Krockade med fågel.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag körde ihop med en rovfågel idag.:(
Jag vet inte vad det var för sort, kanske ormvråk eller så.
Jag kom åkandes på smala landsvägen inte alltför fort, jag hade inte en sportmössa när jag såg fågeln starta från dikeskanten på högra sidan ca30 meter framför mig.

Fågeln ville starta och flaxade på och svängde framåt i min färdriktning när jag körde ihop med den och klippte den med framgaffeln och mitt högra knä.

Det tog nog illa för fågeln och den kraschade ner i diket på högra sidan.

Jag blev så skärrad så jag satt i flera 100 meter och rullade vidare utan att andas.
Jag ångrar att jag inte vände för att se hur det gick för fågeln.
Jag körde hem utan att vända.

Allt ska man då vara med om.
Nu blir jag osäker och vill åka tillbaka för att se om den ligger kvar.
Tycker synd om fågeln om den inte dog direkt, vilket jag vill tro.
Det var ju ändå lite blod på framgaffeln.

Aej, trist.... hoppas både fågel och hoj glider vidare oskadd.
Blodet talar väl inte för det kanske, och risken är stor att en räv redan varit framme och hämtat fågeln om den dog.

Men, jag skulle åkt dit och kollat.

Det bästa vore kanske att åka och kolla så den inte ligger och lider i diket, i övrigt hoppas hojen klarade sig!

fan också. Jag blir tvungen att åka tillbaka.
Får väl ta med lilla yxan i ryggan. (hoppas jag inte hittar fågeln.)

Håller med dirtyfighter skit i fågeln det finns fler. Hojar är det ont om.
Körde på en fågel (igen, 6st totalt nu) i mitten på sommaren och den tog mitt i huvudet och blod och slem smetade ut sig över hela hjälmen och gissa om det luktade gott........

Edit: klippte bort en massa blablabla som sade samma som detta, fast denna referens är till polisens sida gällande statens vilt:

Statens Vilt

Man kan nog kanske säga att du påträffade ett sådant statens vilt, om det nu var en rovfågel ;).

PS: Och ja just ja, i kort säger Jaktvårdslagen att du är skyldig att anmäla till polisen om du påträffat skadat, levande eller dött, statens vilt.

Last edited:
d1ce också NT bo har nockat en pippi men den va inte så stor, jag själv har duckat för en pippi på motorvägen innan avfarten till Uppsala å rimbo på vägen hem till NT.. så de verkar vara några flygar ess till pippis som vill utmana ödet hemma i NT tror ja..

Själv klippte jag en kråka förra säsongen, med smalbenet, i ca150, den jäveln överlevde och jag fick lite ont :)

Klippte ett litet fjäderklätt kräk med ena barkbustern på Husan i ~110 km/h
Det blev väldans vobbligt ett tag innan det gick raktfram igen... :näsblod
Hade tur som blev kvar på vägen, Husaberg har ju ingen vidare väghållning ens utan kamikazefåglar... :D

/issi

I början på sommaren duckade ja för en trast i runt 120, missade med någon cm, satt och småskrattade en stund, kom ut på nästa raka och upp i 150 så kom nästa trast då han jag inte med SMACK rätt i pannan, hade tuppkam över hjälmen när ja stannade.. Glad att det inte var en större fågel :D

Nu har jag letat efter fågeln men inte hittat något fast jag körde sträckan 2 ggr (jag var lite osäker var det var, därför körde jag hela partiet för att inte missa).

Kanske den klarade sig ändå då?
Eller så tog den sig bort en bit där jag inte såg den.
Jag hoppas att den inte lider iallafall.

Den endera klarade sig eller så har någon räv tagit den. Du kan nog slappna av nu :)

Heder åt dig att du åkte och kollade

Den endera klarade sig eller så har någon räv tagit den. Du kan nog slappna av nu :)

Heder åt dig att du åkte och kollade
Tack.
Det känns bättre nu när jag har kollat, även om det nu tyvärr inte fick någon praktisk betydelse.
Jag skulle ha stannat direkt för att säkerställa vad som hände.
Jag fegade ur och åkte hem istället.

Som sagt, stora pluspoäng till dig för att du tog ditt ansvar å åkte å kollade :tummenupp
Tackar.
Jag har kört över ett par katter med bil tidigare.
Då har jag stannat direkt.
den ena gången fick vi (vi var flera i bilen då) avliva den direkt med domkrafen som verktyg och sedan gå till bongården för att berätta. (ingen trevlig upplevelse).
Den andra gången hörde jag bara en lätt duns och nitade efter detta.
Gick ur och letade men hittade inget.
Gick till närmaste hus och förklarade läget så att dom vet vad som hänt om de saknar någon katt (detta var inte heller särskilt roligt).

Man sitter tydligen som i en liten skyddad bubbla i en bil och blir därför inte lika illa berörd som om man jämför med mc.

Last edited:
Back