däcksslitage/vad har ni för däck?

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
Själv har jag Pirelli Corsa MTR02 som gick 550 mil förra året och är nu nästan helt utslitna... Är det normalt för dessa däck? Är ju ganska mkt nybörjare så jag har inte vidare koll på detta.

Tyckte mig märka onormalt stort slitage på motorväg. Körde t.ex. c:a 15 mil motorväg (jkpg -> gbg) och kunde med blotta ögat se ganska grovt slitage efter den vändan i storleksordningen en halv millimeter... Däcken är klassade för 180 nåt tror jag iaf så det borde ju inte vara något problem, eller?

Tacksam för tips inför säsongen då jag kommer behöva byta däck nån gång till sommaren för modligen....

-edit- Pirelli Dragon MTR02 hette de ju... men det verkar som om de flesta insåg mitt misttag.... :rodnar

Last edited:
Coola Ola skrev:
Själv har jag Pirelli Corsa MTR02 som gick 550 mil förra året och är nu nästan helt utslitna... Är det normalt för dessa däck? Är ju ganska mkt nybörjare så jag har inte vidare koll på detta.

Tyckte mig märka onormalt stort slitage på motorväg. Körde t.ex. c:a 15 mil motorväg (jkpg -> gbg) och kunde med blotta ögat se ganska grovt slitage efter den vändan i storleksordningen en halv millimeter... Däcken är klassade för 180 nåt tror jag iaf så det borde ju inte vara något problem, eller?

Tacksam för tips inför säsongen då jag kommer behöva byta däck nån gång till sommaren för modligen....
Mina MT60RS Corsa eller vad de heter höll ungefär 450 mil mindre än dina.... Bara så du vet... ;)

Jag har provat 4 olika däck, får väl dela med mig av mina erfarenheter. :)

1. Michelin Macadam, däck med lite väl rund profil, hårt som en puck och håller säkert 1000 mil om man inte sladdar o böörnar jämt, greppet var ingen höjdare.
Körde iofs detta däck på gamla hojen, en TT600R och det är väl inte direkt raw power i den spisen men däcket håller nog bra med roligare hojar oxå.

2. Pirelli Dragon evo3 (osäker på beteckningen)... Bra profil och väldigt mjukt, greppade bra som fan men det va slut efter 150-200 mil (Med XR:en).

3. Bridgestone battlax bt010 (eller va det 012 :va ), sämsta skitdäcket jag provat, släppte oväntat i hårda kurvor och höll i ca: 500mil

4. Pirelli GTS nånting (har iaf nåt halvmåneformat mönster som möts mot mitten) Har det här däcket nu och det är i klass med däck #2 men det verkar vara mycket slitstarkare, har väl lagt ca: 2-300 mil utan mycket slitage.

Last edited:
Michelin Pilot Sport har jag. Efter ca 300 mil var det helt utslitet (bak). Mestadels gatåkning men ett par vändor på bana. Fram ser det ut att hålla max 50 mil till...

Har funderat lite på om man inte skulle köpa ett däck med sämre grepp, så att man kan sladda mera... :hihi

Lite "gruskänsla" fast på asfalt... :hihi

Jag vet... :kocko :rolleyes:

hade metzler sportex M1 på min ktm640 förra året...
efter 450 mil var det bara å byta (bak).... ca 100 ggr till Rosenhill fram å tebax.

hyffsat prisvärt däck, som säger till lagom innan det släpper helt...

men har man dubbade endurodäck så kör du ca 12 mil....
här är det sekunden innan årets första highside för mig :yoparty

Bifogat

• epa-7.jpg
    epa-7.jpg
    46.5 KB · Visningar: 215
Monobike skrev:
Jag har provat 4 olika däck, får väl dela med mig av mina erfarenheter. :)

1. Michelin Macadam, däck med lite väl rund profil, hårt som en puck och håller säkert 1000 mil om man inte sladdar o böörnar jämt, greppet var ingen höjdare.
Körde iofs detta däck på gamla hojen, en TT600R och det är väl inte direkt raw power i den spisen men däcket håller nog bra med roligare hojar oxå.

2. Pirelli Dragon evo3 (osäker på beteckningen)... Bra profil och väldigt mjukt, greppade bra som fan men det va slut efter 150-200 mil (Med XR:en).

3. Bridgestone battlax bt010 (eller va det 012 :va ), sämsta skitdäcket jag provat, släppte oväntat i hårda kurvor och höll i ca: 500mil

4. Pirelli GTS nånting (har iaf nåt halvmåneformat mönster som möts mot mitten) Har det här däcket nu och det är i klass med däck #2 men det verkar vara mycket slitstarkare, har väl lagt ca: 2-300 mil utan mycket slitage.

det där jäva battlax däcket är ju skitfarligt.. hade det på min vfr vtec, när det regnade ute var det som att köra på blåis, ruggit dåligt fäste i kurvorna åxå .. fy fan.. aldrig mer :gnissla

min pirello dragon har ju hållt 600 mil och forfarande säkert 200till! , nåja.. har inte hållt på göra lakritsremsor så mycket som ni säkert har :7peta :hihi
vill dock byta så nu jäklar skall dom ta slut. hur är det med pirello diablo?

DwD, jag har Pirelli Diablo. Tyvärr kan jag inte säga hur de är att köra med. Men de är fina att titta på... :hihi
(Ligger på mitt vardagsrums golv...)

Förövrigt, så har jag 160 bak. :)

PutteLiten skrev:
DwD, jag har Pirelli Diablo. Tyvärr kan jag inte säga hur de är att köra med. Men de är fina att titta på... :hihi
(Ligger på mitt vardagsrums golv...)

Förövrigt, så har jag 160 bak. :)
har du inte testat dom ännu :7peta :hihi
vete fan vad jag har,, det som följde med orginal motardkittet :tungan

Näää, jag har endurå däcken på, för vi kör(de) lite på åsen och det är förbanant kul, och jag behöver en extra kedja till motard grejerna.

Tycker att enduro däcken passar så länge i detta skitvädret.

Mitt Diablo 160 kom med mitt motardkit. :)

Raggarn skrev:
hade metzler sportex M1 på min ktm640 förra året...
efter 450 mil var det bara å byta (bak).... ca 100 ggr till Rosenhill fram å tebax.

hyffsat prisvärt däck, som säger till lagom innan det släpper helt...

Håller inte riktigt med angående släppet.... eller jag skulle vilja omformulera det lite.

När M1'an är riktigt varm (typ efter 4 repor i rad på slingerbulten :hihi ) så är det klockrent, greppar som f-n och om det släpper så säger det till. MEN, om det är inte är riktigt varmt, typ om man feskört i stan ett tag, och sen vevar på runt ett hörn eller nåt så kan det släppa brutalt helt utan förvarning. Observera att jag skriver 'kan' för det händer inte jämt och det är detta oberäknerliga som är läskigt. Hårig gräns i dessa fall. Vad gäller hållbarheten så tycker jag inte man kan klaga, 400 - 500 mil får man ut med blandad körning.

Just nu har jag ett par Michelin Pilot Sport Cup (Pilot Race med Pilot Sport mönster) i garaget som väntar på montering, måste bara köra slut på min M1'a först. Får se hur dom funkar senare under våren.

Jag tycker at MT60 är "rätt" :tummenupp på en motard, har ej kört med sådana. Det verkar ju vara lite för få mil på dem! Är det någon som vet nått om MAXXIS s/m street sport, är det lika lite mil på dem oxå??? Dessa har nästan lika mönster som corsa MT60.

Jag åker på Dunlop KR244 håller ca 1-2 timmar eller KR108 håller något längre vid aktiv körning...
Sara åker enbart på KR108 och KR106 och för henne håller de en halv säsong om hon inte har för bråttom t jobbet...

Daniel...

Har kört på pirelli MT60RS, dem satt på husan när jag köpte den. Bakdäcket höll hyfsat i ca 400 mil, grusväg verkade slita hårt. Har nu gått ca 550 mil och bakdäcket är blankt på 3/4 av slitbanan, fram klarar sig nästan till att slita ut ett bakdäck till.

Har ingen erfarenhet av andra däck på denna hojen, men har varit nöjd med greppet både på asfalt och grus. :D

Finns det någon nackdel med att köra omatchat (olika fabrikat/modeller) fram o bakdäck? T.ex. att olika profil skulle ge ändrat/försämrat beteende vid nedlägg eller är det bara att skaffa ett däck med samma dimensioner som originaldäcket och så lirar det bra sen?

själv kör jag super corsa fram och slicks bak..

Hoppas att den kombon funkar.. om inte får man byta.

Tom Byron skrev:
Vart har fu fått tag i dessa? *nyfiken* Har varit sugen lixom

Jag var på kurs i Dublin för ett par veckor sen och då råkade :rolleyes: jag trilla förbi en shop som sålde ett par (fram och bak) till mig. Lite tape, en öm axel och ett flyg senare så låg dom i mitt garage. :)

Allt började med att jag läste en däcktest som Supermoto Magazine gjorde där just Cup'erna gjorde rätt bra ifrån sig. Snackade sen med Michelin på mässan och fick reda på att dom aldrig tagits och aldrig kommer att tas in till Sverige. Han berättade åxå att dom är framtagna till någon typ av klass nere i Europa där man bara får använda en typ av däck oavsett om det är vått eller torrt. Michelingubben :hihi på mässan tyckte jag skulle strunta i Cup'erna och vänta på att Pilot Power som kommer under våren. Eftersom jag till 90 % åker gata och vill kunna köra utan att vara orolig när det regnar och tyckte möstret på Power såg lite klent ut för det, åtminstone fram, gav jag mig f-n på att försöka skaka fram ett par Cup'er.

Eftersom jag visste att jag hade Dublin på gång så var det bara sen bara en fråga om att Googla/surfa/maila/etc så var saken biff. Jag gick skott på en kanonfirma (http://www.thebiketyreco.com/) som tog hem Cup'er åt mig och sen även drog av VAT'en mot att jag skaffade fram ett gammalt svenskt VAT-nummer åt dom. Jag fick både fram och bak för strax under €250 :tummenupp .

Killen jag fick kontakt med där sa att han är villig att skeppa däck till Sverige åxå. Han kan redan idag leverera Pilot Power (som inte kommer till Sverige förän senare i vår) och även Michelins nya enkom för SM framtagna racedäck SMF och SMR (som heller inte finns att få tag på i Sverige ännu). Och kan man sen bara ge honom ett VAT-nummer så slipper man ju momsen (som på Irland ligger någonstans strax över 20 %). :) :tummenupp

Vill du ha mer kontaktinfo än det som finns på nätet så är det bara att :hördu . Jag har ett visitkort liggande nånstans som jag kan gräva fram.

Vicken uppsats det blev av det här då........ :tungan :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...