Packboxbyte på en R1:a

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Är det väldigt svårt att byta packboxar på en retta?
Jag pratade med mekanikern på verkstaden och han sa att det är ruskigt svårt på en retta jämfört med en cykel som inte har upsidedown-gaffel? Enligt honom så behöver man något sorts specialverktyg för detta ändamål. Eftersom han inte hade bytt packbox på någon retta ännu så¨hade han ingen specialverktyg utan det skulle han ställa sig i svarven och fixa när det blev dags, och han var inte sådär sugen på att ställa sig och tillverka ett specialverktyg bara för att låna ut det.

Klarar man det utan detta specialverktyg? McB har lovat att hjälpa mig och han har bytt ett flertal packboxar förr dock ej på upsidedown-gafflar.
 
1: Skaffa mutterdragare
2: Använd den för att dra ur bottenpluggen
3: Byt packbox
4: Använd mutterdragaren för att sätta fast pluggen igen.
 
Freppa skrev:
1: Skaffa mutterdragare
2: Använd den för att dra ur bottenpluggen
3: Byt packbox
4: Använd mutterdragaren för att sätta fast pluggen igen.

Är det inte svårare än så?? :confused:
 
Nej, det är det inte. Jag garanterar inte att du lyckas, men det är ett bra sätt att göra det på. Det är fingerspitzgefühl när du drar i skruven igen - betänk att det är aluminium som är mothållet. Titta på en Microfish så förstår du vad jag menar. Töm oljan, kör hårt.
 
fingerspitzgefühl ?????

Jag har tittat i service manualen och det verkar vara en massa specialverktyg och grejjer som behövs.
 
Fingertoppkänsla.

Ja, om du skall göra det "by the book" så behöver du säkerligen ett mothåll (en lång pinne som man sticker ner i benet och håller emot när du skruvar bottenpluggen) samt en för att ta bort fjädern från mothållet (antar att den liknar gixxer1000 på så sätt). Men varför göra som boken? ;) Mutterpickan "slår" ut bulten så fort att mothållet inte hinner med.
 
Om du vill, slå en signal så skall jag förklara över telefon (skicka ett PM så får du nummret)
 
Du måste ha ett delat verktyg "rör" för att knacka bussning och packbox på plats vid ihopmonteringen, det är detta mekanikern menar med specialverktyg. Detta behövs pga att du inte kan trä något över gaffelbenet då fästen för hjul och bromsok är ivägen. På en "vanlig" gaffel är det enklare då man kan trä ett rör med rätt diameter på gaffelbenet och knacka bussning och packbox på plats med detta.

Ps. använd rätt verktyg och gör inget klåpmek, det tjänar du på i längden... Ds.
 
Gör som Freppa säger om det inte är några skador på benet som orsakde felet....

Men att byta P-boxar i en gaffel är inte så svårt som tror men om det ska göras riktigt så bör man riva hela gaffeln... Tvätta alla delar, kolla så att bussningarna är fina, kolla efter fjäderbrott, samt slipa av ytan på benen med ett fint våtslippapper typ 1500-2000... Sen är det jävligt viktigt att lufta samt ha rätt nivå.. Men den snabba vägen funkar oxå men inte alltid....

Mathias
 
MrGooFy skrev:
fingerspitzgefühl ?????

Jag har tittat i service manualen och det verkar vara en massa specialverktyg och grejjer som behövs.

Det går utmärkt att göra som Freppa säger. Annars har jag det nödvändiga verktyget så det är bara att höra av sig.
 
kan nån förklara detta mer ingående, jag var tvungen att ha specialverktyg + en medhjälpare som skulle trycka ner cylinder som sitter längst upp på insidan.

det var inte svårt men man gjorde det inte själv
 
jiwe skrev:
Det går utmärkt att göra som Freppa säger. Annars har jag det nödvändiga verktyget så det är bara att höra av sig.

Vart bor du??

Du har inte ett depåstöd som lyfter i gaffelkronan händelsevis?
 
MrGooFy skrev:
Vart bor du??

Du har inte ett depåstöd som lyfter i gaffelkronan händelsevis?

Bor i Herrljunga och jag har ett depåstöd som lyfter under gaffelkronan. Ring på 0702-181462.
 
jiwe skrev:
Bor i Herrljunga och jag har ett depåstöd som lyfter under gaffelkronan. Ring på 0702-181462.

Jag tror att jag är kär i dig. :kär

Hehe jag ringer imorgon.
När kan jag ringa tidigast??
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top