Bromsvätska?

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
non
Vad har ni som tävlar för vätska i ert bromssystem? Jag ska montera stålslangar och byta bromsvätska. När jag kollade i behållaren ser det inte ut som vanlig bromsvätska. Kan jag blanda denna vätska, vad det nu är, med min nya bromsolja eller måste jag tömma oken på vätska nu också?

dot 4 går att blanda med dot 4:a inte med dot 5. men om du ändå byter slangar så tömmer du ju självklart ut din gamla vätska och använder en ny. då antagligen dot 4 eller 5. oken töms när du luftar systemet så klart

Bruno skrev:
2140754 dot 4 går att blanda med dot 4:a inte med dot 5. men om du ändå byter slangar så tömmer du ju självklart ut din gamla vätska och använder en ny. då antagligen dot 4 eller 5. oken töms när du luftar systemet så klart

Men om jag tömmer systemet vid slangen som går in i oket, blir det inte gammal bromsvätska kvar nere i oken då?

Jag slänger in en relaterad fråga och hoppas att nån har nåt bra att säga:

Har jag något att vinna på att byta ut min ca 1 år gamla bromsvätska mot ny innnan det är dags för nästa bankörning? Kan vätskan ha hunnit ta åt sig så mycket vatten att det har någon betydelse?

jag kör med Motul 5,1 funkar skit bra på hondan

Söderlund skrev:
2140764 Men om jag tömmer systemet vid slangen som går in i oket, blir det inte gammal bromsvätska kvar nere i oken då?

nej, den trycks ut då du luftar systemet

Söderlund skrev:
2140738 Vad har ni som tävlar för vätska i ert bromssystem? Jag ska montera stålslangar och byta bromsvätska. När jag kollade i behållaren ser det inte ut som vanlig bromsvätska. Kan jag blanda denna vätska, vad det nu är, med min nya bromsolja eller måste jag tömma oken på vätska nu också?

Hur menar du att vätskan inte ser ut som "vanlig" vätska?
Förrut körde jag på Castrols respons dot4, den var helt genomskinlig.
Numera har jag Motuls RBF600, den är tom aningen mörkare än vanligt.

Dot 3, 4 & 5.1 är samtliga polyglykolbaserade, är du det minsta osäker bör du tömma systemet helt och fylla nytt, det ska man ändå göra (vanligtvis vart annat år) för att få bort föroreningar och vatten.

Dot 5 (silikonbas) rekomenderas i stort sett aldrig, dels kan man inte vara säker på att packningarna tål den (om det inte står uttryckligen på bromsvätskebehållaren eller i manualen) och dels är det paradoxalt nog så att silikonvätska inte tar upp fukt(?)
Om det kommer in fukt i systemet så fälls den i stället ut till rena vattendroppar som sjunker ner till bromsoken och när bubblan utsätts för värme över 100grC så förångas den = inget bra, Dot5 är vanligen purpurfärgad.

Jag vet inte riktigt vad de har gjort med Motul RBF men den har markant hög kokpunkt (311grC) i gengälld bör den bytas oftare än vanligt.

PacMan skrev:
2140776 Har jag något att vinna på att byta ut min ca 1 år gamla bromsvätska mot ny innnan det är dags för nästa bankörning? Kan vätskan ha hunnit ta åt sig så mycket vatten att det har någon betydelse?
Lite OT. I min handbok för fyrhjulingen (hisingemoppen) står det faktiskt att vätskan skall bytas var tredje år..
Aldrig sett den upplysningen någon annan handbok (inte ens i hojmanualerna)även om jag vet att vätskan skall bytas regelbundet, inte minst just pga vatteninnehållet/rostfaran.

Superbike Roger skrev:
2141117 Motul RBF600 hög kokpunkt men skall bytas ofta.

Ja det stämmer, jag har pratat med generalagenten (har inte hittat något Dot tal på den?) och de rekomenderar en gång per år eller oftare, det beror ju lite på vad den utsätts för, obs gäller Motul RBF600.

Om man jämför med en bil så är ju bromssystemet på en Mc oftast slutet, dvs det sitter en tät bälg i bromsvätskebehållaren så systemet ska egentligen inte kunna släppa in speciellt mycket kondens... Tycker jag.
Jag byter dock en gång om året ändå eftersom jag kör mest på gatan och inte "eldar" vätskan riktigt som man gör på bana.

Generellt så är det ändå idé att lägga några extra kr på en något bättre bromsvätska då det är ganska små summor i sammanhanget.

Ozzian skrev:
2140992 Hur menar du att vätskan inte ser ut som "vanlig" vätska?
Förrut körde jag på Castrols respons dot4, den var helt genomskinlig.
Numera har jag Motuls RBF600, den är tom aningen mörkare än vanligt.

Dot 3, 4 & 5.1 är samtliga polyglykolbaserade, är du det minsta osäker bör du tömma systemet helt och fylla nytt, det ska man ändå göra (vanligtvis vart annat år) för att få bort föroreningar och vatten.

Dot 5 (silikonbas) rekomenderas i stort sett aldrig, dels kan man inte vara säker på att packningarna tål den (om det inte står uttryckligen på bromsvätskebehållaren eller i manualen) och dels är det paradoxalt nog så att silikonvätska inte tar upp fukt(?)
Om det kommer in fukt i systemet så fälls den i stället ut till rena vattendroppar som sjunker ner till bromsoken och när bubblan utsätts för värme över 100grC så förångas den = inget bra, Dot5 är vanligen purpurfärgad.

Jag vet inte riktigt vad de har gjort med Motul RBF men den har markant hög kokpunkt (311grC) i gengälld bör den bytas oftare än vanligt.

Västkan ser mer lite lila-färgad ut. Är rädd för att det kan vara dot5. jag tänker köra på dot5.1. Men man behöver bara tömma systemet genom slangen nere vid oken då? Det finns alltså ingen risk att det blir kvar silikonvätska i oken som sen blandas med min nya 5.1?

Kahobe skrev:
2141014 Lite OT. I min handbok för fyrhjulingen (hisingemoppen) står det faktiskt att vätskan skall bytas var tredje år..
Aldrig sett den upplysningen någon annan handbok (inte ens i hojmanualerna)även om jag vet att vätskan skall bytas regelbundet, inte minst just pga vatteninnehållet/rostfaran.

Anledningen till att jag frågar är att jag på vissa bankörningar har tyckt att bromshandtaget har blivit lite "svampigt" efter några varv, och funderat på om det kan ha att göra med vatten i bromsvätskan som förångas av värmen. Vid vanlig gatkörning har jag aldrig upplevt detta, men då bromsar man sällan så hårt och ofta.

Söderlund skrev:
2141890 Västkan ser mer lite lila-färgad ut. Är rädd för att det kan vara dot5. jag tänker köra på dot5.1. Men man behöver bara tömma systemet genom slangen nere vid oken då? Det finns alltså ingen risk att det blir kvar silikonvätska i oken som sen blandas med min nya 5.1?
Jo den risken finns.
Ibland när jag bara ska byta vätska så lossar jag på oken och trycker in samtliga kolvar i botten, sedan suger jag ut befintlig vätska ur behållaren och torkar rent, fyller sen upp med ny vätska och gör en "rejäl" luftning.
Oftast tar jag dock ur kolvarna, dels för att kunna inspektera kolvar och tätningar och dels för att verkligen få ut all vätska.

I det här fallet är det värre, jag vet inte hur dåligt dot 5 & 5.1 gillar varandra, hoppas att någon annan vet för annars blir du nog tvungen att ta bort oken och "städa" ordentligt och i ärlighetens namn är det faktiskt inte så mycket jobb.

PacMan skrev:
2142718 Anledningen till att jag frågar är att jag på vissa bankörningar har tyckt att bromshandtaget har blivit lite "svampigt" efter några varv, och funderat på om det kan ha att göra med vatten i bromsvätskan som förångas av värmen. Vid vanlig gatkörning har jag aldrig upplevt detta, men då bromsar man sällan så hårt och ofta.
Som jag sagt tidigare så tycker åtminstånne jag att moderna bromssystem är relativt slutna mot fukt, förutsatt att bälgen i behållaren och ingående delar är oskadade.
Vet du inte statusen på din bromsvätska så tycker jag absolut att du ska byta.

Ditt fenomen med fadande bromsar kan bero på förorenad vätska men det kan även bero på bromsbeläggen.
Ska du köra tufft kan det vara mödan värt att satsa på några bra eftermarknadsbelägg.
Bra vätska ihop med bra bromsbelägg och stålomspunna slangar ger garanterat ett lyft åt alla bromsar.

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande