1127 -> big-bore

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Hur mår en oljekyld 1127:a med bigbore? Slits det mycket hårdare eller? Har sett att det finns 1403cc-kit! :eek:
Vad är lämplig storlek om man inte vill tumma allt för mycket på motorns livslängd?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kort svar, 1216cc, dvs 81 mm borr och max 12:1 i komp.

En gsxr med den stora oljekylaren klarar av att kyla en 1340 med 11:1 i kompression hur länge som helst på en roadracebana. De flesta kit kommer med 13.5:1 i kompression vilket är alldeles för högt för en lyft/olje-motor som ska gå på gata. Jag rekommenderar 1186 eller i nödfall 1216 med originalfodren och ett komp som inte blir högre än max 12:1. Wiseco och JE har 81 mm 11:1 kolvar som egentligen är avsedda för Banditen - men eftersom det är samma motor passar de lika bra i en gsxr.

Ett BigBlock saknar luftspalten mellan cylinder 1/2 och 3/4 och går väldigt mycket varma pga det. Det går att borra originalblocket till 1340 fast då lär man köra med större foder.

Jag har ett knappt begagnat bigblock (max 10 mil, varav 2 mil på strippen) med 83 mm 13.5:1 kolvar, dvs 1277cc, om det är av intresse. Det blir dock relativt dyrt i jämförelse med enbart nya kolvar. Jag köpte nya 83.5 mm turbokolvar med bigblock för en månad sen av MS - trots jätterabatt gick det lös på 15 papp.

Btw, mesta effekten hittar du i topplocket - inte nödvändigtvis med bara mer kubik. Vridmomentökning med kubiken är linjär, däremot inte effekten som bara blir 50% av kubikökningen. Dvs med 1000cc och 100 Nm och 100 hästar får du med 1200cc ett vrid på 120 Nm men bara 110 hästar.

Med 1216 11:1 och 30/26-topp och RS38 med effektrör landar du på runt 160 hästar på slangen.
 
Last edited:

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Tack för bra svar och erbjudandet! Är ännu bara lite funderingar... andra projekt att slutföra just nu...
But one day... ONE DAY!!!
Muhahahaha.....



:näsblod
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag åker 1195 81mm borr med 30/26 ventiler och Rs38. Jag har ganska så högt komp mer än 12:6 (vet inte exakt), men jag har inga värmeproblem så länge jag rullar, står jag still stiger tempen som ett skott. Man kan planera genom att köra skitlugnt sista 500m för att hinna sänka tempen i kylaren för att kunna klara av några stopp. Nu har jag aldrig hunnit med stadstrafik i värme men jag tror att då får jag mycket problem. Men vad ska man göra inne i stan? Kopplingen är tung så varken förare eller hoj klarar av det.

Effekten? Vet inte ska in i bänk snart. Men gissar på ca 160. Men jag är nöjd med det som är.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top