Försäkring klass

Hellraider

Metal is forever!
Gick med
19 Nov 2003
Ort
The westcoast
Hoj
R1:a -01(såld)TT600R(Såld)Hade en R1:a -00 (Stulen!)Numera en ZX9R Grön såklart!
Tjena!Finns det någon rolig, nyare sporthoj som inte ligger i försäkringsklass 7 :confused: Har själv en R1:a som ni alla vet är svin dyr,likaså alla andra
värstingmaskiner 600, 900 och tusen kubikare..

Ha det gött
 
FZR 600 ligger i klass 6. Visserligen inte den nyaste modellen men ..
 
Last edited:
hornet 600 ligger också i klass 6
sv650 ligger väll i 5 an tror jag likaså ducati monster 600
750 och 900 ligger i 6an tror jag
har för mig at sv1000 skulle ligga i 6 men jag kan ju vara ute och cykla med=)

SUMMA det är roligare om man betalar mer!
 
hornet oskar skrev:
hornet 600 ligger också i klass 6
sv650 ligger väll i 5 an tror jag likaså ducati monster 600
750 och 900 ligger i 6an tror jag
har för mig at sv1000 skulle ligga i 6 men jag kan ju vara ute och cykla med=)

SUMMA det är roligare om man betalar mer!

horneten ligger väl i 7an?
 
Min FZR ligger i Fklass 6. 91-93 fick den snyggare kåpor än föregångaren med sina runda lysen... 94-> fick den fulare kåpor igen :tungan och hamnade i fklass 7 med en relativt marginell prestandaökning. En rolig 600a med 179 kilos torrvikt och 91 hk@ 10500 varv och svänger väldigt lätt och bra... Går klart fint och toppar 240 blås... Rekommenderas :tummenupp

meme22.jpg
 
Last edited:
Hur räknar man fram effekt/vikt?

Du tar effekten i kW och delar med tjänstevikten plus 75 kilo. Ta sedan bort decimalerna. Då får du fram ett tal som du sätter in i tabellen nedan för att se vilken försäkringsklass du hamnar i.
Exempel:
Hojen har 100 hästar och tjänstevikten är 250 kilo.
100 hästar är lika med 74kW. (hästar *0,74= kW)
74*100/(200+75) = 26.9
Talet efter att vi tagit bort decimalerna är alltså 26.

Tabellen:
0-5 = F-klass 1
6-8 = F-klass 2
9-12 = F-klass 3
13-15 = F-klass 4
16-19 = F-klass 5
20-24 = F-klass 6
25- = F-klass 7
 
hornet oskar skrev:
....har för mig at sv1000 skulle ligga i 6 men jag kan ju vara ute och cykla med=)

Jag vet inte riktigt i vilken fklass min SV1000 ligger, men den var några få tusenlappar billigare att försäkra per år än en sproilans GSXR600.

På ett ungefär kostade min SV (när den var påställd) ca 1300kr i månaden, halvförsäkrad hos IF. Och försäkringstagaren (jag-> :banana ) är 25 år och bor i stockholm, A-kortet bara några år gammalt. IF kollade som tur var på hur länge man haft B-kort också, annars hade jag nog kört fått köra runt på min gamla Fazer ett tag till... Bilsport&Mc ville förresten inte ha SV:n. :dummer
 
Jag har fattat det som att hornet 600 är ett gränsfall som heter duga men enligt det flesta försäkringsbolag ligger den inte i den högsta klassen kan hända att den sensaste har ett par extra hk och således ligger i fk7


Folksam kollar väll på hur länge man har haft bkort?
Ger dom forftarande full bonus om man är förstagångs försäkrare hos dom?
 
Kay skrev:
Min FZR ligger i Fklass 6. 91-93 fick den snyggare kåpor än föregångaren med sina runda lysen... 94-> fick den fulare kåpor igen :tungan och hamnade i fklass 7 med en relativt marginell prestandaökning. En rolig 600a med 179 kilos torrvikt och 91 hk@ 10500 varv och svänger väldigt lätt och bra... Går klart fint och toppar 240 blås... Rekommenderas :tummenupp

meme22.jpg

:bow

:hej
 
räknade ut siffran på min gixxer (reggad 72 Kw), den blev 0.2482758
om då tar bort decimalerna borde den vällan hamna i klass 6 ?!?
så varför är den då i klass 7 enligt alla?
 
Corbalin skrev:
räknade ut siffran på min gixxer (reggad 72 Kw), den blev 0.2482758
om då tar bort decimalerna borde den vällan hamna i klass 6 ?!?
så varför är den då i klass 7 enligt alla?
Gammal svensk "försäkringsstrypning"? Den bryr sig inga bolag om längre....
 
Hellraider skrev:
Tjena!Finns det någon rolig, nyare sporthoj som inte ligger i försäkringsklass 7 :confused: Har själv en R1:a som ni alla vet är svin dyr,likaså alla andra
värstingmaskiner 600, 900 och tusen kubikare..

Ha det gött


Prata med folksam för dom tycker jag ligger bäst i pris för dom är en av de få som vill ha sporthojar..... :hihi :)
annars har du Triumph sprint ST är du 25 och har körkort och inte bor i storstad så kostar det 6500 om året :tungan
 
Min Guzzi V11 är också kul och klass 6 :tummenupp

Problemet är att jämfört med en R1:a känns alla klass-6-hojar slöa, så
- byt inte under säsongen, alla bågar känns vassa och roliga när man kört bil hela vintern
- köp kåplöst, ger mer fartkänsla än helkåpat.
 
gthyni skrev:
Min Guzzi V11 är också kul och klass 6 :tummenupp

Problemet är att jämfört med en R1:a känns alla klass-6-hojar slöa, så
- byt inte under säsongen, alla bågar känns vassa och roliga när man kört bil hela vintern
- köp kåplöst, ger mer fartkänsla än helkåpat.


jo det gäller att byta i tid funderar på att införskaffa mig en blackbird i sommar får se vad plånboken säger
 
Låt mig citera mig själv :

"...enl. TH /.../ och dessutom säger dom att dom går på ursprungseffekten, 96kw. Att det på registreringsbeviset inte någonstans står 96kw struntar man fullständigt i (motorcykeln är en tysk-import)."

Läs hela inlägget här:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=508338&postcount=57

Corbalin skrev:
räknade ut siffran på min gixxer (reggad 72 Kw), den blev 0.2482758
om då tar bort decimalerna borde den vällan hamna i klass 6 ?!?
så varför är den då i klass 7 enligt alla?
 
Last edited:
Pejo skrev:
Låt mig citera mig själv :

"...enl. TH /.../ och dessutom säger dom att dom går på ursprungseffekten, 96kw. Att det på registreringsbeviset inte någonstans står 96kw struntar man fullständigt i (motorcykeln är en tysk-import)."

Läs hela inlägget här:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=508338&postcount=57


ja men trygg går på (effekten och vikten ) så det är inte bara kw som spelar roll men jag tycker att en del bolag är rent dumma i huvet som östgöta brand somm skulle ha 68 k för min honda blås huven säger jag bara
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top