För lätt att ta A-kort?

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Hej! Är det bara jag som upplever att uppkörningen har blivit alldeles för lätt?
När jag körde upp hade jag knappt övat någonting och värre var det när min polare klarade sig utan att ens veta hur banan såg ut. :D
Nu pratar jag endast om konbanadelen som har förändrats på senare tid.

Fetvadd skrev:
2200149 Hej! Är det bara jag som upplever att uppkörningen har blivit alldeles för lätt?
När jag körde upp hade jag knappt övat någonting och värre var det när min polare klarade sig utan att ens veta hur banan såg ut. :D

va inte allt för kaxig nu :pannkyss

Fetvadd skrev:
2200149 Hej! Är det bara jag som upplever att uppkörningen har blivit alldeles för lätt?

Uppkörningen är den lätta biten - att klara sig därefter är det svåra :fakta

(grattis btw :banana )

Fetvadd skrev:
2200157 Nejdå, självklart inte! Men tycker mycket skulle kunna göras en anning svårare.

Allt går att göra svårare men är det till någon nytta?

Jag har kört upp på båda banorna( gammla och nya ) med sportcyklar och den gammla banan var kalas enkel om man jämför med den nya skulle jag vilja säga.

Man får ju med alla saker; Undanmanöver, hantera cykeln i lågfart (balans) , bromsning i olika hastighter.

Fetvadd skrev:

Vill du och din kompis vara så vänliga att hålla käften ? :)

Kul för er att ni är så jävla duktiga på att hålla balansen och krypköra på era hojar, långtifrån alla som är det och konbanadelen ska definitivt inte göras svårare igen, den uppdaterades som sagt -05.

Mr Helmut skrev:
2200162 Allt går att göra svårare men är det till någon nytta?

Jag har kört upp på båda banorna( gammla och nya ) med sportcyklar och den gammla banan var kalas enkel om man jämför med den nya skulle jag vilja säga.

Man får ju med alla saker; Undanmanöver, hantera cykeln i lågfart (balans) , bromsning i olika hastighter.

Det har jag också gjort och säger som bike, den nya har blivit mycket enklare :hihi

Fetvadd skrev:
2200173 Det har jag också gjort och säger som bike, den nya har blivit mycket enklare :hihi

Körde du upp på r6an också eller?

Det som är svårt och alla verkar ha problem med är ju krypkörningen. I den gammla banan tog som ställning till svängradie+20cm i den nya banan bryr dom sig inte i hur dåligt det går att svänga med cykeln, vilket jag tycker är dåligt.

Gammla banan klarade jag på första försöket, denna körde jag säkert 20-30 timmar innan jag lyckades baxa runt r6an runt alla koner. (dock tränade jag privat så det blev ju inte så dyrt :hihi )

Tycker att banorna är lagom svåra. Ganska lätt och köra den själv, utan press. Men sedan när vv gubben står och glor är det genast lurigare. För att inte tala om "den sista väntan" innan man ska ut i trafik.

Mr Helmut skrev:
2200182 Körde du upp på r6an också eller?

Det som är svårt och alla verkar ha problem med är ju krypkörningen. I den gammla banan tog som ställning till svängradie+20cm i den nya banan bryr dom sig inte i hur dåligt det går att svänga med cykeln, vilket jag tycker är dåligt.

Det fanns väl ingen realistisk koppling till varför man skulle kunna göra en garagesväng och därför togs den bort. Att man har ett krypkörningsmoment är bra :)

Antar att du pratar om mig :hihi . Jag hade aldrig kört konbanan bara kollat på bild. Krypkörningsbanan hade jag också bara kollat på bild nångång. Men är man pro rider så är man :hihi

Troligen fick ni de två banorna som är lätta, dem klarar man pisslätt utan att öva.. Men de banorna där väjningen är i början och där 4koner står på rad är rätt så svåra!

marten_larsson skrev:
2200195 Det fanns väl ingen realistisk koppling till varför man skulle kunna göra en garagesväng och därför togs den bort. Att man har ett krypkörningsmoment är bra :)

Gammla garagevändningen och dagens krypkörning har ju samma syfte!

Båda tränar balans och känsla för krypköra med motorcykeln i lågfart dock är det ju mycket mer av det i dom nya banorna :3freak

Krille-666 skrev:
2200200 Antar att du pratar om mig :hihi . Jag hade aldrig kört konbanan bara kollat på bild. Krypkörningsbanan hade jag också bara kollat på bild nångång. Men är man pro rider så är man :hihi
Honda CB750 är aningen klumpigare än KTM-motard ;)

Tycker absolut inte att det är FÖR LÄTT att ta mc-kort, alla har vi olika förutsättningar och har fått köra olika mycket.. många inget alls, en del har kört moppe och en del cross osv osv..

Kanske för lätt för dig som startade tråden men för många andra är det nog precis lagomt eller skitsvårt . Sen ska man inte någonsin tro man är kung och fullärd för det blir man aldrig. Man kan aldrig veta vad som sker i trafiken oavsett hur bra man är på att manövrera hojen !

Övningsskörningen börjar ju när man fått kortet..

Bomanrd skrev:
2200190 Tycker att banorna är lagom svåra. Ganska lätt och köra den själv, utan press. Men sedan när vv gubben står och glor är det genast lurigare. För att inte tala om "den sista väntan" innan man ska ut i trafik.
Jag håller med dig helt.
Banorna är väl egentligen inte "svåra" så länge man har en vettig uppkörningshoj, mer att de kräver övning av balans och manövrering. Precis som det ska vara tycker jag, för hur det än är så kollas du ju praktiskt i riktig trafik efter att du har klarat banorna.

:7peta

Folk utan körkort är nog dom sista som ska bedömma om körkortstestet är för lätt eller inte. Testet är på tok för lätt, det insåg jag ungefär samma dag som jag begav mig ut själv i trafiken. Den dagen jag började ge mig på att försöka åka lite fortare insåg jag återigen hur jävla värdelös jag är på att köra.

Jag tycker kraven ska höjas ordentligt! Framför allt på kurvteknik etc.

Mr Helmut skrev:
2200220 Gammla garagevändningen och dagens krypkörning har ju samma syfte!

Båda tränar balans och känsla för krypköra med motorcykeln i lågfart dock är det ju mycket mer av det i dom nya banorna :3freak

Skillnaden är väl att de nya ska ha en större verklighetsanknytning. Personligen tyckte jag garagevändningen var helt meningslös eftersom du när som skulle kunna sätta ner foten i en verkligsituation. Att krypköra lite sick-sack framåt istället tror jag är en situation jag hamnar i 100ggr oftare...

HanneZ skrev:
2200269 Folk utan körkort är nog dom sista som ska bedömma om körkortstestet är för lätt eller inte. Testet är på tok för lätt, det insåg jag ungefär samma dag som jag begav mig ut själv i trafiken. Den dagen jag började ge mig på att försöka åka lite fortare insåg jag återigen hur jävla värdelös jag är på att köra.

Jag tycker kraven ska höjas ordentligt! Framför allt på kurvteknik etc.

Det problemet gäller ju bilkörkort också! Men det är nog för svårt för vv att kräva körvana när man kör upp, det ska ju trots allt inte kosta för mkt att ta ett körkort. Körproven är utformade för att man ska klara av vissa situationer (högersväng, rondell, start i backe osv.) inte för att man ska fungera i trafiken. Som det är nu så klarar man uppkörningen och sen får man trafikvana - åtminstone om man kör upp på skola. På skolorna säger de ju uttryckligen också att "vi lär er inte att köra utan bara att köra upp" - är det så det ska vara?! Av alla mina kompisar som körde upp så är de som kört mkt privat och därmed fått trafikvana de som kör absolut bäst, åtminstone de första månaderna efter de tagit lappen.

Sen att vissa alltid kommer köra som krattor är nog svårt att bli av med :rolleyes:

Det vore nog bra om det infördes en dag eller eftermiddag
på bana med broms och kurvteknik.

Lite som halkbanan för bil.
Med en teoridel och sedan praktiska övningar av duktiga instruktörer.

Detta kanske skulle göra att fler får upp ögonen för SMC:s kurser.

Nu har jag aldrig provat en supersportare, det närmaste jag kommit är KTM Superduke, men för "vanliga" (under klass sju, typ) hojar så är nog testerna på en bra nivå. Det är inte tänkt att hojkörning på allmän väg ska vara reserverat för en liten grupp förare som "klarar av att köra", utan det ska i princip alla som har vilja, tid och råd kunna göra.
Se'n får man tycka som man vill, jag anser att det bör finnas nå'n sorts extra licens för att köra de riktigt vassa hojarna. Där bör det vara mer utbildning och övning som gäller, fast enligt mig ingen högre åldersgräns. Klarar man att ta licensen så är man mogen!
I förlängningen tror jag detta skulle innebära att de som är seriösa och välutbildade kommer att få billigare försäkringar och dessutom mer på fötterna i en eventuell debatt om sporthojars vara eller inte vara på allmän väg.
JMO

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...