Är det svårt/dyrt att e-regga en YZF450 eller CRF450?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Om man skulle vilja e-regga en 450 cross.
Är det svårt?
Hur går det till?
Hur mycket kostar det?

Jag har förstått att crossen måste ha framlyse, baklyse med bromsljus styrt av bak eller frambromsen, regskylt och tuta.

Måste man ha:
# Hastighetsmätare?
# Hel och halvljus fram?
# Helljusindikator?
# Nummerskyltbelysning?
# Reflex bak?

Måste den vara svensksåld?

Tack på förhand
/Roger

Last edited:
Man måste ha:
#inntyg från Svenska inportören (tror det underlättar o få det om cykeln är svensksåld men vet ej hundra)
#våg sedel på av bilprovningen godkännd mc våg
#Stator med lysespole för att få tillgång till lyse
# ljus omkopplare
#bygga elsystem från stator till lyse osv
# Hastighetsmätare (cykeldator går bra. måste vara belyst från det att cykeln startas)
# Hel och halvljus fram
# Bakljus Bromsljus bak (Bromsljuskontakt på bakbromsen)
# Nummerskyltbelysning
# E märkat lysen fram & bak
# Tuta (funkar med en sån där "bälg tuta")

Vägning på av bilprovningen godkännd mc våg ca 300-400 kr
Reg bes ca 850
stator med ljusspole ca 2500
Intyg ca 500-1000
Lyse omkopplare ca 500
E märkt & godkännt lyse ca 1000kr
E märkt & godkännt baklyse ca 500kr
bromsjus kontakt ???
tuta ???
cykeldator Ca200-1500 kr
lyse konstruktion till cykeldator (Lampa & lamphållare) ca 50-100 kr

Finns lite info på svemos hemsida & på vv.se på vad som krävs
Men tror jag fått med allt, E-Reggade nämligen en YZF 450F -06 i våras senast

BTW: eller köper du min färdig reggad o klar :rolleyes: :tungan (kolla mitt garage)

Mvh
Mangan

Last edited:
MANGAN skrev:
2583208 Man måste ha:
#inntyg från Svenska inportören (tror det underlättar o få det om cykeln är svensksåld men vet ej hundra)
# ljus omkopplare
# Hastighetsmätare (cykeldator går bra. måste vara belyst från det att cykeln startas)
# Hel och halvljus fram
# Nummerskyltbelysning

Reg bes ca 850
Intyg ca 500-1000
Lyse omkopplare ca 500
bromsjus kontakt ???
tuta ???
cykeldator Ca200-1500 kr

BTW: eller köper du min färdig reggad o klar :rolleyes: :tungan (kolla mitt garage)

Mvh
Mangan

Tack för ett mycket bra svar :Bugar

Intyget från inportören och delarna ska nog inte vara några problem. Jag har nämligen jobbat extra på Yamaha Center :tummenupp
Stator med lysespole, nej det blir nog bara ett batteri i luftburken på besiktningen. Jag hoppas att det är okej? Lite fusk kanske:tungan

Jag skulle gärna vilja ha din hoj, men jag tror att den är lite för dyr för mig :( .

/Roger

MANGAN skrev:
2583208 Man måste ha:
# ljus omkopplare
# Hel och halvljus fram
# Nummerskyltbelysning

Reg bes ca 850
Intyg ca 500-1000
Lyse omkopplare ca 500
bromsjus kontakt ???
tuta ???
cykeldator Ca200-1500 kr

Mvh
Mangan

För e-reg behövs ingen hastigshetmätare, ingen ingenbromskontak bara ljus mm, har för mig detta :va

syclone skrev:
2584616 För e-reg behövs ingen hastigshetmätare, ingen ingenbromskontak bara ljus mm, har för mig detta :va

HELT FEL :fakta
läs reglementet innan du har "för dig", blir lätt snurrigt i bland inläggen annars.
Som sagt har jag precis E-reggat en cykel :fakta
tror jag har fått med allt i mitt förra inlägg om jag glömt någon detalj kan kanske vara möjligt men jag tror inte det.
det som står skrivit i listan stämmer iaf

Mvh
Mangan

Last edited:
syclone skrev:
2584616 För e-reg behövs ingen hastigshetmätare, ingen ingenbromskontak bara ljus mm, har för mig detta :va
Bromsljuskontakt bak men ingen hastighetsmatare kravs. Maste finnas hel och halv men inga indikatorlampor for nagonting. Daremot kravs det en backspegel.
Papprerna ifran tillverkaren kostar ingenting (om de finns) och finns de inte sa far du ga igenom kostsamma prover som broms, avgas och buller tester. Aven E regg har sina regler trots allt. Aterstallningsintyg erfodras om du ska regga hojen med ett COC intyg det kan ju kosta nagra kr och maste goras av en verkstad. Reggbes pá bilprovningen kostar 600kr och manga bilprovningar har vag. Har du ett COC ar det inte ens sakert att de behover vagningspapper da de uppgifterna star skrivna pa COC. Annars kostar en vagning inte mycket, betalade sjalv 200kr .

MANGAN skrev:
2584626 HELT FEL :fakta
läs reglementet innan du har "för dig", blir lätt snurrigt i bland inläggen annars.
Som sagt har jag precis E-reggat en cykel :fakta
tror jag har fått med allt i mitt förra inlägg om jag glömt någon detalj kan kanske vara möjligt men jag tror inte det.
det som står skrivit i listan stämmer iaf

Mvh
Mangan
Jag ar lite nyfiken pa en sak. Monterade du cykeldatorn av eget initiativ eller var du tvungen att gora detta. Har namligen sjalv reggat min cykel med hjalp av COC fran E regg i mitt fall till LV och haft en del strul, bland annat gallande instrumenteringen (lang historia). Som du sager sa kravs en bakgrundsbelyst instrumentering vid registrering enligt reglementet men det star ocksa att pa cyklar fran 1999 och frammat sa maste instrumenteringen aven vara CE markt vilket inte manga cykeldatorer ar, men star ocksa att detta ar krav for LV reggade hojar. Minns inte den exakta formuleringen. Instrumentering ar inget krav pa E reggade hojar sa jag tankte fraga om det kanske ar sa att det ar ett krav som det ar IDAG vid just inregistrering och kanske da ocksa att en hoj som ar reggad med instrument maste anvanda detta. Min hoj hade som E reggad aldrig nagon instrumentering och besiktigades aven utan.

Last edited:
philsson skrev:
2584632 Bromsljuskontakt bak men ingen hastighetsmatare kravs. Maste finnas hel och halv men inga indikatorlampor for nagonting. Daremot kravs det en backspegel.
Papprerna ifran tillverkaren kostar ingenting (om de finns) och finns de inte sa far du ga igenom kostsamma prover som broms, avgas och buller tester. Aven E regg har sina regler trots allt. Aterstallningsintyg erfodras om du ska regga hojen med ett COC intyg det kan ju kosta nagra kr och maste goras av en verkstad. Reggbes pá bilprovningen kostar 600kr och manga bilprovningar har vag. Har du ett COC ar det inte ens sakert att de behover vagningspapper da de uppgifterna star skrivna pa COC. Annars kostar en vagning inte mycket, betalade sjalv 200kr .

Jag ar lite nyfiken pa en sak. Monterade du cykeldatorn av eget initiativ eller var du tvungen att gora detta. Har namligen sjalv reggat min cykel med hjalp av COC fran E regg i mitt fall till LV och haft en del strul, bland annat gallande instrumenteringen (lang historia). Som du sager sa kravs en bakgrundsbelyst instrumentering vid registrering enligt reglementet men det star ocksa att pa cyklar fran 1999 och frammat sa maste instrumenteringen aven vara CE markt vilket inte manga cykeldatorer ar, men star ocksa att detta ar krav for LV reggade hojar. Minns inte den exakta formuleringen. Instrumentering ar inget krav pa E reggade hojar sa jag tankte fraga om det kanske ar sa att det ar ett krav som det ar IDAG vid just inregistrering och kanske da ocksa att en hoj som ar reggad med instrument maste anvanda detta. Min hoj hade som E reggad aldrig nagon instrumentering och besiktigades aven utan.

Så här står det exakt:

28 kap. Särskilda krav för tvåhjuliga motorcyklar
som utrustats för tävlingsändamål

4
Hastighetsmätare
21 § Instrument skall finnas med vilket föraren under färd kan
avläsa fordonets hastighet.

MANGAN skrev:
2584658 Så här står det exakt:

4
Hastighetsmätare
Det ar ju ratt logiskt att man ska kunna se hastigheten. Dem pa bilprovningen menade att E regg inte kraver instrumentering. Och i mitt och andras reggbevis jag sett star det just Dispans for instrumentering i tillagsbladet. Andra saker som bromsljus, tuta och indikatorlampor namns inte i listan pa dispanser.
Du har inte resten av texten? star det nagot om belysningen eller CE godkannande dar gallande tavlingsutrustade cyklar?
I den texten gallande LV reggade cyklars instrumentering star just de grejorna jag namnde om belysning (driven av det egna batteriet pa hojen eller generatorn) samt CE markningen for vissa arsmodeller. Hojar med utfardat COC maste dessutom ha original instrument monterat men det ar daremot nagot som bilprovningen inte har en aning om. Och har man fatt ut ett aterstallningsintyg fran verkstad i samband med COC sa involverar det ju instrumenteringen ocksa.

EDIT: sag nu ang 2005... alla hojar jag refererar till ar aldre an sa.

philsson skrev:
2584688 Det ar ju ratt logiskt att man ska kunna se hastigheten. Dem pa bilprovningen menade att E regg inte kraver instrumentering. Och i mitt och andras reggbevis jag sett star det just Dispans for instrumentering i tillagsbladet. Andra saker som bromsljus, tuta och indikatorlampor namns inte i listan pa dispanser.
Du har inte resten av texten? star det nagot om belysningen eller CE godkannande dar gallande tavlingsutrustade cyklar?
I den texten gallande LV reggade cyklars instrumentering star just de grejorna jag namnde om belysning (driven av det egna batteriet pa hojen eller generatorn) samt CE markningen for vissa arsmodeller. Hojar med utfardat COC maste dessutom ha original instrument monterat men det ar daremot nagot som bilprovningen inte har en aning om. Och har man fatt ut ett aterstallningsintyg fran verkstad i samband med COC sa involverar det ju instrumenteringen ocksa.

EDIT: sag nu ang 2005... alla hojar jag refererar till ar aldre an sa.

* 3.1.2 Registrerade motorcyklar ska vara utrustade i enlighet med gällande svenska
trafikförfattningar. Enligt VVFS 2003:23, 28 kap. med ändringar och tillägg enligt
VVFS 2004:169 och VVFS 2005:99, gäller särskilda krav för tvåhjuliga motorcyklar som
utrustats för tävlingsändamål. Enligt 1§ är enduromotorcykel ett fordon som ändrats och
utrustats för tävlingsändamål som är upptaget i av SVEMO upprättad förteckning över
tävlingsmotorcyklar och som genom särskilt beslut godkänts av Vägverket. Enligt 2§ skall
tvåhjulig enduromotorcykel som utrustats för tävlingsändamål i stället för kraven i 4-24 kap.
vid registreringsbesiktning uppfylla de krav som ställs enligt 28 kap.
Kortfattat innebär detta att:
- Indentifieringsmärkning (ramnummer) ska finnas,
- Bränsletank ska vara utförd i metall eller plast,
- Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar,
- Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma regler som
enligt NT.
- Väl fungerande bromsar på fram och bakhjul ska finnas,
- Stöldskydd behövs inte,
- Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska finnas,
- Körriktningsvisare behövs inte,
- Stopplykta inte behöver tändas när framhjulsbroms används,
- Kontrollampa för helljus behövs inte.
- Backspeglar behövs inte,
- Ljudsignalanordning ska finnas,
- Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas,
- Instrument som visar hastigheten ska finnas.
- Undantag medges från avgasreningskrav
Enligt 3§ är motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter på väg endast framföras av
förare med giltig tävlingslicens utfärdad av SVEMO och brukas på väg endast i direkt
samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i SVEMO.

De ja markerat med rött söker du här http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_sida10.asp

Här finns enduro kalendern http://www.svemo.se/g_view.php?did=12&p=107, det är den som hänvisar till de rödmarkerade alltså är texten saxad därifrån

så med hjälp av detta finner man allt man behöver för att E-regga

BTW: backspegel behövs ej

Last edited:
Mycket riktigt. Tidigare behövde man inte ha hastighetsmätare på en enduromotorcykel.

Klippt från tidigare text:
- Indentifieringsmärkning (ramnummer) ska finnas,
- Bränsletank ska vara utförd i metall eller plast,
- Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar,
- Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma regler som
enligt NT.
- Väl fungerande bromsar på fram och bakhjul ska finnas,
- Stöldskydd behövs inte,
- Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska finnas,
- Körriktningsvisare behövs inte,
- Stopplykta inte behöver tändas när framhjulsbroms används,
- Kontrollampa för helljus behövs inte.
- Backspeglar behövs inte,
- Ljudsignalanordning ska finnas,
- Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas,
- Instrument som visar hastigheten ska finnas.
- Undantag medges från avgasreningskrav

Det står inget om reflex bak och inte heller att mätaren ska ha belysning? Det är ganska konstigt att man fortfarande bara behöver koppla bromsljuset till bakbromsen :confused:

/Roger

Roger_SWE skrev:
2585171 Det står inget om reflex bak och inte heller att mätaren ska ha belysning? Det är ganska konstigt att man fortfarande bara behöver koppla bromsljuset till bakbromsen :confused:

/Roger

Har tid för besiktning den 6 december av min KXF för just e-reg.
Har kollat med besiktningen ang. reflex och det ska den vara utrustad med. Likaså plåtbelysning.
Hastighetsmätaren behöver (vad jag forskat fram hittills) inte ha belysning när det gäller e-reg.
Bromslampa bara på bakbromsen.
Köp en till det hydrauliska systemet, funkar klockrent. 210:-:tummenupp

Smedis skrev:
2586049 Har tid för besiktning den 6 december av min KXF för just e-reg.
Har kollat med besiktningen ang. reflex och det ska den vara utrustad med. Likaså plåtbelysning.
Hastighetsmätaren behöver (vad jag forskat fram hittills) inte ha belysning när det gäller e-reg.
Bromslampa bara på bakbromsen.
Köp en till det hydrauliska systemet, funkar klockrent. 210:-:tummenupp
Tack!

Då räcker det med en billig cykeldator :tummenupp
Ja, en bromskontakt till hydralsystemet har jag redan liggande. :-)

/Roger

Smedis skrev:
2586049

4
Hastighetsmätare

Beror ju på hur man tolkar det, den ska vara avläsbar under färd. Är det mörkt under färden kan man ju inte läsa av den om den inte är belyst :fakta

Jag byggde en belysning med hjälp av en plåtbit, lamphållare & en 5w lampa sen gjorde ja en "skärm" utav eltejp så att man inte kunde bli bländad av den

Det blev iaf tummen upp på bilprovningen o han sa typ såhär:
"hastighetsmätar belysningen har du inte heller glömt ser jag :D ""

MANGAN skrev:
Beror ju på hur man tolkar det, den ska vara avläsbar under färd. Är det mörkt under färden kan man ju inte läsa av den om den inte är belyst :fakta

Jag byggde en belysning med hjälp av en plåtbit, lamphållare & en 5w lampa sen gjorde ja en "skärm" utav eltejp så att man inte kunde bli bländad av den

Det blev iaf tummen upp på bilprovningen o han sa typ såhär:
"hastighetsmätar belysningen har du inte heller glömt ser jag :D ""

Kanske ska bygga ihop en lysanordning också för säkerhets skull.

Om man ska tolka enligt paragrafryttare kan man konstatera att vid lerigt väglag med förare framför behövs nog nån form av spolanordning för att få bort lera från mätaren också.
Annars kan den inte läsas vid färd.
Och motljusskydd så den inte blänker i vissa lägen.:rolleyes:

MANGAN skrev:
2588293 28 kap. Särskilda krav för tvåhjuliga motorcyklar

4
Hastighetsmätare

På mitt reggbevis till Suzukin står det:

Dispens: B13C Körriktningsvisare
Dispens: F37B Hastighetsmätare

Utfärdat 2005-12

:va

Jösse skrev:
2588644 På mitt reggbevis till Suzukin står det:

Dispens: B13C Körriktningsvisare
Dispens: F37B Hastighetsmätare

Utfärdat 2005-12

:va

Ja då har du ju dispens på att inte ha det ...antar att din cyckel är reg besiktigad för E-reg innan datum 1/1 05 då var ju det inget krav

rätta mej om jag har fel

EDIT: sen spelar det ju ingen roll när Regbeviset är utfärdat

Mvh
Mangan

Ni Smedis eller Mangan eller någon annan, vad hade ni för något baklyse som har tillgång så man får skyltbelysning?

Oftas är väl lampglaset vitt på undersidan.

Jag har själv letat runt på nätet efter baklampor men hitter ingen?

Har tittat på EMX "DRC"ANATO"ED Rear Fender 395:-
och KTM's NUMBER PLATE CARRIER SHORT 04 med tillb. för ca. 250:-

men dessa har inget skyltlyse vad man ser iallafall.

För det blir väl böter om man inte har skyltbelsyning? och att besiktningen kräver detta.

Har skaffat intyg nu iallafall.

Ni Smedis eller Mangan eller någon annan, vad hade ni för något baklyse som har tillgång så man får skyltbelysning?

För det blir väl böter om man inte har skyltbelsyning? och att besiktningen kräver detta.

Köpte denna skärm till besiktningen. Hittade den hos Lelles för nån hundring. Den är skitful och fladdrig och är ersatt med en smidigare icke godkänd som dessutom har liten nummerplåt. Den smidiga sitter på hojbilden.

Bifogat

• baklyset.jpg
    baklyset.jpg
    140.6 KB · Visningar: 195
  • skärm.JPG
    skärm.JPG
    5.5 KB · Visningar: 92
Köpte denna skärm till besiktningen. Hittade den hos Lelles för nån hundring. Den är skitful och fladdrig och är ersatt med en smidigare icke godkänd som dessutom har liten nummerplåt. Den smidiga sitter på hojbilden.

Nä den var ju inte den vackraste men hade sin funktion

Var är det för modell på lampa som du har nu?

man kan sätta dit en liten lampa av villket slag som hälst till det ändamålet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey