Vad är det för likhet mellan en Ford Transit och en AIDS-patient

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jo, båda dör i förtid (Gammalt bilhandlarordspråk) :(

TROTS DETTA står det nu en 89:a 130 Transit på gården. Konstigt kan man tycka när man har en bilhandlarkompis som avråder å det bestämdaste. Dessutom förevisar den ene efter den andre sina feta strajpade snyggelackade alu-fälgsförsedda limousiner å då blir man ju lite sådär; "Är det så det ska vara?"
Och så minns man sommarens turer i Jorpes Transit!!! Hur det hela tiden fanns ett stort mått av spänning i luften: "SKA VI KOMMA FRAM?" Precis samma känsla som man har när man dyker ner i en krök lite snabbare än varvet innan, "Ska det hålla?".
Å det är väl därför vi är där allihopa, för att få oss en dos spänning, för att öppna ögonen och skärpa sinnena? Så plötsligt framstod en gammal sur-Transit som ett lysande val: Ännu mer spänning per racehelg!
När sedan säljaren Malik intygade att "Den fonkar kaaanooon" så var det ju bara att slå till. Hade jag vetat hur man får ner bilder till under 140 kb så hade ni kunnat få se skönheten. (Hur gör man) Klassiskt Transit-ljusblå!!

Å nu kommer det viktigaste. När ni försäkrar era lätta lastbilar så ring Trygg-Hansa. Mindre än halva premien jämfört med Länsförsäkringar! 950 kr per år.
Helt OK.

Nu ska jag ur och byta stift! Malik sa att det kunde behövas. :yoparty
 
usch vad du påminner mig om min skåpa ute på parkeringen, med skuren motor...
har köpt en volvo motor som ska i, nånn som har tips på de motorfästen som måste tillverkas? mm...
 
"Går inte att bli av med" är en alternativ lösning på gåtan. Fast inte patient då utan bara AIDS:et
 
Är delägare i en (gul) Ford Transit 130 från 1989. :död Enligt en Ford-mek så är 1989 års modell den sämsta transiten som byggts. Den har bl a en ytterst tveksam insprutning, året efter blev den bättre, året innan hade den förgasare.

Sen vi köpte vår gula transit har vi:
1. Bytt motor, den gamla sprack :4skrika !
2. Bytt bensinpump 3 gånger, går alltid sönder i kritiska lägen, typ dagen före man ska åka på tävling. :gnissla
3. Haft 1 bakaxelhaveri.
4. Haft ett kardanaxelhaveri (är iofs relaterat till punkt 3)
5. Kopplingen beter sig underligt, mycket spännande vid rödljus, numera har vi lärt oss att alltid lägga ur växeln... :D
6. Insprutningen verkar inte vara på samma planet som resten av bussen vilket ger intressanta rök och lukt-fenomen. :brinnerup

Som 250 racer förare lade jag ner mer tid på att få bussen att kämpa sig framåt än att få hojen att gå bra (den gick som en klocka). :tummenupp

Det är bara att gratulera till köpet! :lol :D :tummenupp :rofl
 
Transiter är inga under av kvalitet och funktion men sen är ju bussarna den stora anledningen till att idiotförklara RR-förare. Vi står och varmkör våra hojar i tid o otid, servar lyssnar och fjäskar med tvåhjulingen på en skrattretande nivå..... flickvänner får mindre uppmärsamhet!

Sen kommer vi till bussen
Kör tills det rasar!
Kör så att det rasar!
Om det inte rasar i år så kan det gå ett år till!

I somras blev det sed att fråga Nesse hur många växlar han hade på bussen den här helgen.
Min Dodge lossna växellådan på, men det gick och köra 35 mil hem med paketet hängande i motorkuddar och kardan. Byta bussning och ett par veckor senar så kunde jag inte förtränga vibrationerna längre och var tvungen att byta kardanknutar.

Och alla dessa ekonomirejsbussar... (Jag såg när Jorpes blev stående men då höll jag själv på att fundera på vilket spännband jag skulle surra fast växellådan med :))
En Transit behöver kärlek - blir någon förvånad att en tveksam tvålitersmotor i en enorm kaross med torpedplåten som enda farthållare tar stryk??

Byt olja/filter/filter/stift inför varje säsong(håll även koll på fördelarlock/rotor), ställ ventilerna(skruvjustering), byt kylarvätska tils den inte är skitig längre, skölj ren kylaren och kör inte fortare än vad som är lagligt! Vad i dimensioneringen av en Transit talar för att den är byggd för att marcha 130??

Gamla Fordar ska lukta olja - det är sällan värt jobbet att byta ventiltätningar såvida man inte lyfter av toppen och ger den en riktigt omgång kärlek. Fordarna har väldigt billiga delar och det glömmer man gärna, men en topprenovering är inte ett oöverkomligt alternativ samtidigt som jag, uppvuxen med Fords tvålitersfyror som jag är, aldrig skulle varna för något annat än toppen på dessa motorer.

Och byt kamrem. En kväll i garaget och under hundralappen för remmen. Att inte byta den är DUMT!
 
Last edited:
Ford måste vara världens sämsta bil, alla kategorier. Att man fortfarande kan lura på folk dessa bilar, efter alla dessa år, är en gåta.

Ingen Ford på vår gård. :fakta :mattias
 
valmers skrev:
Ford måste vara världens sämsta bil, alla kategorier. Att man fortfarande kan lura på folk dessa bilar, efter alla dessa år, är en gåta.

Ingen Ford på vår gård. :fakta :mattias


Att detta sägs i en värld där det byggs franska bilar är att betrakta som anmärkningsvärt. Förklaringen torde ligga i lokala misstron gentemot det statliga monopolet på vissa drycker. Vet man inte vad som är i dunken är det bättre att betala ett par hundringar för en hela Renat.

Att dricka ur fel dunk kan man bli både blind o dum av...
 
chrille, du har kontakter på transit, leta volvo konverterings info e du snäll
 
Chrille skrev:
Att detta sägs i en värld där det byggs franska bilar är att betrakta som anmärkningsvärt. Förklaringen torde ligga i lokala misstron gentemot det statliga monopolet på vissa drycker. Vet man inte vad som är i dunken är det bättre att betala ett par hundringar för en hela Renat.

Att dricka ur fel dunk kan man bli både blind o dum av...
Frankrike har ryckt upp sig otroligt. Ford däremot, ja, vad ska man säga? Har en fordoman här på jobbet, som man försökt banka lite vett i, utan framgång. Han införskaffade en Escort (sista varianten) när den var ett år gammal ("nu är kvaliteten mycket bättre, jag lovar" :rolleyes: ). Okej, in i bilen, sätta sig i en stol som verkade vara från en 140 från -67, igen med dörren *BLEONGGG*. Ljudet påminde om ljudet från soprumsdörren. Plasten inne i bilen måste ha varit återanvänd från Mazda 323 -75. Tre år senare låter bilen som en diesel, och oljedimman är kompakt. Behöver jag tillägga att fordomanen fortfarande är fordoman?
 
R2 skrev:
chrille, du har kontakter på transit, leta volvo konverterings info e du snäll


Jag går helt bet. Har ändå funderat på det sen du pratade på det.

Skulle jag varit dig och spikat att volvomotorn skulle användas så hade jag bytat både växellåda motor(efter att ha kollat utväxling lite) och sen hade jag tagit fram svets och vinkelslip och snickrat jäääääävlar . Fordmotorn är liten jämfört med en B23 tror jag och det får nog justeras ordentligt.

Sen går det inte att besiktiga annat än som ombyggt fordon om jag kommer ihåg rätt.......

I slutänden är en fordmotor att föredra. Du kan få en av mig - villkor den sitter i en bil och jag vill inte ha något kvar. Motorn går bra och kan provköras. DET är mitt bästa tips på till dig:)
 
ok, ska tänka på det, volvo motor finns redan med låda till, det är en b21 och lådan har elektronisk överväxel.
vadå skulle det inte kosta nått?
 
R2 skrev:
ok, ska tänka på det, volvo motor finns redan med låda till, det är en b21 och lådan har elektronisk överväxel.
vadå skulle det inte kosta nått?

Avställd Sierra med röten kaross. Jäkligt pigg o trevlig maskin för att vara Sierra.

Sälj volvogrejerna du har och använd pengarna till att komma upp o hämta sierran.

Villkor:
-du tar hela bilen och vi skriver över den så jag aldrig behöver höra talas om den igen (Jessicas gamla bil )
-bagagene är full i fälgar och skitdäck. Dom följer med.

Om du kör den hem ooreggad eller på en trailer kvittar mig lika. Its you driverslicence :)


Avgssystemet är bara ett par månader så är du slipad så kränger du det för ett par hundringar. Har du tur så är det samma koppling på transiten som på Sierran och då har du ett nytt lamellpaket också.

EDIT/ Sierran är en -88/-89. En slipad kille litar inte på mig utan kollar så att det är samma motor. Jag är nästan hundra, men nästan ger anledning att kolla upp det hela.
EDIT/ Om någon annan TransitNisse ser det här och lockas så har Petter ett par dagars förtur, men biljäveln ska skrotas.
 
Last edited:
Råkar faktiskt vara delägare i en Transit jag oxå... Jag och Jiwe inhandlade en i helgen.
 
Oro skrev:
Är delägare i en (gul) Ford Transit 130 från 1989. :död Enligt en Ford-mek så är 1989 års modell den sämsta transiten som byggts. Den har bl a en ytterst tveksam insprutning, året efter blev den bättre, året innan hade den förgasare.


Som 250 racer förare lade jag ner mer tid på att få bussen att kämpa sig framåt än att få hojen att gå bra (den gick som en klocka). :tummenupp

Det är bara att gratulera till köpet! :lol :D :tummenupp :rofl


Tackar för gratulationerna!

Vaddå Insprutning??
Sprang ut och kollade 89:an och på min sitter det en oljig go förgasare... Skönt.. tror jag..

Min kompis bilhandlar'n sa att bakaxlar tjuter och kamaxlarna går ner sig pga vanvård (Inga oljebyten) "Men om det inte knackar i ventilerna eller tjuter i bakaxeln så kanske det är i ordning och då går den väl ett slag till... kanske... :5sure
Å säljaren Malik sa ju att "Ten kår kaaanooon va". Så vaddå? Å "nybes" dessutom!
:banana
 
Chrille skrev:
Byt olja/filter/filter/stift inför varje säsong(håll även koll på fördelarlock/rotor), ställ ventilerna(skruvjustering), byt kylarvätska tils den inte är skitig längre, skölj ren kylaren och kör inte fortare än vad som är lagligt! Vad i dimensioneringen av en Transit talar för att den är byggd för att marcha 130??

Och byt kamrem. En kväll i garaget och under hundralappen för remmen. Att inte byta den är DUMT!

Andras dyrköpta lärdomar suger jag åt mig som en vettexduk.... :bow
 
magnus_moss skrev:
Andras dyrköpta lärdomar suger jag åt mig som en vettexduk.... :bow

Har du tid så kolla ventilspelet ÄVEN om den inte knackar. Det kan va nån skojare som ställt den tajt... Räkna med att justera ventilerna en gång per säsong även om det inte slamrar - då håller sig grejerna. Bladmått och ventilkåpspackning är vad som behövs.

Är nästan hundra på att motorn är densamma som i granador o sierror och då kan man köra av kamremmen utan ventilras. (har bytat kamrem på en parkering i Norge en gång. Kamrem = registerrem på norska)

Service e billigt. En fyra olja, luftfilter o oljefilter på Micro/Biltema är inte så dyrt att man behöver skippa det. De dåliga kammarna på Ford var ett problem fram till 86-87 så du ska nog klara dig från chockladkamaxlarna. Likaså de värdelösa växellådorna som också förekom vid den här tiden som ett resultat av ett samarbete mellan Ford och Mazda.

Vanligt problem på Ford(alla modeller jag kommit i kontakt med) är temperaturen. Ligger inte tempen där den ska(ofta för låg) så ta reda på varför. Temostat är, som allt annat till Ford, billigt. Dock är även tempmätarna billiga så man får vara lite listig om det ena inte stämmer med det andra.

Laddar den inte trots att laddlampan inte lyser? Sätt en extra jord från generatorn direkt i jorden på batteriet. Ett lömskt, klassiskt Fordfel, som du enbart upptäcker på två sätt - antingen kollar du ,vid minsta tveksamhet, med en voltmeter så att bilen laddar eller så blir du stående med batteritorsk.
 
Last edited:
Chrille skrev:
Har du tid så kolla ventilspelet ÄVEN om den inte knackar. Det kan va nån skojare som ställt den tajt... Räkna med att justera ventilerna en gång per säsong även om det inte slamrar - då håller sig grejerna. Bladmått och ventilkåpspackning är vad som behövs.

Är nästan hundra på att motorn är densamma som i granador o sierror och då kan man köra av kamremmen utan ventilras. (har bytat kamrem på en parkering i Norge en gång. Kamrem = registerrem på norska)

Service e billigt. En fyra olja, luftfilter o oljefilter på Micro/Biltema är inte så dyrt att man behöver skippa det. De dåliga kammarna på Ford var ett problem fram till 86-87 så du ska nog klara dig från chockladkamaxlarna. Likaså de värdelösa växellådorna som också förekom vid den här tiden som ett resultat av ett samarbete mellan Ford och Mazda.

Vanligt problem på Ford(alla modeller jag kommit i kontakt med) är temperaturen. Ligger inte tempen där den ska(ofta för låg) så ta reda på varför. Temostat är, som allt annat till Ford, billigt. Dock är även tempmätarna billiga så man får vara lite listig om det ena inte stämmer med det andra.

Laddar den inte trots att laddlampan inte lyser? Sätt en extra jord från generatorn direkt i jorden på batteriet. Ett lömskt, klassiskt Fordfel, som du enbart upptäcker på två sätt - antingen kollar du ,vid minsta tveksamhet, med en voltmeter så att bilen laddar eller så blir du stående med batteritorsk.
Hur i helsefyr orkar ni? Det finns ju bra bilar!
 
valmers skrev:
Hur i helsefyr orkar ni? Det finns ju bra bilar!

Alla bilar med 15 år på nacken behöver kärlek. Parallellen mot fruntimmer är uppenbar - det räcker inte med bara kärlek, det måste vara rätt sorts kärlek.

Giltigt motargument är - Vilken bil från samma tid är bättre??
 
stavgren skrev:
renault traffic :rolleyes:

:rofl

Jo extra impad vart jag av garagegrannen som berätta om hur växellådan på hans Traffic totalskar.... "-Det kändes ffan som om jag skulle slå runt framlänges"

gammal skit är gammal skit.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top