yzf till FZR??

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
nada
Hejsan!
Jag har en FZR-1000.87, jag undrar om det går att klämma i en motor från en thunderrace, alltså utan större modifikationer, typ om det är samma startmotor, förgasare etc, eller om det krävs väldigt mycket arbetete!?
Har även hört att det ska vara i stort sätt samma växellåda på de två modellerna, ngn som vet av erfarenhet?! Undrar även om det är sådan EXUP på YZF en?
Tacksam för svar!

Ps! Vad betyder "under cutta"?? Ds

Sharadkingboy skrev:
Hejsan!
Jag har en FZR-1000.87, jag undrar om det går att klämma i en motor från en thunderrace, alltså utan större modifikationer, typ om det är samma startmotor, förgasare etc, eller om det krävs väldigt mycket arbetete!?
Har även hört att det ska vara i stort sätt samma växellåda på de två modellerna, ngn som vet av erfarenhet?! Undrar även om det är sådan EXUP på YZF en?
Tacksam för svar!

Jag har hört att på -89'orna och nyare är det ganska lätt att klämma i en thunderacemotor.. Man måste dock fila av lite på toppen så den ska få plats. Med dom äldre vet jag inte, tror nog det är svårare eftersom den motorn är ganska annorlunda.. Men det är bara vad jag tror.. :hihi

YZF'n har exup men det har inte fzr1000 -87'an.. kom först 89..

Sharadkingboy skrev:
Hejsan!
Tacksam för svar!

"Under cutta" gör du med växellådan för att kuggarna inte skall hoppa. Kugghjulen slipas då i negativ vinkel mot varandra så att de inte släpper så lätt. Det har avhandlats ett flertal gånger på forumet så det är bara till o söka om du vill ha mer info om det.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med det andra men det är det säkert någon annan som kan.

Köper du komplett YZF motor med startmotor å allt samt förgasare så är de bara å peta dit den allt passar flytta över tändgivare från gammla motorn

det enda problem ja kan se är ofset på utgående axel ( kedjelinen)
bredare på nyare motorn men de går nog å lösa med att shimsa ut bakdrevet

Gammla fzr använder inte toppfästet alls

Möjligen kan luftburken strula lite mellan modellerna men det kan man nog lösa

oikej

andersson turbo skrev:
Köper du komplett YZF motor med startmotor å allt samt förgasare så är de bara å peta dit den allt passar flytta över tändgivare från gammla motorn

det enda problem ja kan se är ofset på utgående axel ( kedjelinen)
bredare på nyare motorn men de går nog å lösa med att shimsa ut bakdrevet

Gammla fzr använder inte toppfästet alls

Möjligen kan luftburken strula lite mellan modellerna men det kan man nog lösa

Men det lär ju kosta skjoortan då, alltså ja menar, motor utan de där delarna går loss på runt en 12000kr. Men är det inte exup på den YZF??
Sedan så undrar jag lite om hur det passar me växellådan i den GAMLA motorn, alltså Fzr1000-87 motorn, samt VILKEN av YZF motorväxellåda man ska ha då!?
Tacksam för svar!
Mvh: Gustav

Sharadkingboy skrev:
Men det lär ju kosta skjoortan då, alltså ja menar, motor utan de där delarna går loss på runt en 12000kr. Men är det inte exup på den YZF??
Sedan så undrar jag lite om hur det passar me växellådan i den GAMLA motorn, alltså Fzr1000-87 motorn, samt VILKEN av YZF motorväxellåda man ska ha då!?
Tacksam för svar!

Skulle jag varit dig skulle jag letat upp en begagnad fzr motor på nån mc-skrot eller på annons.. Kostar väl inte mer än 5000.. Sen tar det bara några timmar att byta.. Har själv bytt motor i min, funkar hur bra som helst nu.. Spara dom extra pengarna tills du ska köpa ny hoj istället :hihi

Hej igen

Bjorn.H skrev:
Skulle jag varit dig skulle jag letat upp en begagnad fzr motor på nån mc-skrot eller på annons.. Kostar väl inte mer än 5000.. Sen tar det bara några timmar att byta.. Har själv bytt motor i min, funkar hur bra som helst nu.. Spara dom extra pengarna tills du ska köpa ny hoj istället :hihi

Grejen är ju den att jag just köpt denna hojen och du, jag har kollat på typ alla mc firmor och skrotar i sverige, utan resultat. Men har DU kanske ngn kontakt, så kanske du kan hjälpa mig!? Att byta är ju inte det svåra, utan att hitta......

Sharadkingboy skrev:
Grejen är ju den att jag just köpt denna hojen och du, jag har kollat på typ alla mc firmor och skrotar i sverige, utan resultat. Men har DU kanske ngn kontakt, så kanske du kan hjälpa mig!? Att byta är ju inte det svåra, utan att hitta......

Finns det på nätet så man kan söka delar i Tyskland?
Du bor ju nära så... Åka över och komma hem med motor och pilsner
till bytet!! :fyllisar

/D

Sharadkingboy skrev:
Tacksam för svar!

Från och med 89 års modell å fram till senaste YZF så är det samma växellåda de mesta passar utom utgående axel som e lite knepig att byta då de krävs att man pressar av ena lagret men de går

sen är allt samma skiftgafflar kulissrulle mm

hmmmmmmmmmmm

andersson turbo skrev:
Från och med 89 års modell å fram till senaste YZF så är det samma växellåda de mesta passar utom utgående axel som e lite knepig att byta då de krävs att man pressar av ena lagret men de går

sen är allt samma skiftgafflar kulissrulle mm

Nu är det ju som så att MIN är årsmod 1987, så då är det inte samma!?
OM jag har räknat rätt, så ska det vara 8drev i motorn till lådan, och
tre skiftgafflar, hur mkt brukar sådant gå loss på, om man köper det nytt!?
för det är väl i princip det som behövs antar jag!?

Det finns säkert någon som har en skuren motor där växellådan är OK, köp en sådan billigt och byt detaljerna i växellådan. Tänker inte på skrotar då, utan privatpersoner som har grejor liggande i garderoben. Annonsera här på SH och på Blocket.

Last edited:
Sharadkingboy skrev:
Nu är det ju som så att MIN är årsmod 1987, så då är det inte samma!?
OM jag har räknat rätt, så ska det vara 8drev i motorn till lådan, och
tre skiftgafflar, hur mkt brukar sådant gå loss på, om man köper det nytt!?
för det är väl i princip det som behövs antar jag!?

Jag menar att lådan passar i gammla motorn om du sätter dit din gammla utgående axel

Byta alla drev +gafflar ca: 8-10000:-

Exupen behöver man inte använda
enklast med gammla motorns styrelektronik

andersson turbo skrev:
Jag menar att lådan passar i gammla motorn om du sätter dit din gammla utgående axel

Byta alla drev +gafflar ca: 8-10000:-

Exupen behöver man inte använda
enklast med gammla motorns styrelektronik

okej, så kan jag köpa en bättre begagnad R1-motor och skruva isär och sedan sätta i min gamla 1987års modell fzr-motor?! min utgående axel, där sitter väl ett antal drev på den också om jag inte minns helt fel, men är det samma sorts utväxling som på yzf då?? det är väl även ett fast driv på axeln som är fräst direkt i materialet, som då inte går att ändra på?? Vilken årsmod på växellåda är det jag ska ha, vilken modell/modeller, sry om ja frågvis, men det handlar ju om en del pengar och inte vill man göra ngt dumt liksom.

Sharadkingboy skrev:
okej, så kan jag köpa en bättre begagnad R1-motor och skruva isär och sedan sätta i min gamla 1987års modell fzr-motor?! min utgående axel, där sitter väl ett antal drev på den också om jag inte minns helt fel, men är det samma sorts utväxling som på yzf då?? det är väl även ett fast driv på axeln som är fräst direkt i materialet, som då inte går att ändra på?? Vilken årsmod på växellåda är det jag ska ha, vilken modell/modeller, sry om ja frågvis, men det handlar ju om en del pengar och inte vill man göra ngt dumt liksom.
R1 är inte samma motor alls som Thunderace eller FZR, de är inte släkt på nåt sätt.

Sharadkingboy skrev:
Men enligt han som skrivet ovan, så var det tydligen samma växellåda?!
Det tvivlar jag starkt på eftersom R1 har axlarna "på höjden". Jämför med FZR/Thunderace som har axlarna "på längden". R1 är ju en helt ny motor och låda. Skulle bli förvånad om så mycket mer än loggan är samma.

För att undvika förväxlingar i fortsättningen:
Låt oss tala om FZR, Thunderace och R1.
Det är nämligen så att både Thunderace och R1 heter YZF men det är inte alls samma hoj. Finns för övrigt några 750 som heter YZF också.

Däremot har FZR från ca -89 (om jag minns rätt) och Thunderace i stort sett samma motor. De är identiska utvändigt bortsett från nåt fäste i toppen som anderssonturbo vet mer om.
Invändigt har tydligen Thunderace lite lättare vevparti men i övrigt är det i stort sett samma knota invändigt.
Dessutom har Thunderace andra fuggar eftersom den har en TPS till tändförställning på delgas, borde ge lite lägre soppaförbrukning vid touring men borde inte påverka fullgaseffekten eftersom tändkurvan då ska vara samma (om Yams tekniker gjort sin läxa).

Sharadkingboy skrev:
Men enligt han som skrivet ovan, så var det tydligen samma växellåda?!
yzf1000r thunderace och yzf1000r R1 är inte samma maskin, förvirrande men så är det:lol
Det anderssonturbo pratar om är helt enkelt en thunderacemotor eller en fzr1000 89-.

Silwer skrev:
yzf1000r thunderace och yzf1000r R1 är inte samma maskin, förvirrande men så är det:lol
Det anderssonturbo pratar om är helt enkelt en thunderacemotor eller en fzr1000 89-.

Yepp Den råkar ju heta YZF den motorn med

men ok thunderace motorn är den vi talar om den är identisk med fzr 89 å framåt

enda skilnaden är kammarna är mer urborrade samt att generator å startmotordrivningen är ändrad ( mer fart på generatorn )
vilket va bra man kommer över den tröskel i laddning på tomgång som annars fzr motorn hadde även startmotorn får ett lättare jobb

veven är annars identisk så när som på de större drevet till ovanstående

tändkurvorna är olika på exupmotorerna men det fixar man med att köra gammla motorns tändbox som ställer ut hör å häpna 50 graders förtändning
runt 6000rpm ( ska visst vara för att de brinner långsamt i dom stora platta förbränningsrumen) med exupen böhövs inte lika mycke tändning av nån anledning
men som sagt med gammla boxen trivs dom bäst utan exup

gammla 87 ramen har ju som ja sa tidigare inget toppfäste
möjligen skulle kanske dom lite utstickande fåstvårtorna i toppen kunna va i vägen när man vill stoppa upp nya motorn i ramen men de fins väl borr å vinkelslip eller varför inte en "granlundare" (planförsänkare)

Utgående axel behållar man naturligtvis om man tar hela motorn
de va om man monterar nya lådan i gammla motorn som man får kränga över dreven till den gammla axeln nya lådan har ett dubbelradigt lager å e därav bredare på sissta snutten packboxen sitter längre ut
därav de bredare ofsetet på den motorn (flytta ut bakdrevet)

Peter

Lite OT:
Peter, har du full koll på tändkurvorna? Dvs diagram?
Har du också koll på när tändningen bryter (övervarvningsskyddet) på dessa båda CDI:er? (tidig/senare FZR)

Läget är att jag håller på och bygger en ny Kawa 1428 till min Bimota men har inget tändsystem. Är alltså intresserad av en CDI med ungefär rätt profil på tändkurvan och lagom brytvarv.

Vissa Suz skulle ju också kunna vara ett alternativ.

Även min Katana skulle på sikt behöva ett nytt tändsystem.
Både gammelKawworna och Suz GSX (utan R) har ju tändsystem utan övervarvningsskydd och jag vill gärna ha nåt som stoppar innan jag gör ventilsallad.
Och aftermarket tändsystem kostar ju som bekant en rätt fet slant.

Iofs skulle ju Thunderace med TPS vara ett alternativ, lite mer förtändning på delgas låterju trevligt.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet