Lätt mc-kort???

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tjena.
Har lite funderingar kring kortet till 125a. Har funderat på att ta runt 5 lektioner men en polare säger att körskolorna rekomenderar runt 30 lektioner. :confused: Någon trevlig person som vet hur svårt det är? :Bugar
Jag vet redan att det beror på hur lätt man lär osv. så det behöver ni inte slösa tid på att skriva.
MVH Linus

t4pp3r skrev:
2182785 Tjena.
Har lite funderingar kring kortet till 125a. Har funderat på att ta runt 5 lektioner men en polare säger att körskolorna rekomenderar runt 30 lektioner. :confused: Någon trevlig person som vet hur svårt det är? :Bugar

MVH Linus

Hur lång tid tar det att räkna till hundra :va

Vissa behöver åratal på sig andra gör det på en eftermiddag. Beror ju på hur mykcet 3l!t man är!

30 lektioner låter jävligt mkt om du frågar mej. Har man kört hoj förut eller har vana så tror ja inte detär så svårt. Håller själv på med kortet och tänkte inte ta mer än 2 max 3 lektioner bara för att veta lite vad som kommer och så.

Mitt råd är att köra så mkt som möjligt själv, både mc och bil och sen kanske köra nåra lektioner och se vad dom på bilskolan säger.

Lycka till!

/ Adde

t4pp3r skrev:
2182785 Tjena.
Jag vet redan att det beror på hur lätt man lär osv. så det behöver ni inte slösa tid på att skriva.
MVH Linus

Din polare är lite speciell då. Har du kört moppe behöver du inte ta mer än 5. Ananrs kanske du behöver nån till för att lära dig hantera hojen. Jag tog 4, jag körde bara en timme på banan, sen konstaterade han att det inte behövdes längre. Hade bara lite svårt att vara uppmärksam i trafiken, så det tog en stund att lära sig. :gnissla

Söderen_ skrev:
2182805 30 lektioner låter jävligt mkt om du frågar mej. Har man kört hoj förut eller har vana så tror ja inte detär så svårt. Håller själv på med kortet och tänkte inte ta mer än 2 max 3 lektioner bara för att veta lite vad som kommer och så.

Mitt råd är att köra så mkt som möjligt själv, både mc och bil och sen kanske köra nåra lektioner och se vad dom på bilskolan säger.

Lycka till!

/ Adde

Tack så mycket...
Hur långt har du kommit? Vet du vad det blir för "övningar" på uppkörningen?
///Linus

Trashcan skrev:
2182829 Din polare är lite speciell då. Har du kört moppe behöver du inte ta mer än 5. Ananrs kanske du behöver nån till för att lära dig hantera hojen. Jag tog 4, jag körde bara en timme på banan, sen konstaterade han att det inte behövdes längre. Hade bara lite svårt att vara uppmärksam i trafiken, så det tog en stund att lära sig. :gnissla

Ok, jag har kört moppe och jag känner att jag inte har några svårigheter i trafiken så det är jag inte orolig för men jag har kört scooter så mitt problem är att växla och koppla rätt. Men jag har lånat mina kompisars moppar lite grann och börjar redan bli bättre på det så det borde jag klara av att lära mig på 5 lektioner. Vet du hur mycket dom kollar på just växlingar och sådant?

t4pp3r skrev:
2182840 Tack så mycket...
///Linus

Ok, jag har kört moppe och jag känner att jag inte har några svårigheter i trafiken så det är jag inte orolig för men jag har kört scooter så mitt problem är att växla och koppla rätt. Men jag har lånat mina kompisars moppar lite grann och börjar redan bli bättre på det så det borde jag klara av att lära mig på 5 lektioner. Vet du hur mycket dom kollar på just växlingar och sådant?

Det är ju ganska grundläggande....

Kan du inte får du antagligen köra fraaaaam och tilbaaaaaks på parkeringen tills du kan :tomten

Loy skrev:
2182857 Det är ju ganska grundläggande....

Kan du inte får du antagligen köra fraaaaam och tilbaaaaaks på parkeringen tills du kan :tomten

Så bra kan jag det men det händer att jag lägger mig på fel växel i en kurva eller att det kan bli lite "ryckigt" i växlingarna, kan dom kugga än för sådana enkla nybörjarfel?
//Linus

Tack så mycket...
///Linus

Ja har klarat teorin sen har ja inte kommit mkt längre. på uppkörningen är det väl konbana, stads- och landsvägs körning som alltid. mer exakt kan ja inte säga.

over and out!

Jag vet inte hur er EU-uppkörning går till men här kör de i en gokarthall. Så att 125-uppkörningen (som är samma som för tung mc) är fan inte lätt om man jämför. Du måste tänka på fan så in i helvete mycket i trafiken och jag tror inte du vet hälften av alla pettitesser. Men iof så kör du väl upp med körskola i så fall och då brukar uppkörningsgubbarna vara lite snällare ( cp jag vet :huvet )

Men du kan ju börja med 5 och om du/de märker att du behöver mer träning så är det ju bara att fortsätta, eller?

Jag hade bara 30 moppe innan 125an och jag har övningskört över 200 mil nu sen i höstas, det är nu den sista månaden som jag kan faktiskt säga att jag kan köra som vägverket vill. Så det är inte bara att sätta sig på hojen och tro att du kan få körkort. För köra kan du säkert men det gäller som sagt att göra allt så jävla perfekt.

På uppkörningen får du först göra säkerhetskontroll på hojen, sedan köra konbana i slirläge (så sakta som möjligt) sen får du köra en bana där du ska ligga i 50. Efter det ska du bromsa från 70 och 90 till 0. Om du klarar det får du åka ut i trafiken. Jag fick åka både i stan, grusväg, 90 väg och i tätt bostadsområde. (kör mega sakta på såna ställen, en anliedning till att jag blev kuggad)

t4pp3r skrev:
2182864 Så bra kan jag det men det händer att jag lägger mig på fel växel i en kurva eller att det kan bli lite "ryckigt" i växlingarna, kan dom kugga än för sådana enkla nybörjarfel?
//Linus

Äh växlingen lär du dig fort, sen att det rycker lite: det gör det fan för alla ibland, inget de kuggar för om du nu inte rycker till som fan hela tiden. Men det lär man sig också ganska fort. Sånt kan man ju faktiskt träna på, på en parkering.

Last edited:
Wargen skrev:
2183096 Jag vet inte hur er EU-uppkörning går till men här kör de i en gokarthall. Så att 125-uppkörningen (som är samma som för tung mc) är fan inte lätt om man jämför. Du måste tänka på fan så in i helvete mycket i trafiken och jag tror inte du vet hälften av alla pettitesser. Men iof så kör du väl upp med körskola i så fall och då brukar uppkörningsgubbarna vara lite snällare ( cp jag vet :huvet )

Men du kan ju börja med 5 och om du/de märker att du behöver mer träning så är det ju bara att fortsätta, eller?

Jag hade bara 30 moppe innan 125an och jag har övningskört över 200 mil nu sen i höstas, det är nu den sista månaden som jag kan faktiskt säga att jag kan köra som vägverket vill. Så det är inte bara att sätta sig på hojen och tro att du kan få körkort. För köra kan du säkert men det gäller som sagt att göra allt så jävla perfekt.

På uppkörningen får du först göra säkerhetskontroll på hojen, sedan köra konbana i slirläge (så sakta som möjligt) sen får du köra en bana där du ska ligga i 50. Efter det ska du bromsa från 70 och 90 till 0. Om du klarar det får du åka ut i trafiken. Jag fick åka både i stan, grusväg, 90 väg och i tätt bostadsområde. (kör mega sakta på såna ställen, en anliedning till att jag blev kuggad)

ok. EU-uppkörningen går inte att gämnföra med ens, det är inte ens krav på att det skall vara med någon praktisk uppkörning, jag skulle köra en konbana (hur lätt som hellst även om jag bara kört moppe någon enstaka gång innan) och sedan var de lite bromsprov. Men jag gör nog så att jag börjar med 5 å ser om jag känner att jag behöver fler. Tränar man på dom olika momenten som kommer på uppkörningen under lektionerna eller är det bara något liknande?

Jag har uppkörning nästa onsdag, hade gärna tagit några körlektioner om jag hade haft råd :4skrika .. också ska jag köra upp som privatist, har hört att dom är något hårdare då än om man kör upp me körskola.
Men jag har gode bra koll på trafikregler osv åsså har man ju kört moppe 2000mil :yoparty Så jag hoppas det går bra.. mest orolig är jag för broms skiten, nog för att man pall nita me både bak/frambroms me moppen (aerox) höll på att köra in i sidan på en postbil, och då gick de 90 , och inbromsningen var ingen höjdarupplevelse..:(

Gääsparn skrev:
2183349 Jag har uppkörning nästa onsdag, hade gärna tagit några körlektioner om jag hade haft råd :4skrika .. också ska jag köra upp som privatist, har hört att dom är något hårdare då än om man kör upp me körskola.
Men jag har gode bra koll på trafikregler osv åsså har man ju kört moppe 2000mil :yoparty Så jag hoppas det går bra.. mest orolig är jag för broms skiten, nog för att man pall nita me både bak/frambroms me moppen (aerox) höll på att köra in i sidan på en postbil, och då gick de 90 , och inbromsningen var ingen höjdarupplevelse..:(

Låter du bara bli att låsa däcken är det inga problem. De är ganska slappa när det gäller bromsbiten. En mc bromar i vilket fall som helst många gånger snabbare än vad en bil gör så man måste inte kunna bromsa så precis att däcken inte låser sig.. ta det lite lugnt bara så firrar det sig.. :) när jag gjorde bromsbiten körde jag inte ens i 90 när jag skulle göra det.. han märkte ingenting.

JojjeL skrev:
2183374 Låter du bara bli att låsa däcken är det inga problem. De är ganska slappa när det gäller bromsbiten. En mc bromar i vilket fall som helst många gånger snabbare än vad en bil gör så man måste inte kunna bromsa så precis att däcken inte låser sig.. ta det lite lugnt bara så firrar det sig.. :) när jag gjorde bromsbiten körde jag inte ens i 90 när jag skulle göra det.. han märkte ingenting.

Är det inom någon speciell sträcka man ska stanna på ? Och när man är och kör på allmän väg , ska allting vara 100% perfekt eller räcker de me typ 90 :va

Gääsparn skrev:
2184864 Är det inom någon speciell sträcka man ska stanna på ? Och när man är och kör på allmän väg , ska allting vara 100% perfekt eller räcker de me typ 90 :va

110% :fakta

jag har tagit 2 lektioner á 3timmar, mina lärare tjatar järnet på mig att jag måste skriva teorin så dom kan boka uppkörning, 30 lektioner...hade killen ens cyklat innan?

jag behöver kanske 1 MAX 2 till innan bara för att ha konbanan och det i benen...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT