolig.

Igår när jag gjorde min årliga kedjetväll upptäckte jag att clipset var borta, då vart det svets.

najat lås

Finns det nån som kan lägga upp en bild på ett najat kedjelås, låter ju lite intressant det där...

Rigge skrev:
Igår när jag gjorde min årliga kedjetväll upptäckte jag att clipset var borta, då vart det svets.

Aj aj. Härdningen kan bli förstörd med följd att kedjan går av. Kan bli farligt dyrt och smärtsamt. Men det visste kanske du redan bara så att ingen annan svetsar och sen kör sönder..

Om man använder motstycke och hammare till nitlås se till att inte slå rakt på niten. Det gjorde jag och oringarna blev klämda. Slå på kanterna.

Ylle skrev:
Aj aj. Härdningen kan bli förstörd med följd att kedjan går av. Kan bli farligt dyrt och smärtsamt. Men det visste kanske du redan bara så att ingen annan svetsar och sen kör sönder..

Av två små loppor? Gick på en halv sekund var...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti