philsson skrev:
2584688 Det ar ju ratt logiskt att man ska kunna se hastigheten. Dem pa bilprovningen menade att E regg inte kraver instrumentering. Och i mitt och andras reggbevis jag sett star det just Dispans for instrumentering i tillagsbladet. Andra saker som bromsljus, tuta och indikatorlampor namns inte i listan pa dispanser.
Du har inte resten av texten? star det nagot om belysningen eller CE godkannande dar gallande tavlingsutrustade cyklar?
I den texten gallande LV reggade cyklars instrumentering star just de grejorna jag namnde om belysning (driven av det egna batteriet pa hojen eller generatorn) samt CE markningen for vissa arsmodeller. Hojar med utfardat COC maste dessutom ha original instrument monterat men det ar daremot nagot som bilprovningen inte har en aning om. Och har man fatt ut ett aterstallningsintyg fran verkstad i samband med COC sa involverar det ju instrumenteringen ocksa.
EDIT: sag nu ang 2005... alla hojar jag refererar till ar aldre an sa.
* 3.1.2 Registrerade motorcyklar ska vara utrustade i enlighet med gällande svenska
trafikförfattningar. Enligt
VVFS 2003:23, 28 kap. med ändringar och tillägg enligt
VVFS 2004:169 och
VVFS 2005:99, gäller särskilda krav för tvåhjuliga motorcyklar som
utrustats för tävlingsändamål. Enligt 1§ är enduromotorcykel ett fordon som ändrats och
utrustats för tävlingsändamål som är upptaget i av SVEMO upprättad förteckning över
tävlingsmotorcyklar och som genom särskilt beslut godkänts av Vägverket. Enligt 2§ skall
tvåhjulig enduromotorcykel som utrustats för tävlingsändamål i stället för kraven i 4-24 kap.
vid registreringsbesiktning uppfylla de krav som ställs enligt 28 kap.
Kortfattat innebär detta att:
- Indentifieringsmärkning (ramnummer) ska finnas,
- Bränsletank ska vara utförd i metall eller plast,
- Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar,
- Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma regler som
enligt NT.
- Väl fungerande bromsar på fram och bakhjul ska finnas,
- Stöldskydd behövs inte,
- Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska finnas,
- Körriktningsvisare behövs inte,
- Stopplykta inte behöver tändas när framhjulsbroms används,
- Kontrollampa för helljus behövs inte.
- Backspeglar behövs inte,
- Ljudsignalanordning ska finnas,
- Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas,
- Instrument som visar hastigheten ska finnas.
- Undantag medges från avgasreningskrav
Enligt 3§ är motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter på väg endast framföras av
förare med giltig tävlingslicens utfärdad av SVEMO och brukas på väg endast i direkt
samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i SVEMO.
De ja markerat med rött söker du här
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_sida10.asp
Här finns enduro kalendern
http://www.svemo.se/g_view.php?did=12&p=107, det är den som hänvisar till de rödmarkerade alltså är texten saxad därifrån
så med hjälp av detta finner man allt man behöver för att E-regga
BTW: backspegel behövs ej