Blinkersglas - Vilken färg?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag och en kompis håller på att ta fram ett par snygga miniblinkers som bör passa de flesta kåphojar. De kommer vara små och slimmade och knappt sticka ut från hojen. Själva formen är således klar.

Det jag tänkte konsultera er för är att f reda på vilken färg ni vill ha på själva blinkersglasen..

- Vita/blanka med orange lampa (de orange färgen i glödlampan kan brännas bort om lampan lyser för länge något som ligger utanför vår kontroll utan endast beror på själva glödlampan)

- Orange glas ..vanlig glödlampa kan användas men glaset är orange.

- Rökfärgad orange Färgen på glaset ser mycket mörkare ut när lampan är släckt men lyser sedan orange när den blinkar.

Så, ni med känsla med smak och finess borde få säga vad ni anser. Vore tråkigt att lägga ut pengar för plast som ingen sen vill köpa..

Förhoppningen är att blinkersen ska bli klar under hösten..

blom skrev:
finns det inte redan för mycket lull-lull på marknaden?
hoppas det går bra för er =)

Finns alldeless för mycket lulllull.. men inte många snygga blinkers.. de flesta ser ju ut sm vanliga utstickande blinkers.. fast små..

Dessa blir slickade som ett öga mot kåpan...

An3Azz skrev:
Vit låter väl vettigast

Jo, det är vad vi planerat från början.. men då behövs ju helst en orange lampa..
Prolemet är att dessa lixom bränner bort sin egen färg om de råkar lysa för länge..

Om ett elfel inträffar på hojen vill man ju inte behöva köpa ny lampa helst om det kan undvikas.. men som sakt.. vill folk helst ha vitt så lär vi nog göra så..

Det hela började med att polaren köpte en 900SSie som var i stort behov av snyggare blinkers.. å i brist på snygga å inte för dyra bestämde vi oss för att göra själva...

bissmark skrev:
Jösses...
Sågad redan på första svaret... :rolleyes:

Var inne på en "styling"-sida nyss och de blinkers jag hittade där med dioder så i huvudsak ut som vilka budget-miniblinkers som helst.. fortfarande utstickande stekspadar.. fast med dioder då..

Men visst, det är möjligt att vi väljer dioder istället om de går att alstra tillräcklit mycket ljus för att de ska synas bra trots den ringa storleken och slimmade designen..

korvgubbe skrev:
Jo, det är vad vi planerat från början.. men då behövs ju helst en orange lampa..
Prolemet är att dessa lixom bränner bort sin egen färg om de råkar lysa för länge..

Om ett elfel inträffar på hojen vill man ju inte behöva köpa ny lampa helst om det kan undvikas.. men som sakt.. vill folk helst ha vitt så lär vi nog göra så..

Det hela började med att polaren köpte en 900SSie som var i stort behov av snyggare blinkers.. å i brist på snygga å inte för dyra bestämde vi oss för att göra själva...

Sätt en gul "huva" över lampan? Då kan lampan och glaset vara vitt, men skenet blir gult ändå, utan att mattas.

fwk skrev:
Sätt en gul "huva" över lampan? Då kan lampan och glaset vara vitt, men skenet blir gult ändå, utan att mattas.

problemet är att hitta en tillärckligt värmebeständig "huva"..
en stark lampa alstrar väldigt mycket värme om man vill att den ska kunna lysa tillräckligt starkt.. vill ju inte att det ska smälta ihop om elfel uppstår så lampan "fastnar" i tänt läge

Visst det handlar väl om vad man vill betala ,mina blinker fram gick på ca 1400:- knappast nått budget skit utan jävligt snygga diod blinkers..

Annars får jag väl säga vitt glas..

P@trik skrev:
Visst det handlar väl om vad man vill betala ,mina blinker fram gick på ca 1400:- knappast nått budget skit utan jävligt snygga diod blinkers..

Annars får jag väl säga vitt glas..

Vår ambition är att kunna hamna under 600kr för snygga framblinkers och ändå få dem slimmade och snygga. Meningen är att de ska sticka ut max 15-20mm från kåpan.. och passa på i stort sätt alla hojar där blinkersen sitter på kåpan..

korvgubbe skrev:
Vår ambition är att kunna hamna under 600kr för snygga framblinkers och ändå få dem slimmade och snygga. Meningen är att de ska sticka ut max 15-20mm från kåpan.. och passa på i stort sätt alla hojar där blinkersen sitter på kåpan..
jajaaaa låter ju billigt :hihi !
En annan åkte till micro inhandlade ett par sido blinkers till bil...dom stack ut ca.5 mm men dom var ju inte alls så billiga ju, dom kostade ju 50 spänn ju..*ironisk*... :tummenupp

E22 skrev:
jajaaaa låter ju billigt :hihi !
En annan åkte till micro inhandlade ett par sido blinkers till bil...dom stack ut ca.5 mm men dom var ju inte alls så billiga ju, dom kostade ju 50 spänn ju..*ironisk*... :tummenupp

Jag är väl medveten om att man kan köpa typ en bilig "lampkåpa" och slänga på.. problemet är då att göra en bra sockel och att få den att ligga "dikt an" mot en eventuellt välvd kåpa...
Men självklart.... är man händig, smart och har känsla för stil kan man alltid göra egna snygga lösningar..
Detsamma gäller de som bygger om bakdelen och vill ha en undertail... går att bygga snyggt själv men för många som mig hade jag nog valt att köpa något färdigt eftersom jag stundtals kan ha tummen mitt i handen! =o)

På en blå/vit hoj vill jag ha vita miniblinkers. Svala färger = sval färg på glaset.

På en röd eller annan "varm" färg känns det som att orange passar in bäst.

Är hojen svart vill jag ha rökfärgat orange eftersom det närmast ger svart glas.

Helt enkelt den färg på glaset som passar bäst in med hojens färgskala i övrigt när jag inte blinkar. Går det inte att sälja mer än ett av dessa alternativ?

/SSB

SSB skrev:
På en blå/vit hoj vill jag ha vita miniblinkers. Svala färger = sval färg på glaset.

På en röd eller annan "varm" färg känns det som att orange passar in bäst.

Är hojen svart vill jag ha rökfärgat orange eftersom det närmast ger svart glas.

Helt enkelt den färg på glaset som passar bäst in med hojens färgskala i övrigt när jag inte blinkar. Går det inte att sälja mer än ett av dessa alternativ?

/SSB

TAckar och bockar för inlägget.

Jo, självklart är det möjligt att ta fram flera varianter. problemt är att det är lite av ett hemmaprojekt och att köpa plasterna kostar rätt mycket. Så därför är det tveksamt om vi har råd att köpa in för många olika plaster.
Så initialt lär vi få nöja oss med att försöka hitta den mest efterfrågade varianten och om det sedan mot förmodan går ihop kanske vi kan kosta på fler färger på glaset.

Misstänkte att det var anledningen :tummenupp

Ser fram emot resultatet när ni letat upp er nisch.

/SSB

korvgubbe skrev:
Jag är väl medveten om att man kan köpa typ en bilig "lampkåpa" och slänga på.. problemet är då att göra en bra sockel och att få den att ligga "dikt an" mot en eventuellt välvd kåpa...
Men självklart.... är man händig, smart och har känsla för stil kan man alltid göra egna snygga lösningar..
Detsamma gäller de som bygger om bakdelen och vill ha en undertail... går att bygga snyggt själv men för många som mig hade jag nog valt att köpa något färdigt eftersom jag stundtals kan ha tummen mitt i handen! =o)
lampkåpa...sockel..dikt an..problem?inte mer broblem mer än att man behövde koppla sladdar,skruva dit den själv... :D men för visso den kanske inte sved i plånkan som andra...deeee kan ju vissa kanske tycka e jobbigt..inte jag... :tomten

Last edited:
SSB skrev:
Misstänkte att det var anledningen :tummenupp

Ser fram emot resultatet när ni letat upp er nisch.

/SSB

Tror Mange(kompisen som tar fram själva plastbitarna) har tillverkat några färdiga bitar som duger att använda som prototyp för att fota..
Hoppas det är ok om jag lägger upp bilder på dem när de är klara..

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien