vilka regler gäller vid strypning och reg.

regler? tja du ska ha intyg på att hojen är strypt, pröja $$ för reg. besiktning, sen äre klart!

Vilka hojar kan man strypa ner till mellan då?

Kan man ta en ny 1000cc sporthoj och regga om som mellanklasshoj tex?

dom att helfordonsgodkända(lr va de nu heter) inte går att strypa!

NSR_Martin skrev:
Vilka hojar kan man strypa ner till mellan då?

Kan man ta en ny 1000cc sporthoj och regga om som mellanklasshoj tex?

det var något sådant jag syfftade på? (utryckte mig nog inte tillräckligt bra)

allt jag vet är att man inte får ha mer än 0,16kw/kg (om ens det är rätt)

men jag har för mig att det var någon cc begränsning... någon som kan svara?

nej det finns ingen cc begränsning, nyare hojar däremot får man ju inte ändra skvatt på så dessa går ej att strypa!

kom ihåg att du måste ha minst 400 cc om du ska köra upp på hojen.

När du stryper så får du antingen lämna in hojen till en firma som får ger ut intyg om strypning eller så köper du en färdig strypsats

HanneZ skrev:
dom att helfordonsgodkända(lr va de nu heter) inte går att strypa!

Jodå...till en del nyare helfordonsgodkända hojar finns det strypsats från fabrik - dessa kostar väl ett par lappar dock. Jag använde en sådan när jag ströp min Hornet 02:a... och den vill jag bli av med nu så köp en Hornet så ska vi väl kunna ordna något :tummenupp

det är nya regler som nu godkänner strypsater från alpha technik som säljs av mc kompaniet , det är stryp brickor som du sj får montera och är godkända , som nu är godkända för alla samtliga hojar så de spelar ingen roll om den är helfordonsgodkänd eller inte. så du kan stypa en r6 med dom brickorna om du vill , dom kostar 1400 kr ungefär sen behöver du en regbesiktning som kostar 600-700 kr tror jag .. så du kan nu strypa villken hoj du vill ungefär :banana läs på www.mc-kompaniet.se det står om det i nya bike där jag läste det :)

ok, visste ej att deras strypningar gällde för helfordonsgodkända hojar! Jag har själv köpt en strypning på mc-kompaniet och strypt en kompis hoj, o det va inga problem!

/ Hannes

HanneZ skrev:
ok, visste ej att deras strypningar gällde för helfordonsgodkända hojar! Jag har själv köpt en strypning på mc-kompaniet och strypt en kompis hoj, o det va inga problem!

/ Hannes

Nä det är ganska nytt...dom fick precis igenom det så dom blev godkända för helfordonsgodkända hojar.

gäller inte 25 kW för mellanhoj längre??

när jag tog kortet var det max 25 kW och/eller 0.16 kW/kg beroende vilket som uppfyldes först...
dock inget om cc

uppkörningen var nog som nån sa alltså större än 400 cc.

jo, max 25 kW OCH max 0,16 kW / kg är det som gäller, ingen cc begränsning uppåt eller nedåt dock så måste hojen ha 400 cc för att man ska få köra upp på den!

/ Hannes

har en fråga rörande ämnet..

Är det väldigt svårt att montera en strypsats?
Måste man ha momentnyckel och en massa andra inte helt vanliga verktyg?
...har i stort sett inte meckat nånting förut... känns onödigt att pröjsa en massa till verkstaden för att få det gjort?!

edit:
kom på en till fråga.. man måste ha ramnummret för att beställa ifrån mc-kompaniet... hojjen står på annan ort över vintern.. så jag kan inte kolla det.. men jag har den nya reg skylten hemma och uppe i vänstra hörnet står det ju ett långt nummer.. är inte det och ramnummret samma?

Last edited:
Minns ej, tror det är ramnummer, men det är bara o ringa till dom o säga numret så vet dom om det är ett ramnummer!

Det brukar oftast bara innebära brickor i insuget, eller trottelstopp. Så det krävs ingen direkt kunskap, bara lite strukturerat arbete, ta gärna kort med digitalkamera så du vet hur det satt ihop, lite pill och lite tålamod!

/ Hannes

En del firmor säljer strypsatser med intyg men andra vill sätta dit den själv för att skriva på intyget som du måste ha på besiktningen.

Strypning! :va

Hej!
Jag har hört att man kan köpa sig en strypning och sätta på den själv..meen hur fixar man sen intyg? då måste ju hojen in på verkstan och bänkas ändå? och de kostar ju en slant..
Är det mycke pill man måste göra med förgasarna etc. sen eller?

Tacksam för svar! :)

MVH Peter

Möjligt, men så är inte fallet med mc-kompaniets strypningar, köp av dem så slipper du de problemet!

japp köper man mc kompaniets stryp sats får du montera dom själv och fylla i moterings intyg själv , behöver ingen verkstad eller bänkkörning bara att köpa en strypsats som kostar 1400 och en regbesikting som kostar 700 tror jag sen är de klart. och det är bara brickor du skruvar fast på insuget och det är nog inte så svårt att montera jag tror då inte du behöver nån moment nyckel eller nåt sånt. jag väntar på min strypsats nu från mc kompaniet som jag ska ha till min rgv 250 :) , det är ju igentligen bara det där intygen man betalar för, så man får 25kw på pappret.

Back