Ebay-fråga...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tjipp. Har precis handlat ett silver-visir till min hjälm via ebay.com

Fick det för cirka 750 svenska kronor. Alltså ca 400 billigare än i Sverige.

Jag frågade säljaren om han ville skriva "gift" på paketen. Men han svarade att de hade fått ögon på sig, eftersom dom hade skickat väldigt många gåvor på senaste.

Nu till min fråga. Vad får jag pynta eftersom den inte är en gåva?

Tull i Sverige? Moms? Va äre dom lägger på? De jävla asen :)

Hjälp mottages tacksamt!

/Henke

hållundan skrev:
Det är alltså bara OM det fastnar?
Ja precis. Alla mina paket har smugit sig igenom tullen utan att fastna. Hälften har haft gift förkryssat och hälften inte... Bara att hoppas på det bästa :tummenupp

Ninja 9R skrev:
Ja precis. Alla mina paket har smugit sig igenom tullen utan att fastna. Hälften har haft gift förkryssat och hälften inte... Bara att hoppas på det bästa :tummenupp
Ahaaa, får helt enkelt bara hoppas på det bästa då =) Fast med med sunkiga otur lär det väl fastna :huvet

Jaja. Hmm, nån som har koll på va lång tid frakt från U.S.A brukar ta??? Är ju sugen på mitt visir nu juu :)

:banana

Det går alltid genom tullen!!, men om det är ett lågvärde paket, så är det ingen moms. Säg att han skall skriva Value: 10$ så är det ingen moms. Dom utgår alltid efter paketvärde eller faktura.

ZS

Om det fastnar i tullen får du betala en fast posthanteringsavgift på 63:- + tull och moms som räknas på produktensvärde + fraktkostnaden.

Tommy skrev:
Om det fastnar i tullen får du betala en fast posthanteringsavgift på 63:- + tull och moms som räknas på produktensvärde + fraktkostnaden.

Posten har bara hand om Sjötransporter, Schenker - BTL har hand om "Air Mail" och tar 110:- i hanterings avgifter. Men som sagt lågt värde ingen Moms.

Mvh//ZS

Edit: Med erfarenhet av Ebay, så är det inte lönt att köpa " lågvärde produkter" då vinsten äts upp av bla frakten. Dyra dela som tex jag har köpt är det lönt (/ Framgafflar, Bakram, Bromsskivor, Undre/övre gaffelkrona ).

Mvh//ZS

Last edited:
hållundan skrev:
Vad innebär "lågvärdeprodukter" då?

Mitt paket kostade totalt ca 98 $ med frakt...

Som tex ditt visir, kostar 98$ = 725,00 + avgifter som tillkommer. Det kommer altså bli dyrare än om du köpt det i butik i Sverige.

Om man pratar om tex mina framgafflar, Nya i Sverige 30 000,00 köpte dem inkl alla avgifter för 2006,00 då spelar det ingen roll hur mkt avgifter som läggs på.

Lågvärde produkter, är produkter som givetvis tingar ett lågt värde även i Sverige.

Om det nu hade varit en hjälm du köpt för 98$, då hade det givetvis varit ett klipp. Tänk alltid på alla avgifter som tillkommer när du köper från USA. Om man vill slippa överaskningar som Tull+moms så köp via Engelska sidan www.ebay.co.uk

Mvh//ZS

Zilversurfer skrev:
Som tex ditt visir, kostar 98$ = 725,00 + avgifter som tillkommer. Det kommer altså bli dyrare än om du köpt det i butik i Sverige.

Om man pratar om tex mina framgafflar, Nya i Sverige 30 000,00 köpte dem inkl alla avgifter för 2006,00 då spelar det ingen roll hur mkt avgifter som läggs på.

Lågvärde produkter, är produkter som givetvis tingar ett lågt värde även i Sverige.

Om det nu hade varit en hjälm du köpt för 98$, då hade det givetvis varit ett klipp. Tänk alltid på alla avgifter som tillkommer när du köper från USA. Om man vill slippa överaskningar som Tull+moms så köp via Engelska sidan www.ebay.co.uk

Mvh//ZS

Hmm, det kommer rusa iväg så mycket alltså? Till å med över det svenska priset på va 1100 spänn? Jaja, orkar fan inte mecka mer med det. SÅ jefla dyrt borde det väl inte bli? Gaaaah Sverige är fantastiskt...

Du får betala när Schenker kommer ut med paketet ( om det är skickat med USPS)

Låt säga att värdet på paketet är 40$ + moms/tull (29,6%) och Schenkers arvode på 110,00:-, så kan du räkna själv vad slutsumman blir. Så länge det är billigare är det en bra affär eller hur?

Mvh//ZS

Zilversurfer skrev:
Du får betala när Schenker kommer ut med paketet ( om det är skickat med USPS)

Låt säga att värdet på paketet är 40$ + moms/tull (29,6%) och Schenkers arvode på 110,00:-, så kan du räkna själv vad slutsumman blir. Så länge det är billigare är det en bra affär eller hur?

Mvh//ZS
Apsis, jag är toknöjd sålänge det blir billigare än i Sverige... =)

Hoppas det kommer snart dåå =) Som sagt, nån som har en aning om hur lång tid det brukar ta från USA?

hållundan skrev:
Apsis, jag är toknöjd sålänge det blir billigare än i Sverige... =)

Hoppas det kommer snart dåå =) Som sagt, nån som har en aning om hur lång tid det brukar ta från USA?

5-10 dagar + införtullning 1-2 dagar. Om det är skickat med Priority Mail.

Mvh//ZS

Zilversurfer skrev:
5-10 dagar + införtullning 1-2 dagar. Om det är skickat med Priority Mail.

Mvh//ZS
Hmm, okej, det tar ett tag då. Levererar dom hem till dörren alltså? Eller till poststället?

Jag räknade lite på det. Jag får det ungefär 40 spänn billigare nu, med alla jävla tilläg så skit... än om jag hade köpt det på Halmstad-Gustav... Jaja, skit händer.

Last edited:
hållundan skrev:
Jag räknade lite på det. Jag får det ungefär 40 spänn billigare nu, med alla jävla tilläg så skit... än om jag hade köpt det på Halmstad-Gustav...

Nåja, det är iaf cirkus 4,3 liter blyfri 95 om man räknar på ett literpris på 9,20kr. Alla pengar räknas, även dom små :tummenupp

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna