Trevliga vägar kring Växjö

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Satte mig på biken upp till växjö igår. Nu värmer jag lite mat men sedan tänkte jag ge mig ut på en sväng i omnejden. Aktionsradie ungefär 5 mil, alltså total runda 10 mil, under 2 timmar. Jag letar efter trevliga svängiga vägar med fin natur och dylikt. Någonstans att stanna o fika eller ta en paus korv eller vad som är kul. Alla tips är välkomna.... och komihåg: Jag hittar inte ett skit häromkring! :)

Men då vet jag precis vad du ska göra.

Nollställ trippmätaren och kör från Växjö i 5 mil, sen vänder du och tar en annan väg tillbaka.
Egentligen ska man ha mer tid på sig, men det lilla kan vara gott nog.

Det finns viss risk att du kör vilse också, har jag fått erfara. :D

Josafan skrev:
Satte mig på biken upp till växjö igår. Nu värmer jag lite mat men sedan tänkte jag ge mig ut på en sväng i omnejden. Aktionsradie ungefär 5 mil, alltså total runda 10 mil, under 2 timmar. Jag letar efter trevliga svängiga vägar med fin natur och dylikt. Någonstans att stanna o fika eller ta en paus korv eller vad som är kul. Alla tips är välkomna.... och komihåg: Jag hittar inte ett skit häromkring! :)
Du bor väl på Campus?
Jag tycker det är en riktigt trevlig runda ner till urshult.
Kör söderut ( vänster vid teleborgshallen :hihi ) upp förbi vattentornet och ner till Urshult.
Nere i Urshult kan man ta en fika, korv eller glass på ngt hak där.
Vänd mopeden och kör samma väg tillbaka.
Alltså kör förbi vattentornet, sväng inte av ngnstans innan du är i Urshult.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Du bor väl på Campus?
Kör söderut ( vänster vid teleborgshallen :hihi ) upp förbi vattentornet och ner till Urshult.
//Tobbe

Jo, den vägen är inte överdrivet rak när man väl kommit en bit.

Rekommenderas av mig också!

Gustav1 skrev:
Jo, den vägen är inte överdrivet rak när man väl kommit en bit.

Rekommenderas av mig också!
Men gott om rådjur och annat så se upp!!!
Sedan är det ju så jävla läskigt när man möter sig själv ibland! :D

Sablar det svänger kan jag lova :yoparty Känns som man rundar ETT träd ibland :banana
//Tobbe

Jag är iofs inte på G på 5 min men jag ska nog fasen ta den rundan en repa ikväll.....
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Ja dom är ju roliga, kompakta små koner.
Jag drar nog en repa vid 18:45-19:00 om det skulle finnas intresse att slå följe...
//Tobbe

Jag kurerar min jävla förkylning med att sitta inne.
Men jag vet inte, det är ju rätt varmt ute...fan! :huvet

Gamla vägen från Ingelstad till Hovmantorp är grym. Lite ojämt men det funkar bra med min motard...

Katoh skrev:
Gamla vägen från Ingelstad till Hovmantorp är grym. Lite ojämt men det funkar bra med min motard...
Kan tänka mig att man har roligare med motard än med plastraket härikring.
Finns bra många fler dåliga än bra vägar.
//Tobbe

Josafan skrev:
Nå blidde det ngn tur?
Jag var iaf ute och är precis hemkommen, var det dig jag mötte i en böj på ett krön?
Jag viftade iaf hejvilt från min svarta plastraket :tungan
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Du bor väl på Campus?
//Tobbe

Den vägen e grym! särskilt kring jät. Dock lite tät skog mot urshult med dålig sikt. Är inte direkt imponerad av mc-handlaren i växjö heller förresten

Kiosken skrev:
Den vägen e grym! särskilt kring jät. Dock lite tät skog mot urshult med dålig sikt. Är inte direkt imponerad av mc-handlaren i växjö heller förresten
Pratar du om handlaren som har ett människonamn?
För den suger det vet nog dom flesta som åker bike i denna stan, jag handlar allt i olofström.
Men ajsing bajsing vilken trevlig runda det är, det finns desutom en hel drös med roliga vägar i "anslutning" till den vägen.
Jag och två kompisar åkte för ett tag sedan en runda på 20mil kring växjö, och då tror jag inte vi var mer än 6-7mil från växjö ngn gång.
//Tobbe

Gustav1 skrev:
Jag kurerar min jävla förkylning med att sitta inne.
Men jag vet inte, det är ju rätt varmt ute...fan! :huvet
Det finns fler tillfällen jue, seså inte vara ledsen för att du är förkyld.
Jag brände en suverän hojdag på baksmälla i söndags :kocko
Men goda kräftor var det :banana
Krya på sig baj the väj.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Nå blidde det ngn tur?
Jag var iaf ute och är precis hemkommen, var det dig jag mötte i en böj på ett krön?
Jag viftade iaf hejvilt från min svarta plastraket :tungan
//Tobbe

Tjena!

Jo det var nog vi som möttes! Jag vinkade lite försiktigt jag med :) Grejen var att jag såg inte att du hade skrivit att du ville slå följe, annars hade det varit helt ok. Dock kör jag som en kärring nu när man är lite grön på hojen.

Men en sak kan man säga, fan va go väg(jag återkommer till detta senare). Först så trodde jag att ni skämtat med mig... Bara rakt och tråkigt, började sakta fundera att ni körde fort som fan och därför tyckte att det var svängigt. Efter tag höll jag på att ge upp... började fundera att ta av till en mindre väg...hehe. Men jag höll kvar på vägen enl. instruktioner och det betalade sig fanimej :hihi Finfina goa svängar med hyffsad sikt. Lätt att öva lite kurvtagning o sådär om man är lite ny på hojen.

Eftersom jag blivit av med mitt kort tidigare(lång historia) så har jag alltid varit lite paranoid att det varit snutar överallt men i denna stund så glömde jag allt det. Det var bara jag, vägen o skogen. Under sommaren har jag gjort en del längre turer till kompisar runt om i södra delen av sverige vilket resulterat i att man tagit lite större vägar för att komma någonstans. Det har nästan varit så tråkigt att jag funderat på om det var värt allt man lägger ut. IDAG INSÅG JAG ATT DET VAR VÄRT DET, DUBBELT OM! :Bugar :yoparty

Jo, det var vi som möttes där tror jag bestämt, precis där det började bli roligt för dig och tråkigt för mig. :lol Antar att du rastat rätt bra innan för att det var en go oljedoft iaf 200 m efter att jag mött dig! :D

Tack för tipset och välkomnar gärna fler om det finns i omnejden. Förjävla roligt var det....

PS. Om samkörning önskas så hänger jag gärna med, men lägger in en brasklapp om att jag är ny och lite ovan. Därför tar jag det i min takt, för säkerhetens skull.DS.

Runt åsnen är skitfint. Ingelsta-Hovmantorp som nämdes är också fin. I Hovmantorp kan man kör genom samhället och ut mot Ormeshaga (asfalt) om man gillar grus så svänger man höger i Linnehult mot knapelid och kör runt Rottnen, Bodaholm, björkholmen, Hermanstorp och sen är man tillbaka på Ingelstadvägen.

Josafan skrev:
Tjena!

Jo det var nog vi som möttes! Jag vinkade lite försiktigt jag med :) Grejen var att jag såg inte att du hade skrivit att du ville slå följe, annars hade det varit helt ok. Dock kör jag som en kärring nu när man är lite grön på hojen.

Men en sak kan man säga, fan va go väg(jag återkommer till detta senare). Först så trodde jag att ni skämtat med mig... Bara rakt och tråkigt, började sakta fundera att ni körde fort som fan och därför tyckte att det var svängigt. Efter tag höll jag på att ge upp... började fundera att ta av till en mindre väg...hehe. Men jag höll kvar på vägen enl. instruktioner och det betalade sig fanimej :hihi Finfina goa svängar med hyffsad sikt. Lätt att öva lite kurvtagning o sådär om man är lite ny på hojen.

Eftersom jag blivit av med mitt kort tidigare(lång historia) så har jag alltid varit lite paranoid att det varit snutar överallt men i denna stund så glömde jag allt det. Det var bara jag, vägen o skogen. Under sommaren har jag gjort en del längre turer till kompisar runt om i södra delen av sverige vilket resulterat i att man tagit lite större vägar för att komma någonstans. Det har nästan varit så tråkigt att jag funderat på om det var värt allt man lägger ut. IDAG INSÅG JAG ATT DET VAR VÄRT DET, DUBBELT OM! :Bugar :yoparty

Jo, det var vi som möttes där tror jag bestämt, precis där det började bli roligt för dig och tråkigt för mig. :lol Antar att du rastat rätt bra innan för att det var en go oljedoft iaf 200 m efter att jag mött dig! :D

Tack för tipset och välkomnar gärna fler om det finns i omnejden. Förjävla roligt var det....

PS. Om samkörning önskas så hänger jag gärna med, men lägger in en brasklapp om att jag är ny och lite ovan. Därför tar jag det i min takt, för säkerhetens skull.DS.
Ha ha jo då var det nog mitt oljerykande hojskrälle som var pappa till doften.
Jag hade precis stannat och satt på mig öronpropparna, så jag hade väl eldat iväg litegranna :tungan
Men ja visst är det nästan den ultimata vägsnutten!
Självklart är det ok att åka i sin egen takt om man slår följe, finns inget som säjer att man måste stå på så det eldar ur rören.
Så en samkörning är aktuellt :tummenupp
Då kan man ju stanna i urshult och ta en fika.
Föresten så kom jag på att jag glömde säga hur dödens rak den vägen känns fram till dom skoj partierna :rolleyes:
Men vet man inte vad som väntar så känns det nog längre än det är.
Som sagt, kul att du gillade tipset :yoparty
//Tobbe

Jag har iaf min mc här i växjö minst denna veckan och är mestadels ledig på kvällar o sådär och även vissa dagar(frilansar lite löst :tuttar )... Kanske inte på onsdag för då kan det vankas en öl eller två :fyllisar Men vi kan ju höras häröver, det är kanske fler som vill hänga med? Om ngn vill ha instant kontakt så finns jag på, msn: sagertill@hotmail.com eller icq: 6836803.

Tjepp :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...