Blondin söker mekhjälp i Karlshamn!?

lena p

Fortare ska det gå!
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda cbr600rr -07
Jag har problem med min frambroms på min Yamaha xs 400 -83 och vad jag än gör verkar inget hjälpa.. :va

Har ett enkolvsok.

Mitt problem:

Bromsbeläggen vill inte släppa kontakten med bromsskivan, vilket medförde att bromsskiva blev mycket varm när jag körde (kör dock inte längre..). Frambromsen känns även mycket stum.
Hjulet går att knappt att snurra ett kvarts varv när jag sätter fart på det.

Vad har jag då hittat på:

Gjort rent vad jag har kunnat från smuts och grus.
Kolven är polerad och smörjd så den skiner så fint! Packningarna ser ok ut (vad jag vet..) och kolven åker tillbaka någon mm efter tryck. Är detta tillräckligt?
För att få tillbaka kolven in i oket måste jag använda en tving, går ej med handkraft. Sitter den för hårt och hur hårt sitter en normal?
Bromsbeläggen löper bra.
Bytte till stålomspunna bromsslangar i våras.
Luftat igen.
Bromsvätska kommer tillbaka till behållaren då jag släpper på bromsen.

Vad jag har kvar att göra är att pressa ut kolven och göra rent ordentligt inuti. Jag har dock hört att det är lätt att förstöra packningarna när man ska sätta tillbaka kolven och eftersom de är så dyra drar jag mig lite för att göra detta.

Som ni kanske förstår börjar jag bli lite trött på att ingenting jag gör hjälper mig köra hoj igen.

Helt klart vore det kanon om någon som har lite koll hade lite tid att titta förbi och hjälpa mig göra en felsökning. Eftersom jag bara har en kolv är det svårt att veta hur en som fungerar bra fungerar...

Annars så mottages alla tips varmt! :Bugar
 
Du lär inte behöva vänta länge på det här hormonstinna forumet. Jag bor dock lite för långt bort. Men lycka till :tummenupp

Kolla så inget hände när du bytte bromsslang, den kanske är felpressad? eller har separerat så den släpper igenom olja men inte tillbaka lika lätt? Shot in the dark men så många detaljer finns det ju inte på din mc:s frambroms.
 
Last edited:
lena p skrev:
2317345 Bromsbeläggen vill inte släppa kontakten med bromsskivan, vilket medförde att bromsskiva blev mycket varm när jag körde (kör dock inte längre..). Frambromsen känns även mycket stum.
Hjulet går att knappt att snurra ett kvarts varv när jag sätter fart på det.

Luftat igen.
Bromsvätska kommer tillbaka till behållaren då jag släpper på bromsen.

Hade samma problem på min GSX 750 ES nyss. Bytte bromsvätska härom dagen (den gamla var gråvitgul och full med vatten. Vete fan när föregående ägare hade gjort det senast). Efter det funkar anti-dive och bromsar utmärkt och rullar lätt.

Om det kommer tillbaka bromsvätska när du släpper på handtaget undrar jag hur du gör. Drar du åt luftningsventilen innan du släpper på handtaget? Om inte, gör det, annars drar du in luft i systemet igen via ventilen (om det inte är en backventil förståss). Meningen är att man skall "putta fram" färsk, fin och luftfri bromsvätska.

I mitt fall var jag tvungen att sätta tillbaka locket och packning på bromsvätskebehållaren för att få ut någonting öht. Tröttsamt att ideligen öppna och fylla på med mer bromsvätska däremot men det är ngt man får ta.

Hoppas det hjälper.

/erik
 
Har det varit så seddan du bytte slangar eller har det funkat efter det?
Är inte så att du använt org skruven till stålslangarna. Vet att det ät inte alltid som hålen i slangarna (där bromsvätskan går in till oket) stämmer med org skruv.

Det är lugnt att sära på kolven från oket. Sätt tillbaka med känsla. Jag har aldrig lyckats ta sönder något när jag har haft bromsar nere.
 
Last edited:
lena p skrev:
2317345 För att få tillbaka kolven in i oket måste jag använda en tving, går ej med handkraft. Sitter den för hårt och hur hårt sitter en normal?

Här är felet.
Ta bort packningarna och gör rent i spåret bakom dem, jag brukar bocka till en skruvmejsel som man inte är så rätt om för ändamålet.
Sätt dit nya packningar så ska du se att problemet är löst.
Kolvarna ska glida lätt även med packningar, du ska kunna trycka in dem med handkraft om man är ganska stark.

/Fredde
 
Har kört flera hundra mil på hojjen iår efter det att jag bytte till stålomspunna bromsslangar så det borde vara korrekt gjort.



freddexwing skrev:
2317458 Här är felet.
Ta bort packningarna och gör rent i spåret bakom dem, jag brukar bocka till en skruvmejsel som man inte är så rätt om för ändamålet.
Sätt dit nya packningar så ska du se att problemet är löst.
Kolvarna ska glida lätt även med packningar, du ska kunna trycka in dem med handkraft om man är ganska stark.

/Fredde

Antar att du menar att det är väck med kolven som gäller då?
Bara en fundering ang det: Är det inte risk att jag förstör de nya packningarna när jag sätter tillbaka kolven?


Tack för all hjälp, ser ut som det blir en mekdag till imorgon!
 
lena p skrev:
Antar att du menar att det är väck med kolven som gäller då?
Bara en fundering ang det: Är det inte risk att jag förstör de nya packningarna när jag sätter tillbaka kolven?

Tack för all hjälp, ser ut som det blir en mekdag till imorgon!

Är du bara försiktig(vilket du säkert är) när du sätter tillbaka kolven så ska det inte vara några problem.Se till bara att kolven kommer i rakt,stryk på lite bromsvätska på kolven så glider den bra.

P.S. aldrig sett dig på hoj i K-hamn?
 
Innan du tar bort kolven helt så kan du prova att smörja den och sedan köra den fram och tillbaka några gånger och se om det släpper.
 
daniel_dagge skrev:
2317782 ja det är nog tillräckligt micro mm borde räcka.. Den ska ju inte gå tillbaka så långt efter tryck..

åker tillbaka någon mm efter tryck. Är detta tillräckligt?

Bromskolvarna rör sig inte så mycket och förklaringen är att det är en gummiring som drar tillbaka kolven efter utförd bromsning.

se bild:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1447013&postcount=29

Till blondinen:
Troligen kärvar kolven pga smuts som du inte ser. Spraya rikligt med bromsrengöringsspray (tex från biltema eller Bräkleen)
och motionera kolven ut och in... så borde det fungera

Är det ett enkolvsok så har du även en glidfunktion på den inre delen av oket som måste glida obehindrat - rengör och smörj.
 
Har heller aldrig sett dig i karlshamn...

Hoppas du reder ut allt det där.. så syns vi snart
 
UltraMarine skrev:
2318152

se bild:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1447013&postcount=29

Är det ett enkolvsok så har du även en glidfunktion på den inre delen av oket som måste glida obehindrat - rengör och smörj.

Bra bild! Nu börjar jag förstå bromsen på riktigt!
Glidfunktionen mellan okdelarna har jag gjort rent från grus och smörjt. De löper ganska bra med min handkraft :tummenupp


Men nu så är kolven ute.

Kolven var i hyffsat skick, lite svart här och var, men inga påbyggnader.
Ingen rost innuti oket eller på kolven.
Den yttre packningen (smutsskyddet) var lite naggad i kanten på några ställen.
Den inre packningen så hel ut.
Det fanns lite grus i bromsvätskan i oket.

Polerade rent oket och gjorde rent. Smörjde och blötte med lite bromsvätska på packningarna och kolven. Försökte sedan pressa in kolven i oket igen, men med min gedigna handkraft kom det inte långt. Kändes som att kolven kom förbi första packningen lätt, men stannade vid andra.

Pratade även med förra ägaren av Yngve och vid hans vetskap var inte packningarna bytta på många år.

Mina funderingar slutar vid att packningarna nog är ganska torra och att den inre kanske har svällt vid det varma vädret (bromsen började krabba då jag bara kört på torr vägbana i flera veckor). Verkar det rimligt?
Nya packningar ska jag sätta dit iaf, men de får jag vänta på tills på onsdag om jag köper vid Oves. :huvet Någon som vet ett snabbare sätt?


Jonte76 skrev:
2317700
P.S. aldrig sett dig på hoj i K-hamn?
Är bara hemma över sommaren och har mest pendlat till jobbet på Nymölla. Men får jag bara ordning på bromsen snart så kan jag lova att ni kommer få se mer av mig! Abstinensen är stor!
 
lena p skrev:
2319558 Bra bild! Nu börjar jag förstå bromsen på riktigt!
Glidfunktionen mellan okdelarna har jag gjort rent från grus och smörjt. De löper ganska bra med min handkraft :tummenupp


Men nu så är kolven ute.

Kolven var i hyffsat skick, lite svart här och var, men inga påbyggnader.
Ingen rost innuti oket eller på kolven.
Den yttre packningen (smutsskyddet) var lite naggad i kanten på några ställen.
Den inre packningen så hel ut.
Det fanns lite grus i bromsvätskan i oket.

Polerade rent oket och gjorde rent. Smörjde och blötte med lite bromsvätska på packningarna och kolven. Försökte sedan pressa in kolven i oket igen, men med min gedigna handkraft kom det inte långt. Kändes som att kolven kom förbi första packningen lätt, men stannade vid andra.

Pratade även med förra ägaren av Yngve och vid hans vetskap var inte packningarna bytta på många år.

Mina funderingar slutar vid att packningarna nog är ganska torra och att den inre kanske har svällt vid det varma vädret (bromsen började krabba då jag bara kört på torr vägbana i flera veckor). Verkar det rimligt?
Nya packningar ska jag sätta dit iaf, men de får jag vänta på tills på onsdag om jag köper vid Oves. :huvet Någon som vet ett snabbare sätt?



Är bara hemma över sommaren och har mest pendlat till jobbet på Nymölla. Men får jag bara ordning på bromsen snart så kan jag lova att ni kommer få se mer av mig! Abstinensen är stor!

Byt packningar och gör rent bakom så är problemet löst. :)
/fredde
 
Kolven polerar du upp med t.ex Scotch brite!

Testa först "funktionen" med kolven i oket utan tätningar. Det ska gå lätt, men kolven ska styras upp bra och inte "glappa".

Sätt i nya tätningar / olja in. Nu ska kolven gå med lite segt motstånd men ska inte vara överdrivet tungt.

Kolla glidpinnarna på oket om det är flytande vilket jag antar? Är en typisk grej till att det kan ligga på!

Sen kolla glidpinnen som håller beläggen om det kan kärva på den.

Beläggen rör sig lätt i oket utan att kärva? Är också en typisk grej som kan ställa till det. På bilar är beläggen ofta målade vilket gör att det blir för trångt och beläggen kan "fastna" lite..
 
lena p skrev:
2317345 Jag har problem med min frambroms på min Yamaha xs 400 -83 och vad jag än gör verkar inget hjälpa.. :va

Har ett enkolvsok.

Mitt problem:

Bromsbeläggen vill inte släppa kontakten med bromsskivan, vilket medförde att bromsskiva blev mycket varm när jag körde (kör dock inte längre..). Frambromsen känns även mycket stum.
Hjulet går att knappt att snurra ett kvarts varv när jag sätter fart på det.

Vad har jag då hittat på:

Gjort rent vad jag har kunnat från smuts och grus.
Kolven är polerad och smörjd så den skiner så fint! Packningarna ser ok ut (vad jag vet..) och kolven åker tillbaka någon mm efter tryck. Är detta tillräckligt?
För att få tillbaka kolven in i oket måste jag använda en tving, går ej med handkraft. Sitter den för hårt och hur hårt sitter en normal?
Bromsbeläggen löper bra.
Bytte till stålomspunna bromsslangar i våras.
Luftat igen.
Bromsvätska kommer tillbaka till behållaren då jag släpper på bromsen.

Vad jag har kvar att göra är att pressa ut kolven och göra rent ordentligt inuti. Jag har dock hört att det är lätt att förstöra packningarna när man ska sätta tillbaka kolven och eftersom de är så dyra drar jag mig lite för att göra detta.

Som ni kanske förstår börjar jag bli lite trött på att ingenting jag gör hjälper mig köra hoj igen.

Helt klart vore det kanon om någon som har lite koll hade lite tid att titta förbi och hjälpa mig göra en felsökning. Eftersom jag bara har en kolv är det svårt att veta hur en som fungerar bra fungerar...

Annars så mottages alla tips varmt! :Bugar

Samma fenomen kan uppstå om man skruvar dit ett bromshandtag som inte tillåter ett litet glapp till kolven i pumpen uppe vid handtaget. Om inte bromshandtaget till fullo släpper kontakten med pumpkolven var gång man släpper handtaget så kommer kolvarna i oket att för varje bromsning hamna närmare skivan. Tills slut blir handtaget stumt som du skriver, och bromsen ligger på, några bromsningar till och framhjulet låser sig.

Bara en chansning.

Mvh
Jörgen
 
Nu så är bromsen fixad!

Tog med oket till jobbet och fick en bedömning av mina bilkunniga jobbkompisar. Lite slitna packningar och en liten skada (grad) på oket var deras dom, men vad de trodde hjälpte mest var att jag fick göra rent ordentligt med tryckluft. "Glidpinnarna" mellan okets två delar gled bra mycket bättre efter det!

Tack för all hjälp så ska jag ut och leka lite med Yngve!
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top