Kraschpuckar FZR1000

bearyouden

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Aprilia Mille
Äger en -91 och undrar om någon monterat puckar på en sådan. Har kollat runt på nätet och hittat en hel del hos Brittiska återförsäljare, kruxet med dessa är att de alla skall monteras i motorns nedre och bakre motorfästen varvid man måste såga i kåporna vilket jag hellst vill undvika. Tänkte därför montera köpta eller eghenhändigt svarvade i de övre motorfästena som sitter i kåpornas öppning! Går detta? Varför är inga "bolt-on" puckar anpassade för dessa fästen? Misstänker att liknade problem borde uppstå på Thunderace!?

Alla tips och trix rörande puckmontering på FZR1000 motages gärna även om det inte rör mina luddiga frågor. Finns det någon som har det på bild så vore det ännu bättre.

/Björn
 
Verkar som jag är först ut alltså!! Ska tillbringa en stund vid svarven och prova mig fram. Återkommer med bilder om det blir bra! Kanske någon FZR/ACE ägare som är intresserad!?
 
Klart!

Jag äger visst den här tråden själv?! Puckarna blev bra, totalpris: ca 150 spänn för ett par. Finns intresse hos någon annan fzr ägare så har jag mått och material.
Tjipp!
 

Bifogat

  • 20071009(002).jpg
    20071009(002).jpg
    72.1 KB · Visningar: 118
  • 20071009(001).jpg
    20071009(001).jpg
    94.5 KB · Visningar: 120
Jag äger visst den här tråden själv?! Puckarna blev bra, totalpris: ca 150 spänn för ett par. Finns intresse hos någon annan fzr ägare så har jag mått och material.
Tjipp!

Lägg gärna ut ritningar och bilder hur du gjort. annars så ser det bra ut.
 
Klarade mig faktiskt utan svarv! Besitter måttliga ritkunskpaer på dator, ska försöka förklara istället då ingreppet på hojen inte var allt för avancerat.

Dessa puckar är avsedda för motorns övre/främre fästen. Inga ingrepp på kåpor behöver göras. Lämnar inga som garantier på att de klarar en marksyning men de ser bra ut?!

1. Införskaffa en rörbit i järn, ytterdiameter 15mm. Innerdiametern skall vara minst 10mm. Kapa av två bitar. Den till vänster sida skall vara 55 mm och den till höger skall vara 60.

2. Tag två karosseribrickor av den kraftigare typen, innerdiameter 15mm och ytterdiameter 25mm. Svetsa fast dessa på rörbitarna 20 mm in från ändan på röret. OBS! Svetsa underifrån...dvs från den sidan som inte är 20mm.

3. Låt svalna:tungan

4. Införskaffa en bit nylon på rundstav som är 40mm i ytterdiameter (Delrin tror jag den heter) på ex www.ironbill.se och kapa av två bitar som är 50mm långa. Runda av kanterna efter eget tycke med slipmaskin motsv.

5. Borra igenom båda bitarna med en 15 mm borr, pelarborr är att föredra om man skall ha det rakt. Borra sedan med en 25mm borr in 5mm på ena sidan och 25mm in på den andra sidan. Provmontera rörbiten i nylonbiten. Röret skall precis komma igenom och ligga jäms med 15mm hålet.

6. Införskaffa 2 M10 (Fingäng) som är 100mm långa, finns på ex www.bikersneed.se Gör hål i de plastskydd som sitter för motorfästena så att röret kommer igenom. Dra fast puckarana på röret. OBS! Bulten skall belasta röret, inte pucken.



.....Fasen va rörigt det blev, hoppas någon förstod!
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top