Övningskörning, vad gäller för mig som handledare?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En kompis funderar på att ta körkort men lägger nog energin denna sommar på att lära sig köra ordentligt och tar körkortet nästa vår.
Men han vill övningsköra med mig, vad gäller?
Jag har haft A-körkortet sen 2002-08-19 och fyllde 24 i Januari. Får han köra med mig?

Edit/ om det spelar någon roll hur länge man har haft B-körkort så är det sedan början av 2000.

Samtidigt så har han tänkt lägga ca 40 000:- på utrustning och hoj. Då räknar jag med att han får tag på begagnad utrustning för ca 6000:- och lägger då ca 30-35k på hojen. Vad är en vettig hoj för dessa pengar? Ingen sur gammal 80-talare som väger 450 kilo men heller ingen R1:a.

Det finns säkert 100000 såna här trådar men det skiter jag i, hjälp mig nu!

Tack :D

Dee:

Nej det får du inte. Du har inte haft A-behörigheten i fem år, tyvärr.

JKay skrev:
2209634 Dee:

Nej det får du inte. Du har inte haft A-behörigheten i fem år, tyvärr.

Ajfan, det var surt. Trodde det var 4 år på sin höjd men där ser man.

Ett tillägg; Han får bara köra upp på en hoj vars motorstorlek överstiger 750cc vid tungt körkort? Han är 23 år gammal.

Dee_cati skrev:
2209647 Ajfan, det var surt. Trodde det var 4 år på sin höjd men där ser man.

Ett tillägg; Han får bara köra upp på en hoj vars motorstorlek överstiger 750cc vid tungt körkort? Han är 23 år gammal.

För tung gäller MINST 700cc. Har han en 750 är det lugnt!! :)

Dee_cati skrev:
2209611 En kompis funderar på att ta körkort men lägger nog energin denna sommar på att lära sig köra ordentligt och tar körkortet nästa vår.
Men han vill övningsköra med mig, vad gäller?
Jag har haft A-körkortet sen 2002-08-19 och fyllde 24 i Januari. Får han köra med mig?

Edit/ om det spelar någon roll hur länge man har haft B-körkort så är det sedan början av 2000.

Samtidigt så har han tänkt lägga ca 40 000:- på utrustning och hoj. Då räknar jag med att han får tag på begagnad utrustning för ca 6000:- och lägger då ca 30-35k på hojen. Vad är en vettig hoj för dessa pengar? Ingen sur gammal 80-talare som väger 450 kilo men heller ingen R1:a.

Det finns säkert 100000 såna här trådar men det skiter jag i, hjälp mig nu!

Tack :D

För att övningsköra med bil så måste man ialla fall gå kurs på trafikskola, som inte ger ett förbannat dugg..gick iveckan då jag skall vara hadledare för jobbarkompis tjej, det mest sjuka med det hela är att även om jag gått kursen så gäller den ENBART för henne, det var för oss som "team" så vill någon annan be mig som handledare veckan efter kursen så måste jag genomlida det igen och betala 600 kr till trafikskolan, samt 120 kr till länsstyrelsen..det SUGER!!! Detta är bedrägari har inget alls med 0-visionen att göra..

Man fick ett "handledarkompenium" fick fick se filmer om skadeverkningar om man krockar utan bälte, och vad som kan hända om man kör bil påverkad av alkohol/droger..2,5 timmars gäspande, medans trafikskoleläraren hade dollartecknena lysande i ögonen

Jag anser i alla fall att de omyndigförklarar folk!! Har jag giltligt körkort som inte är indraget så är det ju bara att godkänna personen!!

Nu vet jag Ej mc-övningshandledar reglerna..

ÄN så länge...märk väl, så behöver man inte gå handledarutb. för A. Det gäller bara för B.

JKay skrev:
2209668 ÄN så länge...märk väl, så behöver man inte gå handledarutb. för A. Det gäller bara för B.

Allvarligt? :confused:

Jag gick utbildningen med en tjejkompis, reklam för körskolan 2timmar, 30minuter fika, 30 minuter av det man redan tycker är självklart.

Det måste vara ett hyffsat nytt påfund, det senaste året typ? Det har inte varit krav på något sådant tidigare iaf, vare sig A eller B.
Men då kan man glömma att övningsköra i år då, iaf med mig.

Dee_cati skrev:
2209694 Det måste vara ett hyffsat nytt påfund, det senaste året typ? Det har inte varit krav på något sådant tidigare iaf, vare sig A eller B.

Jag ställde upp, men slapp betala för kalaset det gjorde jobbarkompisen och hens tjej.

Dee_cati skrev:
2209694 Det måste vara ett hyffsat nytt påfund, det senaste året typ? Det har inte varit krav på något sådant tidigare iaf, vare sig A eller B.

Den handledarutb. började gälla från 1/1 -06. Vad den innehåller kan du läsa i sportlovers inlägg. Tycker det verkar vara ett märkligt upplägg.

Vad jag inte kan utläsa från vv är:

Kan jag som haft A1 sen -98 och A sen -05 ( inga böter lr fortkörningar någonsin peppar peppar ) vara handledare åt en kompis som ska ta obegränsad A?

Sorry om jag kapade

Anderzzon skrev:
2209710 Vad jag inte kan utläsa från vv är:

Kan jag som haft A1 sen -98 och A sen -05 ( inga böter lr fortkörningar någonsin peppar peppar ) vara handledare åt en kompis som ska ta obegränsad A?

Sorry om jag kapade

Nej...du har inte haft A(tung)behörigheten i 5år

Den där utbindningen för övningsledaren kom nog till efter massivt lobbande från körskolornas riksförbund, eller något liknande. Klart dom vill hålla mer utbildningar, även om det inte finns något vettigt att informera om. Obligatoriska moment i körkortsutbildningen är väl körskolornas våta dröm... :huvet

Anderzzon skrev:
2209710 Vad jag inte kan utläsa från vv är:

Sorry om jag kapade

Jag tror du får det.
Jag har haft LÄTT kort sedan -86. OBS! Inte A1 utan begränsningen 125cc, obegränsad effekt som det var på den tiden.
Tog mitt "tunga" kort -03 och har haft två elever sedan dess.
Är däremot inte säker på om det gäller när du haft A1. Min uppkörning för tung gällde bara "hävning av villkor" (max 125cc).
Krångligt blir det...

Det är ju bara att ringa och kolla med VV, polis och länstyrelsen.

JKay skrev:
2209717 Nej...du har inte haft A(tung)behörigheten i 5år

Feck :huvet

zopilote skrev:
2209729 Jag tror du får det.
Jag har haft LÄTT kort sedan -86. OBS! Inte A1 utan begränsningen 125cc, obegränsad effekt som det var på den tiden.
Tog mitt "tunga" kort -03 och har haft två elever sedan dess.
Är däremot inte säker på om det gäller när du haft A1. Min uppkörning för tung gällde bara "hävning av villkor" (max 125cc).
Krångligt blir det...

Hmm olika bud alltså

JKay skrev:
2209742 Det är ju bara att ringa och kolla med VV, polis och länstyrelsen.

Sant får göra det på månd, tnx anyway

5 år precis?

Är det någon som vet om det är det femte året eller prick på dagen som man får köra... har nämligen haft mitt kort i fem år efter sommarn, men jag har en polare som vill övningsköra mc nu?

Jag gick till körskolan för att få övningsköra bil med brorsan och då sa dom att det är det femte året... vilket innebar att jag skulle få övningsköra med brorsan redan nu, och då tycker man ju att det borde vara samma regler för mc....

nån som vet?

Du kommer inte få vara handledare. En kompis till mig skulle vara min handledare och han var också 24 år, haft tungt i 4 år. Fick inte vara handledare, trots att han tog begränsat 2000, dvs för 6 år sedan....surt sa räven

/Erik

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...