rs avgasport, en gång för alla..

2FAST4U2

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia rs 125 -99 (återupphittad på polisstationen), yamaha yz 250cc, minimoto 49cc
Hej!

Jag var iväg och köpte en avgasport och allt som behövs för att det ska fungera för 2 dagar sen. Igår när det skulle monteras så fick jag ingen ordning på skiten. Solenoiden orkade liksom inte dra ut avgasporten när den skulle det, den gav upp efter ca 1 s varje gång. Jag smörjde allting och gjorde rent "kniven" eller vad den kallas.

Idag så har jag provat att montera på olika ställen för att få sån liten böjning på vajern som möjligt. Till en början så hjälpte inte detta heller, men jag testade att stänga av lamporna och vips så funkade det finfint på friläget. Dock fungerade det kanske inte så bra som jag hoppades på, den vill nästan "storkna" ibland.

Jag antar att felet finns någonstas i elen. Batteriet ligger på 12,6 volt när den är avstängd och kommer upp i ca 13,7 volt beroende på gaspådrag när den är igång.

Jag har provkört en hel del nu men det vill inte fungera när den ska öppna vid 8000 rpm. Slirar jag med kopplingen och gasar fullt kan det gå ibland men annars stannar varvmätarn på nästan 8000 rpm. Självklart har jag provat med en massa olika inställningar på vajern (hur spänd den ska vara) men det vill inte fungera!

När jag står på friläge och varvar så fungerar den som den ska just nu men alltså inte när jag kör. Helkonstigt tycker jag. Kan det var cdi-boxen som får dålig stömtillförsel när solenoiden behöver ström eller vad är det för fel?

Kom med förslag på lösningar! / Simon
 
Last edited:
Finns det någon god människa som skulle kunna tänka sig att kolla sin vilospänning på sin rs med fungerande avgasport? Vore schysst! Sätt alltså inte på hojen innan checken!
 
Det är lite skumt med mitt elsystem också ju mer man belastar med lampor och tuta osv så sjunker varvtalet på tomgången... men inte så att den dör.. Själv har jag ett helt nytt batteri...

Anågened soleiden... Hade du inte en sån orginal? Har du en ducati box..?
 
Hehe tack för svaret.. kändes lite mobbat att snacka för sig själv.
Självklart har jag en ducati-box:P Jag satte nyss mitt batteri på laddning och under tiden så hittade jag en workshop manual på datorn:D Där hittade jag att det finns en "strypning" på styrboxen (ducati-boxen) som gör att den måste varvas till 8000-8100 rpm eller 8300-8400 varv för att öppnas beroende på vilken verision man har. Klipper man av en viss kabel så ska porten öppnas redan vid 7800 rpm enligt vorkshop manualen. Återkommer med svar om det funkar.
 
Hehe tack för svaret.. kändes lite mobbat att snacka för sig själv.
Självklart har jag en ducati-box:P Jag satte nyss mitt batteri på laddning och under tiden så hittade jag en workshop manual på datorn:D Där hittade jag att det finns en "strypning" på styrboxen (ducati-boxen) som gör att den måste varvas till 8000-8100 rpm eller 8300-8400 varv för att öppnas beroende på vilken verision man har. Klipper man av en viss kabel så ska porten öppnas redan vid 7800 rpm enligt vorkshop manualen. Återkommer med svar om det funkar.

Står det vilken kabel du ska klippa?
 
Ja det gör det såklart:P Men jag tror jag väntar med att berätta vilken tills jag vet om det fungerar eller inte. Annars kommer folk att klaga på mig om skiten går sönder:tummenupp
 
Jag kommer inte ihåg vilken sida det var jag laddade ner ifrån, men jag kommer ihåg att jag gjorde en google-sökning och hittade en som var gratis (den fulla verisionen). Jajaja, jag har både ducati-boxen och cdi-boxen.
 
Hehe tack för svaret.. kändes lite mobbat att snacka för sig själv.
Självklart har jag en ducati-box:P Jag satte nyss mitt batteri på laddning och under tiden så hittade jag en workshop manual på datorn:D Där hittade jag att det finns en "strypning" på styrboxen (ducati-boxen) som gör att den måste varvas till 8000-8100 rpm eller 8300-8400 varv för att öppnas beroende på vilken verision man har. Klipper man av en viss kabel så ska porten öppnas redan vid 7800 rpm enligt vorkshop manualen. Återkommer med svar om det funkar.



du behöver inte klippa av sladden, du ska bara koppla ur sladden som sitter under din tank... iaf på min gör den det. jag skulle koppla ur min sladd under tanken.. den som åker med tanken nr du öppnar den så e det på min model och det är en 06'a.
 
du behöver inte klippa av sladden, du ska bara koppla ur sladden som sitter under din tank... iaf på min gör den det. jag skulle koppla ur min sladd under tanken.. den som åker med tanken nr du öppnar den så e det på min model och det är en 06'a.

Men vi snackar om Ducati boxen som sitter typ vid baklycktan...

Ser ut så hära...

dsc00208ie3.jpg


Och om jag tror rätt så är det sladden mellan den röda och den gråa man ska klippa för att få avgasporten att öpna vid 7,800 varv om man får mer effekt vet jag inte
 
Last edited:
nu har jag testat och klippa av kabeln och det blev ingen skillnad.. mätte för säkerhets skulle när avgasporten öppnade både innan och efter. Båda för klippt kabel och efter så öppnade den vid 8100 rpm ganska exakt:huvet
 
Vid vilka varvtal öppnar era portar? Går era portar lätt eller får dem kämpa? Någon som har testat att köra med porten "strypt", alltså kört med hojen utan att sladden till avgasporten är inkopplad: i så fall hur mycket varvade den som mest vid drift (inte på friläge).
 
Vid vilka varvtal öppnar era portar? Går era portar lätt eller får dem kämpa? Någon som har testat att köra med porten "strypt", alltså kört med hojen utan att sladden till avgasporten är inkopplad: i så fall hur mycket varvade den som mest vid drift (inte på friläge).

Min öppnar vid 8200rpm. När min öppnad elite för lite så varvare skiten aldrig ur riktigt, maxade 130-140 då, men mycket vilja, men nu så varvar den för fullt, har inte vågat testa fullt än eftersom jag kör in lager. Porten gör stor skillnad, och då öppnade min bara lite fel, är den urkopplad vill jag inte ens veta hur den kommer att gå.
 
HUr känner man när porten öppnar?

Jag har en effektsvacka på 7.000 varv eller vet inte om det är en effektsvacka men den stannar upp lite dära och sedan så sätter den fart igen...
Men vet inte vad det är för grej dära tror det är blindtarmen jag har på mitt rör men kan det var nåt annat typ att hojen är för kall eller nåt?
 
Jag måste veta hur mycket den varvar när den är urkopplad också.. annars kommer jag aldrig kunna lösa den här skiten:confused:
 
Finns det något ställe för kolven på solenoiden där den är som effektivast? Man kan ju ställa in den så att vajern har samma sbändhet men att kolven i solenoiden har olika lägen. svårt att förklara men någon kanske fattar vad jag menar.

Det kanske är dags att skrota skiten?
 
HUr känner man när porten öppnar?

Jag har en effektsvacka på 7.000 varv eller vet inte om det är en effektsvacka men den stannar upp lite dära och sedan så sätter den fart igen...
Men vet inte vad det är för grej dära tror det är blindtarmen jag har på mitt rör men kan det var nåt annat typ att hojen är för kall eller nåt?


Du komemr att känna när den öppnar, kring 8200rpm, skiljer lite till och från. Jag tycker att de påminner lite om att skjuta iväg en raket. :rolleyes:
När du väl tagit körkort kommer du så gått som aldrig att "köra" under 8000rpm så de är nog ingen fara.
 
Du komemr att känna när den öppnar, kring 8200rpm, skiljer lite till och från. Jag tycker att de påminner lite om att skjuta iväg en raket. :rolleyes:
När du väl tagit körkort kommer du så gått som aldrig att "köra" under 8000rpm så de är nog ingen fara.

Jo men det är lite irriterande att den bara saktar ner där men ska kapa blindtarmen iaf efter besiktningen
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top