Hornet 600 07> vs er6n

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Ska byta hoj snart och har intresserat mig lite i dessa 2 hojarna eftersom dom är hyfsat billiga. Det jag skulle vilja veta är lite för o nackdelar på modellerna. så ja ös på med lite svar :)
 
för och nackdelar, dom är ganska olika varann tycker jag, men förstår vad du menar då jag själv valde mellan dom båda. jag har aldrig provkört er6an dock men kan tänka mig att det är lite mer vrid på låga varv i och med R-twinen, hondan ska ju varvas lite mer sen är den ju generellt sett lite dyrare.
båda verkar ju va bra hojar horneten är lite vassare, men det stora avgörandet är väll hur dom känns skulle rekommendera dig att provköra.
hoppas jag kunde va till lite hjälp /brage
 
Last edited:
för och nackdelar, dom är ganska olika varann tycker jag, men förstår vad du menar då jag själv valde mellan dom båda. jag har aldrig provkört er6an dock men kan tänka mig att det är lite mer vrid på låga varv i och med v-twinnen, hondan ska ju varvas lite mer sen är den ju generellt sett lite dyrare.
båda verkar ju va bra hojar horneten är lite vassare, men det stora avgörandet är väll hur dom känns skulle rekommendera dig att provköra.
hoppas jag kunde va till lite hjälp /brage

R-Twinen :fakta
 
Jag har fått intrycket av att Horneten är bra mycket snabbare...
 
På papperet är säkert hornet snabbare, men som alla brukar säga, provkör!!
Jag äger en er6 07:a med PC3 och GPR, var på northbike och testade en hornet 08:a, och blev inte det minsta sugen på att byta, så otroligt tråkigt register.
 
er6an har 66 Nm vid 7000varv med en topp effekt på 72hp vid 8500varv horneten har 64 Nm vid 10500 varv och en topp effekt på 102hp på 12000varv, min slutsats blir att ja det skiljer ganska mycket på vrid vid låga varv men sen av praktiska skäl så använder man sig ju av olika varv tals intervaller på dom olika hojarna, jag har dock inte märkt av att horneten skulle va svår eller speciellt seg vid låga varv till exempel vid körning i låg fart.

tror även att horneten ger lite längre horn och passar bättre vid inspirerad körning medan er6an är mer praktisk sen kan jag även tänka mig att den drar mindre soppa ,men självfallet kan vara mycket rolig att köra med och är i mina ögon ett mycket prisvärt alternativ sen bör ju tilläggas att sist jag kollade så bjöd kawasiki på ett år fri vagnskadegaranti vid nyköp.
 
Last edited:
På papperet är säkert hornet snabbare, men som alla brukar säga, provkör!!
Jag äger en er6 07:a med PC3 och GPR, var på northbike och testade en hornet 08:a, och blev inte det minsta sugen på att byta, så otroligt tråkigt register.

Skaffa dig en PC3 och eftermarknadspipa på Horneten så blir den också genast roligare :)

Har sett original Hornets som bänkar 92-95 hk på slangen... det är grymt stor skillnad från en ER6 rakt fram.
 
Skaffa dig en PC3 och eftermarknadspipa på Horneten så blir den också genast roligare :)

Har sett original Hornets som bänkar 92-95 hk på slangen... det är grymt stor skillnad från en ER6 rakt fram.
Ska man åka rakt fram så är Guldvinge skiten har jag hört. I svängen är det inte hästarna som gör skillnaden, ej heller i staden ;)
 
Ska man åka rakt fram så är Guldvinge skiten har jag hört. I svängen är det inte hästarna som gör skillnaden, ej heller i staden ;)

Horneten är inte sämre än ER6 när det svänger... ER6 är en budgetmodell. Avsaknad av USD exempelvis osv. Säkert en riktigt bra hoj för pengarna, men Horneten är bättre på allt.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top